Basar som spelar märkligt

Kulaaan
7 augusti 2020 · 5 Inlägg

Tjena! Detta är mitt första inlägg och ber därmed om ursäkt om jag postar detta på helt fel ställe.

Så mina basar fungerade utmärkt då jag precis hade kopplat in dom spelade på rätt bra och utan problem, mina högtalare gick därefter sönder så använde inte något ljud på en månad kanske, då jag kommer tillbaks efter jag köpt ny stereo, nya högtalare och kopplat in allt så slutade basarna funka.

Mina polare hjälpte mig med att ställa in slutsteget till högtalarna och det lät skitbra förutom att basarna somsagt inte spelade så testade nu idag att byta RCA kablar då jag upptäckte att basarna fungerade men dom spelade bara då jag nästan hade full volym på stereon. Så jag maxade input level och det basade väldigt lite om jag inte skruvade upp men då började basarna spela sprak ljud så stängde genast av dom. Något jag även märkte var att då jag hade bridgeat steget på rear så fungerade bara front på steget??

Jag använder ett JBL GTO 1004 slutsteg med dubbla kicker 12".

ZoDDy
7 augusti 2020 · 20 Inlägg

Om du har 2 separata basar i samma låda eller kavitation, kolla att dom slår åt samma håll, om den ena basen är fas-vänd och slår åt det andra hållet då släcks ljudet ut

Det spelar ingen roll hur mycket du drar på.. det blir pannkaka. Det är även lätt att spela sönder basarna eftersom talspolen kan bottna och få skador när man inte hör något ljud

VIll du kolla vilken kabel som är plus eller minus kan du lätt testa det med ett vanligt ficklampsbatteri. högtalaren reagerar direkt igenom att trycka konen utåt eller inåt om man skiftar polerna. Högtalaren skall normalt slå utåt om det är en vanlig basreflex eller en sluten med separata element

tex bandpasslådor med isobarik kan va kopplade lite annorlunda beroende på vilken typ av låda.
Isobarik funkar även på andra lådtyper.

Janneutanb
8 augusti 2020 · 7 266 Inlägg

Låter nästan som du har ett high pass filter aktiverat på stereon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang