Solceller som nödström. PWM eller MPPT?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Eftersom vi bor på landsbygden så förekommer strömavbrott någon/några gånger per år. Oftast på vintern när det är mörkt, blåsigt, kallt. Vi har haft tidigare haft ett 12v bilbatteri som stått på laddning via en C-TEK. Sen kopplar man på en inverter och har tillräcklig kräm för att köra kyl/frys eller TV i några få timmar. Elverk finns med. Det ger 12v eller 230v. Ej 3-fas.

Men tänkte en enkel setup med en 100W solcell (Men ger i verkligheten kanske 65-70W pga Ohms lag) och ett fritidsbatteri på ca 75A. Allt kopplat till en regulator och 12v ut och 230V ut via en kraftigare inverter. Nödström alltså. Underhållsfritt.

Laddningsregulatorn är en kritisk punkt och man köper en PWM för 500:- spänn eller en MPPT för 3000:-? Då jag tänkte hålla kostnaden nere pga att systemet sällan gör tjänst och åldras mer än det används så är det av intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
24 augusti 2020 · 5 087 Inlägg

Följer detta jag med för att se vad folk har för erfarenheter.
Kör själv 160w panel i vagnen med PWM regulator och än så länge funkar det bra.
Det jag är osäker på är hur batteriet mår över att mer eller mindre laddas dygnet runt under sommarhalvåret.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Trekmeister
25 augusti 2020 · 272 Inlägg

Eftersom det bara är nödström skulle jag säga PWM. Det är en enklare och billigare konstruktion som rent teoretiskt (självklart beroende på komponentval) även är mer driftsäker och hållbar.

Motiveras genom att du förhoppningsvis ändå ändå relativt sällan har strömavbrott så när det händer har solen haft gott om tid på sig att ladda ditt batteri.

Om det i ditt fall inte räcker med en 100W panel kan du för samma pengar som en MPPT-regulator (kanske 20% mer effekt) köpa flera extra paneler (2+ ggr mer effekt) och på köpet få redundans.

MPPT om du verkligen måste ha ut max effekt ur en begränsad mängd paneler. Eftersom det handlar om en installation hemma så har du säkert plats med en panel eller två om det visar sig behövas!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Trekmeister skrev:
Eftersom det bara är nödström skulle jag säga PWM. Det är en enklare och billigare konstruktion som rent teoretiskt (självklart beroende på komponentval) även är mer driftsäker och hållbar.

Motiveras genom att du förhoppningsvis ändå ändå relativt sällan har strömavbrott så när det händer har solen haft gott om tid på sig att ladda ditt batteri.

Om det i ditt fall inte räcker med en 100W panel kan du för samma pengar som en MPPT-regulator (kanske 20% mer effekt) köpa flera extra paneler (2+ ggr mer effekt) och på köpet få redundans.

MPPT om du verkligen måste ha ut max effekt ur en begränsad mängd paneler. Eftersom det handlar om en installation hemma så har du säkert plats med en panel eller två om det visar sig behövas!

Du har ju så rätt. Givetvis kan jag banka upp 2 paneler om så krävs. Ekonomiskt sett det bästa alternativet. Varför tänkte jag inte på den möjligheten själv?

Redan köpt en PWM:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-a-p45128

Solceller kommer till helgen.
Jula hade bra pris på blybatterier.

Återkommer med setup och pris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gemini78 Jägermeister
26 augusti 2020 · 909 Inlägg

Följer med intresse, har tänkt sätta upp 2 st ca 150w solpaneler ute i stugan.
Vet bara inte riktigt hurdana solpaneler, regulator eller batterier jag ska ha.
Ska mest köra på 12v, ledbelysning, ladda mobil, tv på 12v osv.
Ska ju ha en inverter för 220v oxå men blir nog sällan den används.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Frun ville ha lite prylar så jag köpte lite grejer själv då man var på plats sas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-93326c61ffcc178dc2bb04e6d06521ef.jpg

- JULA Solcellspaket 110W inkl. monteringsdetaljer och en enkel LANDSTAR regulator 1300:-
- JULA Blybatteri 50Ah 500:- (extrapris ett par dagar till)
- Kjell & co Solcellsregulator med digital display och inställningsbar 400:-
- JULA batteripolskor 40:-

Kabel (Röd/svart 4mm2/2,5mm2) har jag sedan innan på 50m rullar så inget på den posten. Likaså finns smälthylsor, säkringar och värmepistol osv.

Så cirka 2240:- totalt.
Ska monteras i helgen. Återkommer.


Regulator:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v … 0-a-p45128

Batteri:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ri-007304/

Solcellspaket:
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril … et-007982/

Regulatorn som följer med paketet ovan:
https://solarlab.se/solpanel/datablad/A … ndstar.pdf

Regulatorn jag köpte till:
https://www.kjell.com/globalassets/medi … 1DA4BE48C3

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
26 augusti 2020 · 5 087 Inlägg

Det där paketet från Jula använder jag till husvagnen. Funkar över förväntan :-) använder medföljande regulator men funderar på att byta till en med mera information om batteri m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det där paketet från Jula använder jag till husvagnen. Funkar över förväntan :-) använder medföljande regulator men funderar på att byta till en med mera information om batteri m.m.

Ja, det paketet fick ju bra recensioner (Laddar på som fan) Med minus för saker som att det saknas kabelgenomföringar och en något crappig regulator. Men den saken har jag ju löst. Rejäla kablar osv finns i mängder hemma.

https://www.kjell.com/globalassets/medi … 1DA4BE48C3
Vi får se om den är bra.

Det (mitt) är ju ett blybatteri. Ska det laddas med 14,4 volt eller kanske dra ner laddspänningen lite? Osäker. Underhållsladding går att justera med. Normalvärde är 13,7V.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
26 augusti 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, monterar en del solpaneler mm. på husvagnar o husbilar. Tar grejer från Kama o de e´ju inte billigast...men paneler o laddreg. funkar bra. - fast om nu detta paket funkar så e´du nere på riktigt bra priser. Fast ditt val av batteri verkar inte nåt vidare..satsa på nåt bättre där e´mitt tips. När du väl fått ner grejerna(kwh)..så kan du inte spara dom i ett leksaksbatteri.

mvh/husse

viccoA
27 augusti 2020 · 3 110 Inlägg

Hybrid_ skrev:

mb_pucken skrev:
Det där paketet från Jula använder jag till husvagnen. Funkar över förväntan :-) använder medföljande regulator men funderar på att byta till en med mera information om batteri m.m.

Ja, det paketet fick ju bra recensioner (Laddar på som fan) Med minus för saker som att det saknas kabelgenomföringar och en något crappig regulator. Men den saken har jag ju löst. Rejäla kablar osv finns i mängder hemma.

https://www.kjell.com/globalassets/medi … 1DA4BE48C3
Vi får se om den är bra.

Det (mitt) är ju ett blybatteri. Ska det laddas med 14,4 volt eller kanske dra ner laddspänningen lite? Osäker. Underhållsladding går att justera med. Normalvärde är 13,7V.

Ska inte toppladdas till 100% om du inte cyklar det regelbundet, antar att du kommer använda det som backup  (statisk fulladdning), då  sänker för hög laddning livslängden rejält.

Större paneler behöver du inte om du bara ska ladda 1st 100Ah batteri tex, strömavbrott brukar oftast ske vid dåligt väder, senhöst, nattetid osv och då laddar panelerna ändå dåligt även om man har två. Bättre med ett par extra batterier så du får fler drifttimmar på invertern.

Senast redigerat av viccoA (27 augusti 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Det slumpade sig så att jag har fått ett helt nytt 95Ah AGM-batteri. Det hade gått ner under ca 10 volt och ska då enligt reglerna kasseras. Det verkar friskt och tar emot laddning. (Kan nog komma över ett till så småningom) Leksaksbatteriet kan jag ju stödladda ibland och ha som back-up till back-upen. Är medveten om att man inte ska blanda olika typer/storlek på batterier. Inte heller om de är i olika skick.

Eftersom vi är inne på avdelningen Prepping så köptes även detta av min snälla fru som passerade en Kjell & co:

12v vattenkokare (de är inte snabba men fungerar)
Dynamodriven radio som även kan laddas med USB. Finns 2 USB-uttag på regulatorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b6dd9ab38330d5f7deb9b15b796e8034.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 september 2020 · 17 478 Inlägg

Nu kört paketet ett tag. Det lilla 50Ah batteriet är på tok för klent som husseman var inne på. Således kom jag över ett 110Ah batteri och har tillhört en bil med start/stopfunktion som varit nere på 8 volt och blivit kasserat, dito 2 stycken 95Ah som just nu står på laddning med C-tek. Vi får se vilket/vilka av dessa som är friska.

Solpanelen ger cirka 85W ner i laddning vilket jag tycker är helt ok. Vi laddar numera alla mobiler/plattor med hjälp av solen. Mycket trevligt. Gick även bra att köra Tv/fiber/router på nödströmmen en stund igår efter solen gått ner.

Tyvärr så skickar regulatorn ner 14,4v när det är hyfsat ljust ute och kan inte reglera den. Kanske för litet batteri? Funderar på att sätta en brytare på panelen. Vi får se när de stora gossarna anländer. 14,45v över polerna just nu. Ajaj! Kan bli en nu regulator från Wish där...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-edb151a2dd2aad7c3acb8ff454a40cae.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang