Underkänt på besiktningen pga bromsen inte släpper. Vad göra?

d-b
5 augusti 2020 · 504 Inlägg

Fick underkänt på besiktningen pga ena frambromsen inte går tillbaka efter bromsning. Har rengjort kolven och glidpinnarna men det hjälpte inte. Vad är nästa åtgärd?

Senast redigerat av d-b (6 augusti 2020)

volvoqq Lastbilsmekaniker
5 augusti 2020 · 5 115 Inlägg

Hur gammal är bilen kan ju vara dålig bromsslang.

Utmarks-Loke
5 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Ja, vad är det för bil? Stor skillnad på en gammal sliten bil och en nyare när såna fel uppkommer. Dessutom, gäller det bara ett framhjul eller båda?

husseman
5 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Nya Bromsok brukar vara klockrent.

mvh/husse

spillolja
5 augusti 2020 · 4 009 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
5 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, lät som det va gjort va?- "Har rengjort kolven och glidpinnarna men det hjälpte inte. Vad är nästa åtgärd?"  Vi får väl anta att nåt e´påkletat efter det, förhoppningsvis inte nån biltema skit.. men borde väl löpa hyfsat nån vecka även om det vore det?. Sorry. kunde inte låta bli.. mvh/husse-Skål!

Hilmer
5 augusti 2020 · 1 771 Inlägg

Om bromsen släpper efter ett tag så kan man misstänka bromsslangarna, de separerar på insidan och släpper igenom vätskan av trycket som blir när man bromsar men låter inte vätskan fullt ut att gå baklänges och bromsarna ligger då på en stund.

Utmarks-Loke
5 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Men frågan är fortfarande om det är ena sidan eller båda. Rubriken antyder att det är båda eftersom det är bromsarna i plural. Och det är osannolikt att båda bromsok börjat kärva samtidigt, eller att båda bromsslangar separerat. Om det verkligen är båda sidor kanske det snarare är en dålig huvudbromscylinder?

husseman
5 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

d-b skrev:
Fick underkänt på besiktningen pga en frambromsen inte går tillbaka efter bromsning. Har rengjort kolven och glidpinnarna men det hjälpte inte. Vad är nästa åtgärd?

Hmm... ja e´inte bra på nysvenska heller, men en frambromsen, en kolv - då gissar ja på en sida. O har man inte mer att gå på- så gissar ja hejdlöst... o då blir det bromsok.
mvh/husse

caromania Forummoderator
6 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

d-b skrev:
Fick underkänt på besiktningen pga en frambromsen inte går tillbaka efter bromsning. Har rengjort kolven och glidpinnarna men det hjälpte inte. Vad är nästa åtgärd?

Vad betyder "rengjort" i det här läget? Har du pressat kolven fram och tillbaka ett tiotal gånger för att motionera den?

Proceduren är:
Ta bort beläggen, häng upp oket så det inte hänger i bromsslangen, förslagsvis med buntband.

Pressa ner bromspedalen halvvägs så många gånger så kolven kommer ut ordentligt. Var uppmärksam så den inte går ut för långt. Tryck inte bromspedalen i botten utan hellre fler korta tryck.

Skruva av locket på bromsvätskebehållaren.

Pressa tillbaka kolven hela vägen in med en tving eller liknande. Var uppmärksam så det inte rinner över bromsvätska, slå ett hushållspapper runt behållaren. (Det bör inte vara ett problem eftersom du redan bytt belägg, dvs kolvarna bör vara tillbakapressade maximalt redan vid monteringen av dessa.)

Skruva på locket på behållaren och upprepa proceduren 10ggr.

Smörj damask runt kolv och glidpinnar med skyddsdamask med silikonfett. Motionera glidpinnarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
eastereverybodybay
6 augusti 2020 · 359 Inlägg

Eller så pumpar man ut bromskolven helt och hållet ut ur bromsoket... (Så man har kolven i handen). Sen gör man bromskolven ordentligt ren från eventuell rost.
Sen plockar man ur o-ringen ut ur bromsoket och gör ordentligt rent i cylindern.
När allt är ordentligt rengjort så sätter man ihop allt igen med rätt typ av bromsfett.
Gör man det ordentligt så kan man sedan trycka in kolven i cylinderloppet med hjälp av bara fingrarna. (Under förutsättning att man har lossat luftningsnippeln).

Men i TS fall så skulle det ju också kunna vara bromsslangen som är svullen på insidan och inte släpper bromsvätskan i retur.

d-b
6 augusti 2020 · 504 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men frågan är fortfarande om det är ena sidan eller båda. Rubriken antyder att det är båda eftersom det är bromsarna i plural. Och det är osannolikt att båda bromsok börjat kärva samtidigt, eller att båda bromsslangar separerat. Om det verkligen är båda sidor kanske det snarare är en dålig huvudbromscylinder?

Det är ena sidan, bilen är en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren.

Bytte bromsskivor strax innan (några hundra mil) första besiktningen där de klagade på detta.

d-b
6 augusti 2020 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Är glidpinnarna och kolven smorda ?
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000030629
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … l-pa7546sv

Ja, efter rengöringen.

Utmarks-Loke
6 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Då är det nog bara att gå över bromsoket en gång till. Känna så allt går lätt. I nödfall byta bromsslang och i ännu mera nödfall byta bromsok. Och förstås också kolla så bromsbeläggen glider lätt i okhållaren, en del billigare bromsbelägg passar inte riktigt så man måste slipa till glidytorna i kanterna.

torsen
6 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

d-b skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men frågan är fortfarande om det är ena sidan eller båda. Rubriken antyder att det är båda eftersom det är bromsarna i plural. Och det är osannolikt att båda bromsok börjat kärva samtidigt, eller att båda bromsslangar separerat. Om det verkligen är båda sidor kanske det snarare är en dålig huvudbromscylinder?

Det är ena sidan, bilen är en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren.

Bytte bromsskivor strax innan (några hundra mil) första besiktningen där de klagade på detta.

Palla upp bil så att berört hjul kan roteras.
Trampa upp bromstryck med gående motor.
Stäng av motorn och gå ur bilen snabbt och lossa lite på berört hjuls luftningsnippel.
"Släpper" bromsen taget om hjulet är det sannolikt bromsslangens fel.
Som fler före mig föreslagit.

husseman
12 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, o ja säjer fortfarande- byt ok.
mvh/husse

d-b
19 september 2020 · 504 Inlägg

Tack för hjälpen allihopa.

Det visade sig att verkstaden (som gått i kk sedan dess) som bytte mina bromsskivor och -belägg för 1,5 år sedan begått ett flertal fel.

För det första var hylsan för att få loss låsbultarna försvunnen vilket ställde till det rejält (bilen hade körförbud och stod 10 mil från närmaste ÅF) så vi gjorde en minimal service genom att svetsa på en mutter för att få loss det hjul (singular) som kärvade. Vi vet därför inte riktigt hur det ser ut på andra sidan, utan gissar/antar.

1. Det primära problemet var att, vid bromsning, försköts oket lite och hamnade snett, vilket medförde att bromsen inte släppte.

2. Sedan verkar verkstaden (men vi har inte fått loss andra hjulet och kunnat kolla) ha monterat två belägg avsedda för insidan på ena sidan och två belägg avsedda för utsidan på andra sidan.

(1) har också medfört att mina nya (mindre än 500 mil) bromsbelägg har slitits väldigt snett men vi slipade ner dem i en svarv. Tyvärr får de väl onödigt kort livstid pga detta.

Slutligen råkade vi ha en extra bromsslang så vi bytte även den. Oklart om det behövdes.

Bilen är i alla fall en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren. Ska man verkligen behöva byta bromsslang så tidigt?

Utmarks-Loke
19 september 2020 · 5 791 Inlägg

d-b skrev:
Slutligen råkade vi ha en extra bromsslang så vi bytte även den. Oklart om det behövdes.

Bilen är i alla fall en 2011 som gått 5000 mil, bara på sommaren. Ska man verkligen behöva byta bromsslang så tidigt?

Nej, skall en bromsslang haverera så tidigt måste det ha varit fabriksfel på den. Ni bytte säkert i onödan, den var nog ok. Felet var ju helt klart att klåparna felmonterat bromsbeläggen. Undrar hur man kan göra det så illa, inte ens hemmafixare brukar misslyckas med att byta bromsbelägg. Men det är väl kanske verkstaden som använder billig arbetskraft från arbetsförmedlingen med diverse lönebidrag. Tur dom gått i konkurs.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 september 2020 · 4 917 Inlägg

Grabbar assssså, nu begriper ni kanske varför lilla jag gör ALLTING själv..roll
Snart kan man ju för 17 inte lämna bort en pinal utan att man får tebaks den i flera delar än när man lämnade in..sad
JAG vill härmed tillkännage ett nytt ord för det hela, nämligen MEKANIKERCIRKUS..smile
Nu vill jag bara attt det tas upp i svensk ordlista också, hehe..

Senast redigerat av axxet (19 september 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 september 2020 · 13 983 Inlägg

axxet skrev:
Grabbar assssså, nu begriper ni kanske varför lilla jag gör ALLTING själv..roll
Snart kan man ju för 17 inte lämna bort en pinal utan att man får tebaks den i flera delar än när man lämnade in..sad
JAG vill härmed tillkännage ett nytt ord för det hela, nämligen MEKANIKERCIRKUS..smile
Nu vill jag bara attt det tas upp i svensk ordlista också, hehe..

Dom som kallar sig bilmekaniker ska inte heta så utan reservdelsbytare. Tyvärr så tror jag inte att det finns så många riktiga bilmekaniker kvar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang