Bil såld på blocket, köpare vill häva köp efter en vecka. Vad gäller?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2020 · 17 380 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är köplagen som gäller, om den inte talats bort vid köpet. Är inget sagt så gäller köplagen.

Sen kan vi såklart spekulera i hurvida oddsen är att köparen kommer vinna, eller ens driva det så långt.
Men köplagen är vad som gäller.

Att försöka driva köplagen på en bil som är 11 år gammal är omöjligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Nu när nästa KÖPARE kommer å gnäller  å vad han ska kolla så får vi nte glömma att addera att undersökningsplikt gäller å sen  är det kört om du köper..roll
Ärligt talat så vad jag inne på rosten mest, men jag hade tydligen fel..

Senast redigerat av axxet (12 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
12 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att försöka driva köplagen på en bil som är 11 år gammal är omöjligt.

Det må hända, men det är ändock köplagen man som köpare har att luta sig emot vid privatköp.
Att det i just det här fallet är snudd på omöjligt att komma någonstans i praktiken är lite lagom irrelevant, chansen finns alltid att köparen envisas tillräckligt och lyckas på något sätt få rätt.

spillolja
12 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

Entropy skrev:
PRISFÖRSLAG BYTE AV KABLAR /STIFT/TÄNDSPOLE  3600:-
BYTE AV HANDBROMSVAJRAR     1995:-
BYTE AV SKIVOR+BELÄGG FRAM    3100:-
BYTE AV SPINDELLEDER HÖ+VÄ      4300:-
BYTE AV FJÄDRAR BAK V BRUSTEN    2300:-

Vad jag förstått så är det en vinstdrivande verkstad som "hittat" felen  inte ett utlåtande från en bil-besikningstation

köper man delarna hos bildelaronline24, trodo etc. och begär in offerter från fler verkstäder
går denna summa att få ned till minst hälften

ca priser bildelaronloine24 för en Clio III 1.2 16V 75hk:
Tändstift  4x48:-
tändkabelsats   173:-
Tändspole 296:-
handbromskablar 2x90:-
bromskivor 2x146:-
bromsbelägg fram 142:-
Spindelled  2x72:-
1st bakfjäder 204:-
då är dom billigaste delarna valda

som jag skrev i ett tidigare inlägg bjud hälften för återköp smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2020 · 17 380 Inlägg

Idé:
Gå in på merinfo.se med köparens namn och se om fler bilar finns registrerade på den personen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ärligt talat så förstår jag inte hur man kan bli missnöjd när man köper en GAMMAL bil..
Det är ju för fasiken så nära ett grissäcksköp som  man kan komma ..roll
JAG hade t ex  ALDRIG köpt en kärra av en ung spoling, bara fundera på vad den F.. har gjort med bilen och sen vill bli av med den..
Med detta vill jag säga att man MÅSTE använda INSIDAN när man gör ett begagnatköp..

Senast redigerat av axxet (12 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
janli
12 augusti 2020 · 91 Inlägg

Om vi ska titta rent juridiskt, så kan köpare häva bilköpet.  Om felen av en sådan karaktär att dom utgör en fara för trafiksäkerheten eller om säljaren har medvetet dolt felen, då har köparen rätt till prisreduktion, eller att häva bilköpet. För att köpet ska hävas så behövs en oberoende besiktning göras, där brister är av sådan karaktär att dom utgör en trafikfara. Brister som kan utgör trafikfara är- 1 spindelled, 2 bromsar, 3 brusten fjäder bak, som i det här fallet..

Senast redigerat av janli (12 augusti 2020)

panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

janli skrev:
Om vi ska titta rent juridiskt, så kan köpare häva bilköpet.  Om felen av en sådan karaktär att dom utgör en fara för trafiksäkerheten eller om säljaren har medvetet dolt felen, då har köparen rätt till prisreduktion, eller att häva bilköpet. För att köpet ska hävas så behövs en oberoende besiktning göras, där brister är av sådan karaktär att dom utgör en trafikfara. Brister som kan utgör trafikfara är- 1 spindelled, 2 bromsar, 3 brusten fjäder bak, som i det här fallet..

Men det är fortfarande köparens ansvar att kolla ordentligt och undersöka innan köp. Säljaren kanske inte är en expert och har ju inte besiktat bilen pga corona och behöver inte besikta förrän nästa år pga det. Det är köparens ansvar att kolla ordentligt och provköra ordentligt. Köparen har prutat, godkänt och köpt bilen i befintligt begagnat skick. Köparen åkte knappast därifrån med en bil som rykte och läckte olja samt tappade alla hjul och hamnade i diket.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Nu försöker du kullkasta hela problematiken..
Men det tror vi nog inte på  att köparen kan ,BARA  för en ynka fjäder som kostar någon 100lapp..
Det är nog något helt annat som köparen hakar upp sig på..
Kan det vara priset?1

Senast redigerat av axxet (12 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
janli
12 augusti 2020 · 91 Inlägg

panda666 skrev:

janli skrev:
Om vi ska titta rent juridiskt, så kan köpare häva bilköpet.  Om felen av en sådan karaktär att dom utgör en fara för trafiksäkerheten eller om säljaren har medvetet dolt felen, då har köparen rätt till prisreduktion, eller att häva bilköpet. För att köpet ska hävas så behövs en oberoende besiktning göras, där brister är av sådan karaktär att dom utgör en trafikfara. Brister som kan utgör trafikfara är- 1 spindelled, 2 bromsar, 3 brusten fjäder bak, som i det här fallet..

Men det är fortfarande köparens ansvar att kolla ordentligt och undersöka innan köp. Säljaren kanske inte är en expert och har ju inte besiktat bilen pga corona och behöver inte besikta förrän nästa år pga det. Det är köparens ansvar att kolla ordentligt och provköra ordentligt. Köparen har prutat, godkänt och köpt bilen i befintligt begagnat skick. Köparen åkte knappast därifrån med en bil som rykte och läckte olja samt tappade alla hjul och hamnade i diket.

Givetvis så har köparen  undersökningsplikt, men det finns idag även ett säljaransvar. Säljaransvaret är att bilen inte får utgöra en trafikfara, det gäller även när du som privatperson, är ute och åker med den egna bilen.

panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

janli skrev:

panda666 skrev:

janli skrev:
Om vi ska titta rent juridiskt, så kan köpare häva bilköpet.  Om felen av en sådan karaktär att dom utgör en fara för trafiksäkerheten eller om säljaren har medvetet dolt felen, då har köparen rätt till prisreduktion, eller att häva bilköpet. För att köpet ska hävas så behövs en oberoende besiktning göras, där brister är av sådan karaktär att dom utgör en trafikfara. Brister som kan utgör trafikfara är- 1 spindelled, 2 bromsar, 3 brusten fjäder bak, som i det här fallet..

Men det är fortfarande köparens ansvar att kolla ordentligt och undersöka innan köp. Säljaren kanske inte är en expert och har ju inte besiktat bilen pga corona och behöver inte besikta förrän nästa år pga det. Det är köparens ansvar att kolla ordentligt och provköra ordentligt. Köparen har prutat, godkänt och köpt bilen i befintligt begagnat skick. Köparen åkte knappast därifrån med en bil som rykte och läckte olja samt tappade alla hjul och hamnade i diket.

Givetvis så har köparen  undersökningsplikt, men det finns idag även ett säljaransvar. Säljaransvaret är att bilen inte får utgöra en trafikfara, det gäller även när du som privatperson, är ute och åker med den egna bilen.

Ja men bilen har inte fått nån 2a på besiktning och har inte heller körförbud så den är alltså Icke nån trafikfara. Det är inga större problem ifall det är glapp här o där i nån led eller så. Så länge den är fortfarande besiktad och inte har körförbud. Och vad ja vet så behöver inte den besiktas förrän nästa år och va ja vet så är det bara besiktning eller flygande bess som kan säga att den är trafikfarlig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2020 · 13 673 Inlägg

spelar ingen roll vilket skick bilen är i.. provkör man tittar på bilen ges möjlighet att kolla igenom bilen...  att påstå att dessa fel inte hittas om man kollar på bilen är ju bs..   alla har möjlighet att kolla skick på bromsar fjädrar och om handbromsens vajrar är hela.. väljer man att inte göra det så har man ju godkänt bilen i det skicket den är.        det är skillnad om bilen varit krockad någon har spacklat iihop bilen och gjort rena fusk grejer.  men en bil som är så gammal är alla fel som köparen sagt är lätt upptäckta och går inte att missa.      folk gör så här för att pressa säljare... polarn råkade ut för samma upplägg     han blev mer eller mindre hotad men när han sa till dom att samla ihop ett gäng kompisar och träffa min vän så slutade dom tvärt..     i det fallet så var det allt från att generatorn inte laddade batteriet var helt dött fast bilen fungerade perfek och laddade vid provkörningen och fungerade i 5mil utan problem..  bilen hade inte heller turbomotor enligt köparen..vilket den så klart hade.   bilen var inte heller servad och ingen servicebok fanns.. kamremmen var inte bytt.    men polarn sa aldrig att något av dom sakerna var gjorda eller att service boken fanns..  det är helt enkelt så dom gör för att pruta ner bilen så dom kan sälja om den och tjäna pengar på den.    i polarens fall handlade det om en bil som såldes för 11k  hotades hit och dit...  nu drev polarn med dom i flera veckor.. och när dom hotade om hembesök så välkommnade han dom och då la dom ner det direkt..    spontant tror jag helt enkelt att dom satt det i system och använder folk som kör med en pappa son pappa dotter grej.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Growe skrev:
spelar ingen roll vilket skick bilen är i.. provkör man tittar på bilen ges möjlighet att kolla igenom bilen...  att påstå att dessa fel inte hittas om man kollar på bilen är ju bs..   alla har möjlighet att kolla skick på bromsar fjädrar och om handbromsens vajrar är hela.. väljer man att inte göra det så har man ju godkänt bilen i det skicket den är.        det är skillnad om bilen varit krockad någon har spacklat iihop bilen och gjort rena fusk grejer.  men en bil som är så gammal är alla fel som köparen sagt är lätt upptäckta och går inte att missa.      folk gör så här för att pressa säljare... polarn råkade ut för samma upplägg     han blev mer eller mindre hotad men när han sa till dom att samla ihop ett gäng kompisar och träffa min vän så slutade dom tvärt..     i det fallet så var det allt från att generatorn inte laddade batteriet var helt dött fast bilen fungerade perfek och laddade vid provkörningen och fungerade i 5mil utan problem..  bilen hade inte heller turbomotor enligt köparen..vilket den så klart hade.   bilen var inte heller servad och ingen servicebok fanns.. kamremmen var inte bytt.    men polarn sa aldrig att något av dom sakerna var gjorda eller att service boken fanns..  det är helt enkelt så dom gör för att pruta ner bilen så dom kan sälja om den och tjäna pengar på den.    i polarens fall handlade det om en bil som såldes för 11k  hotades hit och dit...  nu drev polarn med dom i flera veckor.. och när dom hotade om hembesök så välkommnade han dom och då la dom ner det direkt..    spontant tror jag helt enkelt att dom satt det i system och använder folk som kör med en pappa son pappa dotter grej.

ja det suger när folk håller på sådär, vill man inte hålla på me blocket då. Därför är det skönt ibland me typ kvd eller andra firmor som säljer bilen åt en men negativa såklart är då att dom vill ha en del av kakan sen. Men ja håller med, var den verkligen i så dålig skick skulle dom ha upptäckt det och gett fan i att köpa, speciellt när 2 st provkörde skiten.

janli
12 augusti 2020 · 91 Inlägg

Growe skrev:
spelar ingen roll vilket skick bilen är i.. provkör man tittar på bilen ges möjlighet att kolla igenom bilen...  att påstå att dessa fel inte hittas om man kollar på bilen är ju bs..   alla har möjlighet att kolla skick på bromsar fjädrar och om handbromsens vajrar är hela.. väljer man att inte göra det så har man ju godkänt bilen i det skicket den är.        det är skillnad om bilen varit krockad någon har spacklat iihop bilen och gjort rena fusk grejer.  men en bil som är så gammal är alla fel som köparen sagt är lätt upptäckta och går inte att missa.      folk gör så här för att pressa säljare... polarn råkade ut för samma upplägg     han blev mer eller mindre hotad men när han sa till dom att samla ihop ett gäng kompisar och träffa min vän så slutade dom tvärt..     i det fallet så var det allt från att generatorn inte laddade batteriet var helt dött fast bilen fungerade perfek och laddade vid provkörningen och fungerade i 5mil utan problem..  bilen hade inte heller turbomotor enligt köparen..vilket den så klart hade.   bilen var inte heller servad och ingen servicebok fanns.. kamremmen var inte bytt.    men polarn sa aldrig att något av dom sakerna var gjorda eller att service boken fanns..  det är helt enkelt så dom gör för att pruta ner bilen så dom kan sälja om den och tjäna pengar på den.    i polarens fall handlade det om en bil som såldes för 11k  hotades hit och dit...  nu drev polarn med dom i flera veckor.. och när dom hotade om hembesök så välkommnade han dom och då la dom ner det direkt..    spontant tror jag helt enkelt att dom satt det i system och använder folk som kör med en pappa son pappa dotter grej.

Nu anger jag bara vad som gäller rent juridiskt i mina inlägg.  Köpskyddet har förstärkts, det är inte som det har varit, finns flera domar som stöd på det..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2020 · 13 673 Inlägg

panda666 skrev:

Growe skrev:
spelar ingen roll vilket skick bilen är i.. provkör man tittar på bilen ges möjlighet att kolla igenom bilen...  att påstå att dessa fel inte hittas om man kollar på bilen är ju bs..   alla har möjlighet att kolla skick på bromsar fjädrar och om handbromsens vajrar är hela.. väljer man att inte göra det så har man ju godkänt bilen i det skicket den är.        det är skillnad om bilen varit krockad någon har spacklat iihop bilen och gjort rena fusk grejer.  men en bil som är så gammal är alla fel som köparen sagt är lätt upptäckta och går inte att missa.      folk gör så här för att pressa säljare... polarn råkade ut för samma upplägg     han blev mer eller mindre hotad men när han sa till dom att samla ihop ett gäng kompisar och träffa min vän så slutade dom tvärt..     i det fallet så var det allt från att generatorn inte laddade batteriet var helt dött fast bilen fungerade perfek och laddade vid provkörningen och fungerade i 5mil utan problem..  bilen hade inte heller turbomotor enligt köparen..vilket den så klart hade.   bilen var inte heller servad och ingen servicebok fanns.. kamremmen var inte bytt.    men polarn sa aldrig att något av dom sakerna var gjorda eller att service boken fanns..  det är helt enkelt så dom gör för att pruta ner bilen så dom kan sälja om den och tjäna pengar på den.    i polarens fall handlade det om en bil som såldes för 11k  hotades hit och dit...  nu drev polarn med dom i flera veckor.. och när dom hotade om hembesök så välkommnade han dom och då la dom ner det direkt..    spontant tror jag helt enkelt att dom satt det i system och använder folk som kör med en pappa son pappa dotter grej.

ja det suger när folk håller på sådär, vill man inte hålla på me blocket då. Därför är det skönt ibland me typ kvd eller andra firmor som säljer bilen åt en men negativa såklart är då att dom vill ha en del av kakan sen. Men ja håller med, var den verkligen i så dålig skick skulle dom ha upptäckt det och gett fan i att köpa, speciellt när 2 st provkörde skiten.

ja exakt man missar inte den mängden fel ..    tex hur missar man att en bil behöver tändstift?     derför är jag säker på att det är rent jävla bs..    sen ser man lätt skicket på bromsar fjädrar osv om man är intreserad av att  titta .    enda som man kanske inte hittar så lätt är spindelleden  resten är ju saker man inte missar om man hittar..    man kan ju knappast skylla på okunskap för har man inte kunskaper betalar man någon som har det för att kolla igenom bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Stream Statstjänsteman
12 augusti 2020 · 125 Inlägg

Idioter finns överallt. Det finns ingen ångerrätt vid privat försäljning.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
P-H-G Utbildad proffsamatör
12 augusti 2020 · 782 Inlägg

Som sagt, köpt och är köpt. Hon är ju uppenbart en idiot som lämnar in en gammal bil med massa mil för felsökning på en "märkesverkstad" som gör allt för att sälja överprissatta delar och svindyra verkstadstimmar. Hon har säkert redan betalt en tusenlapp för att de skulle hitta alla fel, stora som små och sen slå på stora trumman om alla fel i hopp om lite positivt kassaflöde.

husseman
12 augusti 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe- ja denna va bra. Att köpa en bil o då en bil alla vet e´en skitbil från början...o vilja ha betalt för tändkablar o liknande efter affär, är snudd på dårhus typ. Mp. En bil av detta märke o mjoo.. de har massor av fel..- men köper man en sån, så får man stå sitt kast..- köparen e´rökt. Sen, vad lär vi oss av detta? Köp inte.......... bilar. Nån får lista ut va det ska stå..hehe/Skål o mvh/husse

spillolja
13 augusti 2020 · 4 014 Inlägg

husseman skrev:
Köp inte.......... bilar. Nån får lista ut va det ska stå..hehe/Skål o mvh/husse

Du menar väl ändå inte Renault  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vita_Vargen
13 augusti 2020 · 1 281 Inlägg

Hon hade ju kunnat gjort upp med säljaren och besiktat bilen innan köp om hon nu velat. Kan man ingenting om bilar så erbjuder ju många besiktningsfirmor att "gå igenom bilen" för snarlik summa som en besiktning.

Jag har erbjudit det på en bil jag skulle köpa som var obesiktad och långt bort.
Sen så skulle jag mer gå på vad en bilprovning säger än en vinstdrivande verkstad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang