Elfel Saab 9000

Nizz
3 augusti · 8 Inlägg
#1

Hallå

Har en Saab 9000 2,3i från 95. Har haft den sen i oktober och mina små problem har väl i alla fall funnits sen dess.

I början när jag köpt bilen så blinkade lamporna i mätarhuset och lamporna bakom klimatanläggningen. Just nu blinkar dom inte längre utan ena lampan i mätarhuset funkar till och från, sedan info boxen kan ibland inte tända sig förens man kört en liten stund.

Sedan är det lite problem med mätarna för temperaturen och bränslet. Tempmätaren går bara upp precis över det blåa när bilen har blivit varm. Bränslemätaren stämmer inte riktigt heller, när man har en fulltank är mätaren lite under full, gör man slut på ca 15 liter bensin så går mätaren ner till ungefär 20 liter.

Elhissarna bak går inte heller att använda utan man måste använda de som sitter fram för att få ner rutorna bak. Läslamporna som sitter vid baksätet vill inte släcka sig och den ena blinkar lite då och då.

Tror även att jag måste ha något jordfel någonstans då jag ofta får en stöt när jag rör dörren efter jag kört.

Har ingen kunskap om bilelektronik och skulle behöva hjälp på traven.

Tack på förhand!
Mvh flf

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti · 4 757 Inlägg
#2

Har bilen dragkrok?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Nizz
4 augusti · 8 Inlägg
#3

axxet skrev:
Har bilen dragkrok?

Ja

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti · 4 757 Inlägg
#4

Ska vi tippa på att problemet ligger där..
Kolla hur det ser ut, om det är ärgat t ex..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Brådhis * Voff voff *
4 augusti · 5 352 Inlägg
#5

axxet skrev:
Ska vi tippa på att problemet ligger där..
Kolla hur det ser ut, om det är ärgat t ex..

Hur påverkar dragkrokens el hans elhissar, läslampor och belysning i klimatanläggningen...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
4 augusti · 5 352 Inlägg
#6

Nizz skrev:
Tror även att jag måste ha något jordfel någonstans då jag ofta får en stöt när jag rör dörren efter jag kört.

Statisk elektricitet. Helt normalt. Påverkas mest av ditt klädval och bilens klädsel (men även lite av vädret).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 augusti · 13 078 Inlägg
#7

Som Brådhis säger.

Men Jordfel modell större känns som en rimlig förklaring. Tyvärr inte kul att felsöka då jordpunkterna måste letas upp och det är svårt att se om dessa är dåliga så man bör rengöra eller flytta på de så att felosäkerheten försvinner allt efter som.

Att börja med de stor som går mellan kaross och motor är en bra start.

Ni som vet: sitter det några BCM i dessa? Känns lite för gammal för det men SAAB var ju lite före sin tid ibland.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 augusti · 4 757 Inlägg
#8

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Ska vi tippa på att problemet ligger där..
Kolla hur det ser ut, om det är ärgat t ex..

Hur påverkar dragkrokens el hans elhissar, läslampor och belysning i klimatanläggningen...?

Jag tänker mera på att batteriet kanske blivit svagt p gr av  den..
Det är ju enbart en gissning .
Men det kan ju såklart även vara jordfel..
Jag tänker bara lite utanför boxen..

Senast redigerat av axxet (4 augusti )

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Nizz
4 augusti · 8 Inlägg
#9

axxet skrev:

Brådhis skrev:

axxet skrev:
Ska vi tippa på att problemet ligger där..
Kolla hur det ser ut, om det är ärgat t ex..

Hur påverkar dragkrokens el hans elhissar, läslampor och belysning i klimatanläggningen...?

Jag tänker mera på att batteriet kanske blivit svagt p gr av  den..
Det är ju enbart en gissning .
Men det kan ju såklart även vara jordfel..
Jag tänker bara lite utanför boxen..

Batteriet är nästan nybytt så tror inte den e så svag

jaka54
4 augusti · 3 964 Inlägg
#10

Hej!
Jag skulle börja med att ta loss instrumenthuset och kolla glödlamporna och byta de som inte funkar.
Jag skulle också kolla kretskortet/kretskorten och se om det fanns någon lödning som var sprucken och kanske i tveksamma fall gå över lödningarna med lödpenna.

När det gäller tempmätaren så styrs väl den som på andra bilar av en givare på motorblocket så byt den givaren.

Bränslemätaren styrs av flottören i tanken. Det sitter väl en reostat /variabelt motstånd på en flottörsarm(egentligen en arm som löper över lindad motståndstråd). Antagligen glappkontakt. Ta upp flottören och kolla hur motståndstråden på reostaten ser ut.

Senast redigerat av jaka54 (4 augusti )

Snurriis
5 augusti · 680 Inlägg
#11

Angående din blinkande instrumentpanel så beror det på dimmer funktions "knappen" den går sönder och är en stort problem på Saab 9000.

Tempmätaren beror på att givaren i motor blocket ej funkar som den ska och skulle tippa på att termostaten behöver bytas också.
Bränslemätaren beror nog på att flotören har ett litet kretskort på sig som över tid ej vill registrera flotörens rörelser.

Angående elhissar m.m så tror jag att det kan var en trasig kabel i dörren alternativt i skarven mellan dörren och stolpen i bilen. Skulle vara att det kan ha ärgat sönder också.

Alla dessa fel som du har, har jag haft på mina Saab 9000 i olika omgångar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang