Ny sensor för ca 5månader. hur lösa fått Fel koder p0131 p0135 p0170 nu endast P0131 kvar

Leel
15 augusti 2020 · 7 Inlägg

Har en peugeot 407 sw 2,2 årsmodell 2005. (158 hk)
Har bytt syresensor före katalysatorn för ca 5 månader sedan då det var samma fel koder som jag fått denna gång p0131 p0135 p0170.

Jag har kollat kablar och har för värmeelementet en resistans på ca 10 Ohm vid motor temp ca 50 grader och vide ca 80 grader är resistansen ca 15 Ohm. så det ser ut att vara helt OK.

Då jag bytte givaren följde det med skarv don, men jag har nu för att vara säker på att det inte ska vara dålig konkat i skarvdon istället lött samtliga skarvar.
Har kollat tändstiften och de ser bra ut inte vita eller sotiga utan guldbrun.
Jag ser inte något fel på avgassystemet som läckage men inte helt säker

Sedan har jag mätt spänningen på givaren som varierar mellan 0,08 volt till 0,88 volt. under körning ligger spåningen runt 0,35 volt  till 0,75 volt men under merparten av körtiden ligger spänningen på ca 0,67 volt. 
Tycker det ser ut att fungera som det ska.
Men vet inte om värden är tillräckligt höga för att inte få felkod.

Jag har därefter raderat fel koder. Men efter några kilometers körning, görs ny kontroll på felkoder och genast dyker felkod p0131 upp.
Kan det vara så illa att syresensorn redan har lagt av och att jag får för låg spänning?

Eller kan det vara något annat som spökar och ger felkod p0131?
Är tacksam för hjälp och förslag på vad mer jag bör kontrollera för att lösa problemet.

Myhran
15 augusti 2020 · 452 Inlägg

Vad har du köpt för sond? Ger inte ett ruttet korvöre för eftermarknadssonder! De dyra sonderna håller ju inte ens så hur ska de lyckas göra en. Billigare som fungerar! smile

Framförallt när man köper en sond som skall skarvas, brukar bara generera problem!
Köp en modellanpassad sond som inte skall skarvas utan passar i bilens kontaktstycke! Dessa brukar generellt hålla högre kvalitet!

De är mina erfarenheter iaf!

Med vänlig hälsning,

Leel
15 augusti 2020 · 7 Inlägg

Förmodligen något skräp då eftersom jag har skarvat.
Men om det inte håller längre då bör det vara en garanti kvar tycker jag.
skulle kunna kontakta leverantören då jag säkert har kvar alla uppgifter.
Men frågan är om givaren är trasig eller om det är något annat som är orsak men som inte jag får upp på felkodsläsaren.  Kodläsaren är en FOXWELL, modell NT 530 pro.

Senast redigerat av Leel (15 augusti 2020)

Myhran
15 augusti 2020 · 452 Inlägg

Vad var det för tillverkare på sonden? Ja garanti borde det vara kan man tycka, har haft ”dyra” eftermarknads Bosch lambdor som inte fungerar men sätter man dit oem så fungerar de direkt. Efter det har jag alltid köpt så nära oem eller oem man kan komma, hellre en beg till modellen som gått få mil än en ny eftermarknads

Men de är min högst personliga reflektion och åsikt!

Med vänlig hälsning,

Utmarks-Loke
15 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Sedan sägs det ju att man inte får löda lambdasonder, men jag vet inte om det verkligen stämmer eller är en myt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 augusti 2020 · 13 736 Inlägg

skulle aldrig lita på en skarvad sond..  köp alltid en med färdig kontakt...  även om det kanske kostar lite mer.. en skarv är en skarv och alltid en möjlighet till felkälla..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Leel
15 augusti 2020 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Sedan sägs det ju att man inte får löda lambdasonder, men jag vet inte om det verkligen stämmer eller är en myt

Det är inte själva lambdasonden som löds utan kablarna. men det blev bättre men ett fel kvar står dvs. kod p0131.
Så att löda kablarna har säkerligen inte någon betydelse då det inte påverkar själva givaren.

Trycker att det skulle vara märkligt om en bättre och säkrare  sammankoppling av kardelerna i kablarna än att tvinna ihop kardelerna i skruvkopplingar där risken är att kardelerna påverkas att temperatur skillnader som medför att kardelerna expanderar och krymper.
Dessutom kan kardeler brytas sönder när det är skruv förankring. Dessa fenomen kan medföra att det blir dålig kontakt och även avbrott vilket jag tror är sämre än att löda.

Så bäst är väll i så fall att köpa en med standard kontakt.

Jag tror inte att min lödning har påverkat negativt i vart fall.

Utmarks-Loke
15 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Leel skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Sedan sägs det ju att man inte får löda lambdasonder, men jag vet inte om det verkligen stämmer eller är en myt

Det är inte själva lambdasonden som löds utan kablarna. men det blev bättre men ett fel kvar står dvs. kod p0131.
Så att löda kablarna har säkerligen inte någon betydelse då det inte påverkar själva givaren.

Trycker att det skulle vara märkligt om en bättre och säkrare  sammankoppling av kardelerna i kablarna än att tvinna ihop kardelerna i skruvkopplingar där risken är att kardelerna påverkas att temperatur skillnader som medför att kardelerna expanderar och krymper.
Dessutom kan kardeler brytas sönder när det är skruv förankring. Dessa fenomen kan medföra att det blir dålig kontakt och även avbrott vilket jag tror är sämre än att löda.

Så bäst är väll i så fall att köpa en med standard kontakt.

Jag tror inte att min lödning har påverkat negativt i vart fall.

Nja, lambdasonden mäter ju syrehalten i avgaserna, och jämför med syrehalten i luften för att veta var den är på skalan. Och luft skall den få via kardelerna i kopparen på något vis. Därför skall man inte löda en lambdasond. Ja, det låter konstigt, men så är det sagt.

Leel
16 augusti 2020 · 7 Inlägg

Hej har kanske löst problemet
Då jag i dag skulle fortsätta att mäta givaren så startade motorn som nu var kall, jag hörde då att vestalerna levde om ett tag men blev tyst när motorn var varm.
Jag fick en tanke att det var något fel på magnetventilen för hydraul regleringen till ventilerna.
Jag hittad den tillslut under täcklocket som är över motorn för tändstift och satt nära kamremmen.

Jag tog lös konjaken och satte på tändningen sedan mätte jag spänningen till över 12 volt. OK.
stängde av tändningen och skruvad lös magnet ventilen kopplade på kontakten och på med tändningen men ventilen reagerade inte.
Därefter kände jag om det gick att skjuta kolven på ventilen manuellt vilket inte heller gick.
Då måste den ha låst sig så den inte reglerar trycket.

Jag misstänker att det påverkar ventilernas öppningstider vilket jag misstänker kan ge helt fel avgasvärden och orsaka felkod p0131.

Nu undrar jag om det är någon som varit med om att magen ventilen har varit orsak till att få denna felkod och att bilen börjar dra massor med bränsle utan att det är fel på lambdor?

Leel
16 augusti 2020 · 7 Inlägg

Har rengjort magnet ventilen och det verka funka nu kommer inte felkod p0131 upp.
Men nu kommer kod P0485 som är ett intermittent fel för den elektriska kylfläkten.

Dvs. den startar inte alltid när motortemperaturen är på max vilket ger för hög temperatur.
Nu drar inte bilen längre  dubbelt så mycket.
Jag ska fixa problemet med kylfläkten. blir inte allt löst efter att kylfläkten är åtgärdad då återkommer jag.

Jag hoppas att dessa problem som jag haft kan var till hjälp för någon som får liknande problem..

Tack för era kommentarer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang