Elmotor till leksaksbil

roynem
22 augusti 2020 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236847/236847-7549687a01bdb146f73f41fb2fecd311.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236847/236847-7549687a01bdb146f73f41fb2fecd311.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236847/236847-eace5b30c28fa18a2e4f69cd74a484f8.jpg
Kan någon berätta om der går och hur man gör för att köra en 3 kw motor åt båda hållen. På motorskylten står :
T.T Motor typ MTL 8-7A 3 kw int 12% 3600 rpm  24 V  170 A.
Det är tydligen inte en permanentmagnetmotor som byter rotationsriktning när man polvänder. Denna går åt samma håll oavsett polarissarion.

Senast redigerat av roynem (22 augusti 2020)

roynem
26 augusti 2020 · 3 Inlägg

Detta var tydligen svårt elmotorproblem. Ytterligare info om motorn är att den har 4 st kol/borstar såsom en vanlig startmotor till bilar.
Fins det någon kunnig i detta?
Se mystiska kopplingsskissen på plåten. Zikzakmönstret ser ut som nåt slags motstånd..??

husseman
26 augusti 2020 · 1 594 Inlägg

Hmm, gissar på att denna motor är byggd för att enbart gå på ett håll...att på nåt sätt polvända den...kommer väl förmodligen sluta i ras. Bara en gissning.

mvh/husse

rawsezx
8 september 2020 · 116 Inlägg

Anledningen till att den går åt samma håll oavsett polaritet beror på att den magnetiska polariteten växlar för både rotor och stator när du ändrar polaritet.

För att få motorn att gå åt olika håll så måste du antigen polvända rotorn eller statorn.

Det långa zigzag symbolen är med all sannolikhet symbolen för statorns lindning och den korta i serie med cirkeln är rotorns lindning.

För att få den att gå åt olika håll så måste du i sådana fall "klippa bort" de två korta horisontella strecken och koppla in dessa separat. Alltså två st plus poler och två minus poler.

Sedan så låter du plus och minus på exempelvis rotorn vara permanent inkopplad och sedan på statorn växlar du polaritet beroende på vilket håll du vill att motorn skall rotera.

Alltså rent schematisk nu, sen om det går att göra rent praktiskt är svårt att säga.

rawsezx
8 september 2020 · 116 Inlägg

Tillägg:

Det är ganska vanligt förekommade på större motor, exempelvis startmotorer på lastbilar och traktorer, elektriska hydraulpumpar osv.

Om du kan demontera motorn så pass så att du kan isolera inkopplingen till både rotorn och stator så kan du bygga om den enligt ovan, exempelvis så kan du med all sannolikhet växla någon av polerna så att du får motorn att rotera åt andra hållet, men blir ju lite krångligt då du enkelt vill byta rotationsriktning.

Om du nu ska bygga något att kunna åka med (typ gokart) så skulle jag nog rekommendera en borstlös motor med tillhörande motorstyrning, jag misstänker att du vill varvtalsreglera den där motorn och då finns det nog mer tillgängliga lösningar på exempelvis ebay att föredra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2020 · 13 746 Inlägg

helt offtopic..men vad är det för "leksaks"bil som behöver en 3kw motor? det lär ju vara en stadig bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang