Motorn går inte på alla cylindrar

Elias_rikberg
23 juli · 2 Inlägg
#1

Hej, jag har en Audi 80 2.8 v6 från 1992. Jag tog in bilen på jobbet en dag och blåste rent runt tändstiften för tändhattarna inte gick på tillräckligt långt, senare när jag skulle starta så gick bilen inte på alla cylindrar och baksmäller som in i... Jag har kollat alla tändstift ohm mätit tändkablarna och kollat att dem sitter rätt även kollat så kamremmen står rätt. Bilen är jätteorkes lös och pallar ej mer än 140kmh.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
23 juli · 4 744 Inlägg
#2

Jag hade blivit jätteglad om min japsare hade kommit upp i 140..smile
MEN, vi har nog bara hört halva sanningen så lite mera kött på benen vad som gjorts , vore på sin plats..
Anledningen till att jag är skeptisk, är att du kollat att det sitter rätt..
DET behöver man väl inte göra om man BARA  blåst rent..

Senast redigerat av axxet (23 juli )

Köp inte grisen i säcken..
Utmarks-Loke
23 juli · 3 237 Inlägg
#3

Vad var det för något i tändstiftsbrunnarna som hindrade tändhattarna från att komma på ordentligt? Och gick bilen bra före det, fast tändhattarna satt dåligt på?

janne4y
24 juli · 4 Inlägg
#4

Låter konstigt. Borde fungera om du blås rent  om funkad innan
Eller blivit kabelbrott eller tändstift sönder kolla porslinet

Elias_rikberg
2 augusti · 2 Inlägg
#5

Ett tändstift var sprucket i porslinet på 6:and cylinder det är bytt men det hjälpte inte bilen går fortfarande dåligt. Jag skulle blåsa rent för det låg massa skräp runt vilket förhindrade tändhattarna att gå på lätt. tändhattarna är också bytta nu men går fortfarande dåligt och orkar inte komma över 140kmh ska accelera upp till 220 utan problem.... Har även bytt båda lambdasonderna och kollat hallgivarna.

uhlin
3 augusti · 1 700 Inlägg
#6

Elias_rikberg skrev:
Ett tändstift var sprucket i porslinet på 6:and cylinder det är bytt men det hjälpte inte bilen går fortfarande dåligt. Jag skulle blåsa rent för det låg massa skräp runt vilket förhindrade tändhattarna att gå på lätt. tändhattarna är också bytta nu men går fortfarande dåligt och orkar inte komma över 140kmh ska accelera upp till 220 utan problem.... Har även bytt båda lambdasonderna och kollat hallgivarna.

Hur sprucket var stiftet? Var det bitar av porslinet som låg löst och trillat ner i cylindern då du tog väck stiftet. Isåfall kan porslinet gjort underverk i cylindern/ventiler.

Gör ett kompprov.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang