Volvo 744 T5 tappar soppatryck vid minsta lilla gaspådrag.

Nicklas_Henriksson
7 september 2020 · 2 Inlägg

Tjenare!

Har skaffat mig en 740 med B5204t i. Plenuminsug o stor turbo med vems sprut. Skulle mappa den för några veckor sen men gick inte att slutföra för att den inte fick soppa vid gas. Började med att byta pumpen då den lät lite konstigt, den nya jag köpte drog jag nya kablar till, direkt från batteriet. Men problemet återstod. Bytte sedan BTR:en som var en kopia, till en riktig gjord för E85, men problemet löstes inte. Så nu återstår soppafilter men jag blir bara mer och mer skeptisk på ifall det kommer lösa problemet.

Det verkar inte läcka på soppaledningarna, och om man håller i ledningen som går till fuelrail så känner man att det pulserar lite när man gasar.

Pumpen som sitter i nu är en AEM 320 E85, och den som satt innan var en walbro GST450. Det var förmodligen inget fel på den men har inte bytt tillbaka än.

Kan det vara så att pumpen inte får tillräckligt med ström vid gas? Även fast jag dragit feta kablar direkt till batteriet som sitter i bakluckan. Dem enda originalkablarna som sitter kvar är dem som är i toppen av armaturen.

En annan teori jag har är att pumpen på något sätt har sugit sig fast i någon vägg i tanken, och att det får den att inte orka pumpa vid gas, för det kändes trångt som fan att få ner armaturen i tanken.

Sista teorin jag har är väll att turbon inte laddar, eller att den på något sätt drar riktigt mycket tjuvluft. Men om man drar bort vakuum slangen till BTR så ska ju den hålla ett konstant tryck, varken gå ner eller upp om man gasar, men den går ner ändå...

Har klurat och försökt leta efter svar på det här väldigt länge nu och börjar bli riktigt trött på det hela.

Är själv inget supergeni på bilar, men försöker lära mig så mycket jag kan, så vore toppen om någon har några förslag på vad det kan va som strular till det hela!

Tacksam för svar!

Mvh,
Nicke

Marlboroman
8 september 2020 · 8 233 Inlägg

Du har bara en pump i tanken alltså? Du har kollat så att ledningarna är dragna rätt så inte trycket kommer fram till motorn igenom vad som ska vara en returledning? Kablarna i toppen på armaturen lär ju vara gjorda för en liten förpump så där kan du få spänningsfall om dem är för små. Att byta filter är inte fel om man är osäker.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Utmarks-Loke
8 september 2020 · 5 836 Inlägg

Men har du en manometer på din fuel rail så du kan se vad det är för tryck, eller känns det bara som om bränsletrycket sinar?

Nicklas_Henriksson
8 september 2020 · 2 Inlägg

Yes precis! Bara en pump i tanken. Ska kolla kablarna vid toppen av armaturen idag! Har hört att det original sitter två pumpar på 740 så kan ju slänga dit min gst450 under bilen i värsta fall. Ska även kika om den är kopplad till returen men jag tror inte den är det.

Har en mätare på btr som visar trycket smile och lambdan maxar när jag gasar så mest luft i blandningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang