Glapp i vä halvljus Nissan Micra-98

Kattmonster09-
15 augusti 2020 · 2 Inlägg

Min lilla Micra har gått bara 3000mil (typ 'shoppingbil'), är i skick nästan som ny.
Dock, vä halvljus glappar, slås inte på automatiskt som hö när bilen startas -
- men fungerar när jag först vrider spaken till helljus o därefter till
halvljus.
Misstänker att glappet gör att batteriet läcker, fick nyligen byta batteri efter bara 1 år o 150 mil (!)
Det kan i värsta fall vara så att säkringsboxen måste bytas - en dyr historia - men förhoppningsvis är det ett enklare fel.
Tacksam för tips hur glappet kan åtgärdas!
Tant Kjerstin, 77 år ung

Utmarks-Loke
15 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Glappet kan nog inte göra att batteriet behöver bytas. Men för att hitta glappet får du sätta på ljuset och gå ut och rycka lite i ledningarna och se om det slocknar. Knacka på reläna också.

mb_pucken
15 augusti 2020 · 5 087 Inlägg

Årsmodell på bilen?
Är det en äldre så är garanterat på grund av en eller flera dåliga lödningar i relät till belysningen. Har lött om flera stycken på grund av exakt detta problem.
Kommer tyvärr inte ihåg vart det sitter just nu, kan sitta innanför vänster panel i förarens fotutrymme.
Man får dock bryta sönder locket lite för att öppna dessa för att sedan täta med lämpligt kladd :-)

På en nyare så kan det mycket väl vara säkringsboxen som spökar då den har inbyggda relän för belysning.

Batteriet slits nog på grund av att bilen ej körs så mycket. Blir aldrig laddat ordentligt så en batteriladdare kan vara en bra investering.

Senast redigerat av mb_pucken (15 augusti 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mew
15 augusti 2020 · 2 156 Inlägg

Brukar vara reläet till halvljusautomatiken där lödningarna blir dåliga på dessa, ja. Reläet sitter ovanför pedalerna, med ett clips på en plåt nära baksidan av ratten. Man kommer åt det om man lossar den lilla panelen ovanför pedalerna som sitter med två skruvar.

Det är ett svart, rätt så stort relä. Har fått byta på både min bil och en bekants. Mycket vanligt fel, men också väldigt lättfixat. smile

Senast redigerat av Mew (15 augusti 2020)

Kattmonster09-
16 augusti 2020 · 2 Inlägg

Tack snälla ni som kommit med förslag hur glappet kan åtgärdas!
Fel på säkring/relä låter troligt.
Är på annan ort just nu, men ska kolla enl era anvisningar när jag återser mitt lilla 'microchips'
Men ingen av er trodde att glappet drar tjuvström från batteriet.
Visst, bilen körs bara ca 150 mil/år o  oftast korta sträckor, men jag har smartladdare o har aldrig tidigare under alla år haft problem med total urladdning.
Trots ett sprillans nytt batteri är det inte fulladdat efter flera mils körning.
Tjuvströmmen verkar vara så kraftig att  även det nya batteriet snart kan bli urladdat, smartladdaren orkar väi inte hur mycket som helst.
Har jag tur så upphör tjuvströmmen om glappet kan fixas enkelt, men det är stor risk att sambandet glapp vä halvljus o tjuvström från batteriet gör det svårare.....alltså ber jag er att tänka ett varv till.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang