Motorn går inte på alla cylindrar

Elias_rikberg
23 juli 2020 · 2 Inlägg

Hej, jag har en Audi 80 2.8 v6 från 1992. Jag tog in bilen på jobbet en dag och blåste rent runt tändstiften för tändhattarna inte gick på tillräckligt långt, senare när jag skulle starta så gick bilen inte på alla cylindrar och baksmäller som in i... Jag har kollat alla tändstift ohm mätit tändkablarna och kollat att dem sitter rätt även kollat så kamremmen står rätt. Bilen är jätteorkes lös och pallar ej mer än 140kmh.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade blivit jätteglad om min japsare hade kommit upp i 140..smile
MEN, vi har nog bara hört halva sanningen så lite mera kött på benen vad som gjorts , vore på sin plats..
Anledningen till att jag är skeptisk, är att du kollat att det sitter rätt..
DET behöver man väl inte göra om man BARA  blåst rent..

Senast redigerat av axxet (23 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
23 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Vad var det för något i tändstiftsbrunnarna som hindrade tändhattarna från att komma på ordentligt? Och gick bilen bra före det, fast tändhattarna satt dåligt på?

janne4y
24 juli 2020 · 4 Inlägg

Låter konstigt. Borde fungera om du blås rent  om funkad innan
Eller blivit kabelbrott eller tändstift sönder kolla porslinet

Elias_rikberg
2 augusti 2020 · 2 Inlägg

Ett tändstift var sprucket i porslinet på 6:and cylinder det är bytt men det hjälpte inte bilen går fortfarande dåligt. Jag skulle blåsa rent för det låg massa skräp runt vilket förhindrade tändhattarna att gå på lätt. tändhattarna är också bytta nu men går fortfarande dåligt och orkar inte komma över 140kmh ska accelera upp till 220 utan problem.... Har även bytt båda lambdasonderna och kollat hallgivarna.

uhlin
3 augusti 2020 · 2 829 Inlägg

Elias_rikberg skrev:
Ett tändstift var sprucket i porslinet på 6:and cylinder det är bytt men det hjälpte inte bilen går fortfarande dåligt. Jag skulle blåsa rent för det låg massa skräp runt vilket förhindrade tändhattarna att gå på lätt. tändhattarna är också bytta nu men går fortfarande dåligt och orkar inte komma över 140kmh ska accelera upp till 220 utan problem.... Har även bytt båda lambdasonderna och kollat hallgivarna.

Hur sprucket var stiftet? Var det bitar av porslinet som låg löst och trillat ner i cylindern då du tog väck stiftet. Isåfall kan porslinet gjort underverk i cylindern/ventiler.

Gör ett kompprov.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang