Bilen hackar/dör - Felkod P1300 (SAAB 9-5 -02)

Rullande
16 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!

EDIT: Gäller SAAB 9-5 (YS3E) 2.0 t 2002 150Hk

Har problem med min Saab 9-5:a. Uppstod när jag var ute och körde, plötsligt slutade gasen att ''ta'' och bilen sackade in för att tillslut dö helt. När bilen börjar hacka så blinkar motorlampan gult. Det går att starta bilen direkt efteråt igen.

Gjorde en enkel felsökning och fick felkod P1300. Har utan större framgång tagit reda på vad det specifikt betyder. Efter googlande så har jag provat att byta både tändstift och vakuumslangar, felet kvarstår och felkoden genereras på nytt.

I ett försök att måla upp rådande problem:
*Bilen går alltid igång, och är problemfri vid tomgång. (Nästan, ibland studsar varven lite, ungefär en gång i minuten)
*Gasen är helt okej responsiv vid tomgång.
*När växel läggs i och man börjar köra så ''hackar'' bilen fram. Gasen känns ''fördröjd'' i form av att den tar ibland och ibland händer ingenting när man trycker den i golvet.
*Går att köra i ettan under cirka 2500 varv problemfritt, sen börjar det.
*Försöker man köra ''hackigt'' så kommer du kanske 500 meter i tvåan innan den återigen dör. Men går direkt att starta därefter.

Är ingen erfaren bilmekare, utan försöker lära mig genom att göra! Ber om ursäkt om det är dåligt förklarat, eller om det kommer följdfrågor som kanske känns uppenbara.

Någon som har erfarenhet av liknande problem eller i övrigt kan komma med hjälp ? Tack på förhand :-)

Senast redigerat av Rullande (16 augusti 2020)

MrTurbo Better than God \o/
16 augusti 2020 · 1 882 Inlägg

Låter som luftläckare.
Kolla alla slangar. ALLA.

Hittas inga läckage kolla så den har rätt bränsletryck.

Senast redigerat av MrTurbo (16 augusti 2020)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Rullande
16 augusti 2020 · 4 Inlägg

MrTurbo skrev:
Låter som luftläckare.
Kolla alla slangar. ALLA.

Hittas inga läckage kolla så den har rätt bränsletryck.

Tack för svar. Såg när jag kika som hastigast att den slangen tillhörande vevhusventilationen som går in i motorblocket verkar ganska sleten. Samt slangen i denne som går till  vad jag gissar är nån form av backventil?

Kan detta vara en möjlig orsak till problemen? Om det är så att den är kass.

MrTurbo Better than God \o/
17 augusti 2020 · 1 882 Inlägg

Rullande skrev:

MrTurbo skrev:
Låter som luftläckare.
Kolla alla slangar. ALLA.

Hittas inga läckage kolla så den har rätt bränsletryck.

Tack för svar. Såg när jag kika som hastigast att den slangen tillhörande vevhusventilationen som går in i motorblocket verkar ganska sleten. Samt slangen i denne som går till  vad jag gissar är nån form av backventil?

Kan detta vara en möjlig orsak till problemen? Om det är så att den är kass.

Slangar och backventiler ska vara hela, Trionic 7 är lite känsligt där. Så ja det kan vara en del av problemet om inte annat. Alla vacuumslangar ska sitta där de ska och inte läcka. Kolla även de som går från magnetventilen på torpeden till by-passventilen.

Bytt bränslefilter / tändstift (NGK!!!) nyligen?

Edit:  P1300, Boost Calibration Fault

Senast redigerat av MrTurbo (17 augusti 2020)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Rullande
17 augusti 2020 · 4 Inlägg

MrTurbo skrev:
Slangar och backventiler ska vara hela, Trionic 7 är lite känsligt där. Så ja det kan vara en del av problemet om inte annat. Alla vacuumslangar ska sitta där de ska och inte läcka. Kolla även de som går från magnetventilen på torpeden till by-passventilen.

Bytt bränslefilter / tändstift (NGK!!!) nyligen?

Edit:  P1300, Boost Calibration Fault

Jo det är klart. Ska kika mer noggrant imorgon på den.

Om jag förstår vilken du menar så är den vakuumslangen från mv på torpedväggen till bypassventilen bland de nu utbytta. Tändstiften bytte jag efter problemet uppstod utan att det hjälpt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang