BMW e91 330d-10 felkoder glödmodul, byta glödstift också?

Slim
25 augusti 2020 · 340 Inlägg

Efter en motortvätt började bilen gå lite dåligt vid kallstart. Vid avläsning med enklare felkodsläsare för BMW får jag koderna:

4A74 Glow system, communication
4A79 Glow system, communication
49A5 LIN bus, communication

Jag tänkte först att det kommit vatten någonstans(är rätt försiktig, men allt kan ju hända). Tyvärr har beteendet fortsatt och googlar jag lite är svaret ofta att glödrelät behöver bytas. Vissa menar att man då också bör byta glödstiften samtidigt.

Hur tänker ni? Är det troliga att relät fått mer fukt än vad som är lämpligt? Glödstiften brukar väl inte ge dessa koder och tänker att de inte lika lätt borde ge sig av en tvätt?

Finns det någon risk med att bara byta relät? Kan ev övriga problem skada det nya relät?

panda666
25 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Sorry men behöver säga det, varför i hela vansinnet behövde du motortvätta? man ska aldrig göra det på nån bil över huvudtaget. Räcker att man tar lite papper och torkar bort lite damm eller skit men aldrig vatten nånstans. KAnske behöver låta torka några dagar eller nått och sen ta den till en riktig verkstad där man kan kolla upp me riktig felkodsläsare och kolla runt att allt är ok, vem vet nu vart vatten/fukt har gått in nånstans och fifflat me nått.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Om vi ponerar att glödsystemet inte fungerar alls så ska det inte ens påverka startfunktionen. Bilen kanske går lite oroligt/hårt i kallt väder i 3-4 sekunder. Då pratar vi minusgrader.

Eller har bilen rullat 30000 mil +?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang