Pulserande ljud i takt med rotation av däck endast vid vänstersväng i rondell?

carpediem86
25 augusti 2020 · 17 Inlägg

Hej, jag har en Peugeot 308 årsmodell 2014 som gått ca 12000 mil. Igår när jag körde hemåt så lät det rätt högt när jag svängde vänster i en rondell i medelhastighet. Det lät mer och mindre och mer och mindre, som ett pulserande ljud i takt med hur snabbt däcken roterade gissar jag.

Ljudet kom från bakre delen av bilen, troligen vänster sida. Det var inte gnisslande som metall mot metall. Jag uppfattade det som att bakaxel eller liknande håller på att ge upp, men jag kan otroligt lite om bilar. Ljudet lät inte alls bra. Det har låtit på liknande sätt ibland tidigare vid låga hastigheter, men då väldigt lågt ljud som jag inte tänkt så mycket på.

Jag stannade bilen och undersökte det lilla jag kunde på plats. Normalt däcktryck, jag sparkade på däcken och de verkar sitta som de ska. Jag tryckte ner bilen kring däcken och fjädringen tog emot. Sen körde jag hem sakta och ljudet kom inte igen då. Det verkar bara bli i kurvor som rondeller där man svänger snabbt.


Min tanke är om jag ska lämna in den på en vanlig besiktning, för där kollar de efter fel som påverkar säkerheten och då bör de kanske hitta om något är fel? Jag kan vänta ett par månader till annars innan jag måste besiktiga.

Mew
25 augusti 2020 · 2 157 Inlägg

Hjullager bak som börjar bli dåligt? Blir ett sjungande ljud. Vid vänstersväng belastas det högra lagret extra mycket, så då borde der vara höger bak som börjar bli dåligt.

Ett universaltrick är att hissa upp det hjulet och snurra på det samtidigt som man känner på fjädern med andra handen. Om du känner vibrationer i fjädern är hjullagret förmodligen slut.

Ett annat alternativ är att, med hjulet upphissat, ta tag i hjulet kl 12 och 6, dvs högst upp och längst ner, och rucka på det. Är det glappt lär det vara dags att byta hjullager.

torsen
25 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Har du bytt till bredare däck eller fälgar med annat inpressningsdjup?
Detta i kombination med slitna länkarmar bak kan medföra att däcken tar i hjulhuset eller skärmkanten vid kurvtagning = tyngdpunktsförskjutning.
Vet inte, men jag antar/tror att Peugeot även på din modell har glidlagrade bakåtriktade svängarmar, vars bussningar i regel på sikt medför att bilen blir kobent bak.
Inre övre delen av bakdäcken kan då komma i kontakt med hjulhusets inre vägg.

Ett förslag.

caromania Forummoderator
25 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Sparka inte bara, känn på muttrarna med fälgkors etc så däcket är draget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
carpediem86
26 augusti 2020 · 17 Inlägg

Jag kände på muttrarna nu med fälgkors och de sitter stenhårt. Sen hissade jag upp vardera sida och kände på däcken om de gick att rucka på som Mew föreslog men det går inte att rucka något fram/tillbaka så det kändes bra åtminstone. Jag roterade även båda däcken och kände på fjädern med andra handen och den vibrerade inte kännbart.

Något jag reagerade på var att däcken var rätt tungrullade när jag roterade dem. En snurr med ena handen och sen 1 sekund senare så var det helt stilla igen. På min cykel kan det snurra en minut om jag snurrar igång hjulet.

Då kanske det inte är någon fara att köra på en stund till med bilen? Jag testade en vända runt kvarteret och hörde inget ljud alls nu i svängarna från bakdelen av bilen.

Bilder/film:
https://imgur.com/a/Dbhw9le
https://www.youtube.com/watch?v=03bQ2bbiy-Y

torsen
26 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Är bilen "kobent" bak?

carpediem86
26 augusti 2020 · 17 Inlägg

torsen skrev:
Är bilen "kobent" bak?

Jag är lite osäker hur jag kan se det.

PS, ett bakdäck är bytt till ett annat märke, men samma bredd och ingen större skillnad alls vad jag kan se mot det andra bakdäcket. Samma lufttryck också.

jaka54
27 augusti 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är antagligen hjullagret! Om du snurrar snabbt  på hjulet ...kan du höra ett ljud då?
Att det går trögt tyder också på att lagret gått åt h...

Senast redigerat av jaka54 (27 augusti 2020)

Steff240
27 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är antagligen hjullagret! Om du snurrar snabbt  på hjulet ...kan du höra ett ljud då?
Att det går trögt tyder också på att lagret gått åt h...

Kan ju vara så enkelt att bromsen ligger på litegrann. Då går det trögt naturligtvis och det kan skrapa och låta lite.
Man kan som ett test ta bort bromsbeläggen/backarna och sen snurra på hjulet. Går det trögt då så är lagret sannolikt kaputt...

carpediem86
7 oktober 2020 · 17 Inlägg

Jag lämnade in bilen och de testkörde och fick fram samma missljud men de kunde inte vara helt säkra på vad som orsakade ljudet. De bytte bromsskivor + klossar bak och ljudet verkar vara bättre nu även om jag tycker det låter lite märkligt (annat ljud?) ibland fortfarande. Det är så lågt nu så svårt att säga om något är fel fortfarande eller inte. Nu verkar det okej så kommer köra på nu tänker jag.

Däremot var de rätt dyra tycker jag. Bromsskivor + belägg bara till bakhjulen kostade drygt 3000 kr med moms. Samt arbetskostnad då, vilket är helt okej. Men beställer jag bromsskivorna själv verkar det inte kosta i närheten av 3000 kr.. Så de tar ut en extra avgift genom att skriva ett dyrt inköpspris på reservdelarna då antar jag?

https://imgur.com/a/sM3q4dO

Utmarks-Loke
7 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Är det originalgrejer är det väl ganska normalt pris för skivor och bromsbelägg. Billiga grejer från autodoc är förstås mycket billigare.

carpediem86
7 oktober 2020 · 17 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det originalgrejer är det väl ganska normalt pris för skivor och bromsbelägg. Billiga grejer från autodoc är förstås mycket billigare.

Okej jag är inte så insatt här. Det skiljer väldigt mycket i pris då. Jag gick in på AutoDoc och delarna för två bakhjul där går totalt på runt 600 kr med frakt inräknat. Nu kanske originaldelarna håller lite längre, men att betala hela 5 gånger mer för originaldelar lär inte löna sig ekonomiskt. Jag får fråga nästa gång om de kan beställa delar från AutoDoc istället.

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

carpediem86 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Är det originalgrejer är det väl ganska normalt pris för skivor och bromsbelägg. Billiga grejer från autodoc är förstås mycket billigare.

Okej jag är inte så insatt här. Det skiljer väldigt mycket i pris då. Jag gick in på AutoDoc och delarna för två bakhjul där går totalt på runt 600 kr med frakt inräknat. Nu kanske originaldelarna håller lite längre, men att betala hela 5 gånger mer för originaldelar lär inte löna sig ekonomiskt. Jag får fråga nästa gång om de kan beställa delar från AutoDoc istället.

Du jämför internet-priser med över-disk-priser och du jämför sannolikt det absolut billigaste internet kan uppbringa med "normala saker" från en svensk verkstad.

Dvs även om det blir en förhållandevis stor prisskillnad så är jämförelsen rätt skev. Gick du aktivt till den absolut billigaste verkstaden och bad om dom absolut billigaste delarna? Om inte så kan du faktiskt inte jämföra med internets billigaste...

Kommer du nästa gång göra så? Vill man ens göra så med bromsdelar och arbeten på bromsar?

Senast redigerat av Brådhis (7 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
7 oktober 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det var väl arbetskostnaden som vara den stora delen?! Tro inte att delar man köper på ex Autodoc skulle vara sämre än sk "originaldelar"! Delarna från Autodoc  kommer ju exempelvis från Bosch och Brembo, kvalitetmärken när det gäller bränslepumpar, lambda-sonder och bromsar.

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 277 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det var väl arbetskostnaden som vara den stora delen?! Tro inte att delar man köper på ex Autodoc skulle vara sämre än sk "originaldelar"! Delarna från Autodoc  kommer ju exempelvis från Bosch och Brembo, kvalitetmärken när det gäller bränslepumpar, lambda-sonder och bromsar.

Ridex och Stark är knappast Bosch eller Brembo...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
7 oktober 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, det är så det är numer. Det är arbetskostnaden som kostar, går man till en märkesverkstad..så får man betala extra för delarna oxå. Visst går det tjäna pengar på att köpa delar på Autodoc. eller liknande.(mkt pengar ibland). Men att komma med egna delar till märkesverkstan kan ju bli svårt. Som att ta med eget fikabröd till Cafe o bara betala för kaffet. - du blir inte nån favoritkund där kan ja lova.  Verkstan vill tjäna pengar på delarna oxå , o de lär inte lämna nån garanti på varken jobbet eller delarna..om de ens tar emot jobbet. Så, kan man inte skruva själv..så blir det dyrt.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang