Volvo 240 88 B230f startar inte

Tenco
25 augusti 2020 · 173 Inlägg

Tjena
Måste ta en chans till åt attt fråga här om någon har en gissning vad som är fel. Efter att jag stängt av bilen i 30 sekunder så vägrade den starta igen.
Det som är bytt:
Bränslepump
Tändstift
Tändkablar
Spridarlock
Luftmassemätare
Olja
Oljefilter
Luftfilter
Bensin
Batteri

Är helt clueless. Om det är någon ledtråd, har haft ett problem där bilen inte stängs av om jag vrider av tändningen och tar ut nyckeln. Måste du släppa kopplningen i växel. De hände sista gången. Motorn går runt. Får gnista. Bensin kommer till motorn.

Utmarks-Loke
25 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Står kamremmen rätt? Låter som tändningen kanske står helt fel.

Tenco
25 augusti 2020 · 173 Inlägg

Kamremmen sitter rätt och är spänd. Samt så har jag kollat att rotorn sitter rätt.
Har också kontrollerat huvudsäkeingen i motorutrymmet av bilen och bytt den.

Utmarks-Loke
25 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Vad händer om du försöker starta med startgas?

Tenco
25 augusti 2020 · 173 Inlägg

Inget mer än utan. Känns som att det borde vara tändningen men vad jag vet så är alla kablar i rätt ordning på fördelarlocket och gnista på alla

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Konstigt att den inte funkar när man bytt så mycket ..
Märkligt svar på startgasen..roll
Så vi frågar igen, vad händer när du sprutar in startgas i luftintaget och sen vrider om nyckeln till start?
Och sen, hur ser tändstiften ut?

Senast redigerat av axxet (25 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Tenco
25 augusti 2020 · 173 Inlägg

Sorry för dålig svenska! Menar att det inte va någon skillnad när jag använde startgas eller inte. Nu är tändstiften helt nya men dom "gammla" som va cirka 1 månad gammla va kålsvarta.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Då frågar vi igen..
Hur ser stiften ut nu?
Är dom torra eller blöta?

Senast redigerat av axxet (25 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
25 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

B230F, då har du väl fördelaren nere på blocket och inte på baksidan toppen, in mot torpedväggen?

Egentligen borde du kolla tändningen med stroboskoplampa, så att det verkligen tänder på rätt ställe. Det har ju hänt på vissa bilar att kilen till kamremshjulet på kamaxeln gått av och hjulet vridit sig lite, och liknande grejer. Men om fördelaren sitter nere på motorblocket borde det inte ha kunnat hända.

Sedan har vi svänghjulsgivare/kamaxelgivare, men om du har gnista borde de vara ok antar jag.

Tenco
25 augusti 2020 · 173 Inlägg

axxet skrev:
Då frågar vi igen..
Hur ser stiften ut nu?
Är dom torra eller blöta?

Dom va relativt blöta när jag bytte dom

Ltosc
26 augusti 2020 · 1 Inlägg

Godkväll!
Om det rör sig om en 88B (eller senare;) så har du ett diagnosuttag med lock och en liten kabel.
På insidan finns en liten lysdiod och en testknapp. Ett par olika hål numrerade 1 till 6 att sätta sladden i  OM du har det så kan du rätt lätt få fram det som är felet. Har använt det en del och det är både bra och enkelt ute i fältet om du blir ståendes.
Här är en länk till var du kan ladda ner instruktionen,
https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=15030

Sätt i testkabeln i uttag 2 för bränslesystem och till 6 för tändning. Slå på tändningen. Tryck en gång på knappen – längre än en sekund men kortare än två  sekunder.  Dioden  skall  lysa  så  länge  knappen  trycks  in. Därefter kommer lysdioden att blinka i en serie på tre. (Alltså ett exempel då sladden sitter i port/uttag6: en blink, paus, fyra blink, paus, två blink.  = styrenhet trasig gäller både REX och EZ116K.)  Notera   felkoder   på   ett   papper.   Tryck   en   gång   till   på   knappen.  Nästa  felkod  visas  nu.  Om  det  första  felet  upprepas  finns  inga  fler  felkoder. Finns inga fel så blinkar det med 1-1-1.

Klart som korvspad? Hoppas det finns på bilen så hittar du nog felet utan att "gissaskruvasönder" i onödan;)
MVH//Ltosc

uhlin
26 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

Du skrev att motorn fortsatte gå trots att du vred av tändningen en gång.

Har du drag på bilen? Isåfall kolla elkontakten till det. Annars gissar jag på kontaktplatten vid tändningslåset.

Tenco
26 augusti 2020 · 173 Inlägg

Ltosc skrev:
Godkväll!
Om det rör sig om en 88B (eller senare;) så har du ett diagnosuttag med lock och en liten kabel.
På insidan finns en liten lysdiod och en testknapp. Ett par olika hål numrerade 1 till 6 att sätta sladden i  OM du har det så kan du rätt lätt få fram det som är felet. Har använt det en del och det är både bra och enkelt ute i fältet om du blir ståendes.
Här är en länk till var du kan ladda ner instruktionen,
https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=15030

Sätt i testkabeln i uttag 2 för bränslesystem och till 6 för tändning. Slå på tändningen. Tryck en gång på knappen – längre än en sekund men kortare än två  sekunder.  Dioden  skall  lysa  så  länge  knappen  trycks  in. Därefter kommer lysdioden att blinka i en serie på tre. (Alltså ett exempel då sladden sitter i port/uttag6: en blink, paus, fyra blink, paus, två blink.  = styrenhet trasig gäller både REX och EZ116K.)  Notera   felkoder   på   ett   papper.   Tryck   en   gång   till   på   knappen.  Nästa  felkod  visas  nu.  Om  det  första  felet  upprepas  finns  inga  fler  felkoder. Finns inga fel så blinkar det med 1-1-1.

Klart som korvspad? Hoppas det finns på bilen så hittar du nog felet utan att "gissaskruvasönder" i onödan;)
MVH//Ltosc

Vart ska det uttaget sitta?

Tenco
26 augusti 2020 · 173 Inlägg

uhlin skrev:
Du skrev att motorn fortsatte gå trots att du vred av tändningen en gång.

Har du drag på bilen? Isåfall kolla elkontakten till det. Annars gissar jag på kontaktplatten vid tändningslåset.

Vad menar du med drag? Är mindre kunnig kan man säga xD

Steff240
26 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

Tenco skrev:

Ltosc skrev:
Godkväll!
Om det rör sig om en 88B (eller senare;) så har du ett diagnosuttag med lock och en liten kabel.
På insidan finns en liten lysdiod och en testknapp. Ett par olika hål numrerade 1 till 6 att sätta sladden i  OM du har det så kan du rätt lätt få fram det som är felet. Har använt det en del och det är både bra och enkelt ute i fältet om du blir ståendes.
Här är en länk till var du kan ladda ner instruktionen,
https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=15030

Sätt i testkabeln i uttag 2 för bränslesystem och till 6 för tändning. Slå på tändningen. Tryck en gång på knappen – längre än en sekund men kortare än två  sekunder.  Dioden  skall  lysa  så  länge  knappen  trycks  in. Därefter kommer lysdioden att blinka i en serie på tre. (Alltså ett exempel då sladden sitter i port/uttag6: en blink, paus, fyra blink, paus, två blink.  = styrenhet trasig gäller både REX och EZ116K.)  Notera   felkoder   på   ett   papper.   Tryck   en   gång   till   på   knappen.  Nästa  felkod  visas  nu.  Om  det  första  felet  upprepas  finns  inga  fler  felkoder. Finns inga fel så blinkar det med 1-1-1.

Klart som korvspad? Hoppas det finns på bilen så hittar du nog felet utan att "gissaskruvasönder" i onödan;)
MVH//Ltosc

Vart ska det uttaget sitta?

Det sitter under motorhuven, på fjäderbenstornet på förarsidan. (åtminstone sitter det där på 740, men jag utgår från att det är samma på 240).

Steff240
26 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

Tenco skrev:

uhlin skrev:
Du skrev att motorn fortsatte gå trots att du vred av tändningen en gång.

Har du drag på bilen? Isåfall kolla elkontakten till det. Annars gissar jag på kontaktplatten vid tändningslåset.

Vad menar du med drag? Är mindre kunnig kan man säga xD

Det är dragkroken som menas.
En original 240 har inte mycket annat drag att prata om tongue

uhlin
27 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

Steff240 skrev:

Tenco skrev:

uhlin skrev:
Du skrev att motorn fortsatte gå trots att du vred av tändningen en gång.

Har du drag på bilen? Isåfall kolla elkontakten till det. Annars gissar jag på kontaktplatten vid tändningslåset.

Vad menar du med drag? Är mindre kunnig kan man säga xD

Det är dragkroken som menas.
En original 240 har inte mycket annat drag att prata om tongue

Precis. Elkontakten till dragkroken.
Brukar bli konstiga elfel om det rostar och erjar i dem.

Tenco
27 augusti 2020 · 173 Inlägg

uhlin skrev:

Steff240 skrev:

Tenco skrev:

Vad menar du med drag? Är mindre kunnig kan man säga xD

Det är dragkroken som menas.
En original 240 har inte mycket annat drag att prata om tongue

Precis. Elkontakten till dragkroken.
Brukar bli konstiga elfel om det rostar och erjar i dem.

Låter det inte lite skumt att det skulle ha något med att bilen inte startar att göra?

Utmarks-Loke
27 augusti 2020 · 5 836 Inlägg

Det är nog två olika fel. Dels ett glappt tändningslås, dels motorproblem. Hade det varit en gammal förgasarmotor kunde motorn ha glödtänt och det varit bara ett fel, men här är nog två olika.

Steff240
27 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

Det låter kanske lustigt men det kan komma massa lustiga problem ur en sönderärjad kontakt. Behöver inte vara så, men det kan vara så. Lätt att kolla åtminstone.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang