Canbus, har bilen det?

torsen
26 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Gäller Suzuki Jimny MT -06.
Ska montera eluttag för draganordning.

Myhran
26 juli 2020 · 452 Inlägg

Bilen har garanterat can-bus, men sen om den har någon form av ljusövervakning eller pwm styrda lampor osv de är en helt annan fråga,

Av vilken anledning är det du vill veta om motorstyr,airbag,komfort,ABS osv kommunicerar sinsemellan med can-bus signal?
Finns det någon fiffig eftermarknads enhet som plockar ut all den informationen du vill ha på can-bus?

M

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli 2020 · 17 379 Inlägg

Det märker du väl vid beställning om bilen kräver en trailermodul eller inte?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Myhran och Hybrid, tack för svar, så här är det:
Beställde för en vecka sedan en draganordning till Jimny -06.
Vid det tillfället fanns inte elsatsen = den var slut eller restnoterad, minns inte vilket.
Hur som helst så tänkte jag att jag kunde pyssla ihop kabelsatsen(har dosor och kabel m m.)
Sedan, när jag pratade med annan person, dök frågan upp om Jimnyn har Canbus eller ej.
Av svaren jag fått, som jag litar på, av er Myhran och Hybrid, så HAR bilen Canbus.*)
Då kommer följdfrågan upp: Kan jag fixa elanslutningarna ändå, på gammalt sedvanligt sätt?
MÅSTE jag ha en "Canbus-anpassad" elkabelsats?
Eller kan jag "reläa" från bromsljus(54), positionsljus(58 R eller L), höger(R)-och vänster(L) blinker.
Alltså ett mikrorelä för varje funktion.

Har monterat draganordning på många många bilar, fast det är en del år sedan, men det här med Canbus har inte besvärat mig tidigare.

När jag köpte CR-V:n ny för snart 5 år sedan "bjöd" man på (infällbar) draganordning inklusive montering.

AGB:s bilelektrikerutbildning är inte aktuell längre, tyvärr!
Hoppas Boschbeteckningarna i "Ficklexikonet" gäller än.

*)Googlade på Canbus och fick tipset att kolla genom att demontera en glödlampa.
Bilen ska då varna för defekt(saknad) glödlampa.
För ett år sedan såg jag att ena positionslampan fram på Jimnyn inte lyste.
Bytte den lilla 4watt-lampan.
Men någon varning från glödtrådsövervakningen fick jag inte.
Borde jag inte fått en felindikering?

Utmarks-Loke
27 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Jag vet inte hur det är på de bilarna, men jag använde relän precis som du beskriver på min bmw från 2011. Funkade klockrent utom att backvarnarna förstås tjuter när man backar med kärra. Jag använde vanliga relän från biltema.

Myhran
28 juli 2020 · 452 Inlägg

Får jag gissa så skulle jag gissa på att den inte styr bakljus osv med pwm, har den ljusövervakning kan den ström ett relä drar göra så att den tänder övervakningen,
I övrigt är det ingen fara att koppla relä med signal från lamporna, men för att veta måste man mäta med oscilloskop,

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering

Där har du lite matnyttig information om pwm signaler,


Ljusövervakning kan man enkelt sagt säga fungerar genom att styrenheten håller reda på hur mkt ström som förbrukas på linan,

Här finns även lite info om can-bus
Hur man sen i ljusbranschen lyckats få till det att can-bus är boven till att lampor inte fungerar är för mig obegripligt,

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Controller_Area_Network

Med vänlig hälsning,

Utmarks-Loke
28 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Men även om baklamporna styrs med PWM så kan det ändå räcka för att dra ett relä. De är för långsamma för att stå och klappra och kanske inte behöver mer än 50% duty cycle eller något sånt för att dra.

Myhran
28 juli 2020 · 452 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men även om baklamporna styrs med PWM så kan det ändå räcka för att dra ett relä. De är för långsamma för att stå och klappra och kanske inte behöver mer än 50% duty cycle eller något sånt för att dra.

Oftast när man styr bakljuset med pwm har man 2 funktioner i samma lampa, dvs man kör bromsljus/bakljus från en 21w lampa. Så hur du då skall få till en sådan funktion vet jag ej,

Med vänlig hälsning,

Utmarks-Loke
28 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Myhran skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men även om baklamporna styrs med PWM så kan det ändå räcka för att dra ett relä. De är för långsamma för att stå och klappra och kanske inte behöver mer än 50% duty cycle eller något sånt för att dra.

Oftast när man styr bakljuset med pwm har man 2 funktioner i samma lampa, dvs man kör bromsljus/bakljus från en 21w lampa. Så hur du då skall få till en sådan funktion vet jag ej,

Med vänlig hälsning,

Nej, det blir svårt om det är så. Men Suzuki Jimny är ganska primitiva bilar så de har nog inte krånglat till det med sånt

Senast redigerat av Utmarks-Loke (28 juli 2020)

torsen
29 juli 2020 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Myhran skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men även om baklamporna styrs med PWM så kan det ändå räcka för att dra ett relä. De är för långsamma för att stå och klappra och kanske inte behöver mer än 50% duty cycle eller något sånt för att dra.

Oftast när man styr bakljuset med pwm har man 2 funktioner i samma lampa, dvs man kör bromsljus/bakljus från en 21w lampa. Så hur du då skall få till en sådan funktion vet jag ej,

Med vänlig hälsning,

Nej, det blir svårt om det är så. Men Suzuki Jimny är ganska primitiva bilar så de har nog inte krånglat till det med sånt

Suzuki Jimny primitiva - ja på vissa ställen(ram & stela axlar) - men motorn är i alla fall VVT, och fördelningslådan knappmanövrerad.
Så visst har du till viss del rätt - skit detsamma.

Jag fortsätter att visa mina brister i moderna bilars elsystem.
Bl a undrar jag om sambandet mellan Canbus och glödtrådsövervakning.
Har nu konstaterat att Jimny -06 INTE har glödtrådsövervakning(om larm/indikering).
Demonterade i går pos.lampa fram, pos.lampa bak, bromsljuslampa samt blinkerlampa, med tändningen påslagen, utan indikering.

OM Jimny -06 nu inte har Canbus, kan jag då utan risk ansluta(tjuva) på befintliga ledningar till/för draganordningens eluttag?

Kollat lite på Google och Wikipedia, utan att bli så värst mycket klokare på det här med Canbus.
Har Jimny -06 Canbus för motorstyrning m m men INTE för belysningen?

Ställer frågorna med anledning av min bristande kunskap om Canbus, så ursäkta nivån på frågorna.

Utmarks-Loke
29 juli 2020 · 5 809 Inlägg

När det kommer till terrängbilar är primitiv en fördel. Hellre en willys jeep i skogen än en ny Range Rover. Robust mekanik och så lite vattenkänslig elektronik som möjligt.

Om du inte har glödtrådsövervakning kan du bara glömma CAN-bussen, i såna fall finns det ingen anledning till att krångla med sådan där bak. Du behöver nog inga relän heller, du kan antagligen koppla dig direkt på baklyktorna.

Myhran
29 juli 2020 · 452 Inlägg

För att utveckla, bilen har garanterat Can-bus, can-bus är en dataöverföring som sker mellan styrenheter ex motorstyrenenhet, ABS, airbag osv, dvs motorstyrenheten skickar ut på bussen vissa mätvärden som ex ABS vill komma åt eller tvärt om. Detta är en 2vögs kommunikation, det finns sen även det simplare systemet med lin-bus som är envägs styrning av komponenter,

Men! Ljusövervakning har per se inget med själva can-bus i bilen att göra. Har du ingen lampövervakning kan du ta styrström från lampan, i många fall kan man ta styrström från lampan även om man har lampövervakning men man kan få använda reläer utan spole istället, likt många eftermarknads styrboxar till dragkrok,

Men2!
När man köper en modellanpassad styrbox kan denna komma att kopplas in på can-bus och detta är pga att den ”sniffar” efter signalerna till alla broms/blinkers osv. Då har man i bilen oftast ett elsystemstyrdon som klarar av att prata med trailermodulen.

Sen om det blev mkt mer klokt de vet jag inte big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang