Ford Transit Custom med brummande missljud, ibland.

Karbunkle
3 september 2020 · 1 Inlägg

Kör en Ford Transit Custom Van 2.2 TDCi 2015. Rullat ca 10 000 mil.

När jag framfört fotdonet ett tag, ca 30-60 min, kan den ibland börja brumma märkbart högt, tillräckligt för folk att vända sig efter mig på gatan. I bland kan det gå flera dagar utan att missljudet uppstår. Kan inte se något annat tydliga samband till uppkomsten. Missljudet påminner om ett klassiskt läckage i avgassystemet framtill under bilen.
Står bilen still på tomgång och kopplingen trampas ner intensifieras brummandet, likaså när bilen framförs på lägre varvtal. När jag i samband med parkering slirar på kopplingen och fipplar med dragläget får jag samma brummande gensvar.

Hade bilen på stor service för 3 månader sedan där jag gjorde mekanikern uppmärksam på bilens brummande vana. Efter genomförd service låter han meddela att bilen provkörts länge och väl utan missljud.  Dagen därpå återkom brummandet.

I övrigt kan bilen tappa effekt och accelerera ojämnt med en pulserande känsla, oftast när det går lite småtungt i uppförsbacke på lägre varvtal. Om detta hör ihop med brum-problematiken överlåter jag till den bilkunniga att svara på.

Mycket tacksam för svar.

Senast redigerat av Karbunkle (3 september 2020)

Borgeen
8 november 2021 · 2 Inlägg

Har precis fått samma problem. Löste du någonsin felet?

Borgeen
8 november 2021 · 2 Inlägg

Det verkar vara dieselvärmaren efter lite felsökning. För det fall att någon annan lyckas googla sig hit.

Hydronic II D5S

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang