3190
Sök

Megane -02, först elektronikfel-lampa och motorn varvade, nu motorlampa.

2 Inlägg
4 september 2020
Trådstartare
Tjena!
Körde en kortare sträcka med bilen och helt plötsligt (låg hastighet, 2:a växeln) slutar bilen reagera på gaspedalen men varvar (ojämnt) upp mot 2-2.5k rpm. Hastigheten stiger långsamt så fort jag släpper på bromsen utan att jag trycker gaspedalen. I samband med detta tänds en lampa som tydligen innebär elektronikfel. Lampan ser ut som en ruta med en puls som går genom den. Se bild på denna sida: https://www.drivingtesttips.biz/renault … mbols.html under "ELECTRONIC FAULT WARNING". Har själv aldrig sett denna varningslampa på någon bil innan.

Jag startar om bilen och felet försvinner utan problem. När en familjemedlem ett par dagar senare kör bilen påstår dom att bilen bara stängs av och att i princip alla lampor börja lysa. Sedan dess har den gula motorlampan konstant varit på.

Har inte tillgång till en felkodsmätare förrän om någon vecka så tänkte kolla om det finns något man själv kan kolla på som kan vara boven i dramat?

Tack!
Senast redigerat av dendik (4 september 2020)

Forummoderator
18 346 Inlägg
5 september 2020
Jag kallar dessa bilar i den årgången din är för "Elfelens moderskepp".
Rådet är att inte göra någonting innan felkoder lästs ut. Det kan vara precis vad som helst.

Om du inte har det så inhandla en billig multimeter. Bra att ha vid felsökning. Man kan börja med att se om Canbus-slingan är hel som exempel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
10 september 2020
Trådstartare
Har nu felsökt och fick följande (relevanta) felkoder:
DF002 - Gasspjällpotentiometer, bana 2
DF002 - Gasspjällpotentiometer
DF129 - Gaspedallägesgivare
DF254 - Gasspjälldon

Läser runt lite men hittar konstigt nog inte speciellt många trådar, varken på svenska eller engelska. Många av de som haft felet har bytt hela gasspjället men i många fall har det inte hjälpt utan oftast varit felaktiga kablar. På några enstaka verkar det ha hjälpt med att byta gaspedal (ingen aning varför?) eller att bränslepumpen varit felaktig.

Någon som vet vad kan orsaka både dessa felkoder och de problem bilen upplever som kan tipsa om vad man kan kolla på först? En relativt gammal bil så känns ovärt att ta den till mekanikern då jag i värsta fall bara skrotar den.
Senast redigerat av dendik (10 september 2020)

Sök