Jag har två frågor som jag funderar över inför en bilsemester som jag planerar att göra. Tanken är att vi ska hyra plats samt el på campingar och sen sova i bilen där jag byggt en säng.
Mina funderingar är:
1. Uttaget till kupevärmaren. Kan det användas till annat? Kan jag sätta i sladden som ger el till uttaget och använda det som ett vanligt vägguttag? Tänkte isåfall använda det till att ladda datorn och driva en liten fläkt under varma nätter..
Finns det någon fördel med att istället dra en skarvsladd direkt in till bilen istället för att ta vägen genom kupevärmarens uttag?
2. Kan jag koppla på en batteriladdare till bilbatteriet och sedan använda 12v uttaget till att driva en kylbox och använda bilens belysning utan att bilbatteriet tar någon större skada av det?
Jag har två frågor som jag funderar över inför en bilsemester som jag planerar att göra. Tanken är att vi ska hyra plats samt el på campingar och sen sova i bilen där jag byggt en säng.
Mina funderingar är:
1. Uttaget till kupevärmaren. Kan det användas till annat? Kan jag sätta i sladden som ger el till uttaget och använda det som ett vanligt vägguttag? Tänkte isåfall använda det till att ladda datorn och driva en liten fläkt under varma nätter..
Finns det någon fördel med att istället dra en skarvsladd direkt in till bilen istället för att ta vägen genom kupevärmarens uttag?
2. Kan jag koppla på en batteriladdare till bilbatteriet och sedan använda 12v uttaget till att driva en kylbox och använda bilens belysning utan att bilbatteriet tar någon större skada av det?
Allt gott! Jakob
1. Du kan sätta i en skarvsladd i det och driva diverse saker. Värmare/fläkt och belysning.
2. Ja och nej. Du behöver en rejäl batteriladdare som lämnar 10A för att vara på säkra sidan. Det är frågan om att balansera effekten den levererar mot den du tar ut. Vilket för mig in på avdelningen kylbox. Tänkte du en billig sådan med en bullrig fläkt i så drar dessa mycket ström. Räkna med minst 5A. De är dessutom inte speciellt effektiva. Man kan då köpa en som även (utöver 12v) kan drivas direkt på nätström. Exempel: https://www.biltema.se/fritid/friluftsl … 0UEALw_wcB
Om du även har en motorvärmare i det systemet är det rätt poänglöst en varm sommarnatt att värma motorn i 12 timmar, så då kan det ju vara en idé att inte ha den inkopplad.
I övrigt instämmer jag med vad Hybrid har svarat.
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...