Extrem bränsle förbrukning B230F

Tenco
11 september 2020 · 173 Inlägg

Yo!
Nu är det så att jag har en Volvo 240 epa med en pigg B230F i. Jag har 2 växlar och ligger på runt 2000 varv på 30kmh. Jag tankade bilen för 3 dagar sedan och har redan gjort mig av med 31 liter bensin. Har inte kört överdrivet mycket.
Om det har något värde så baksmäller den ganska hårt.

Steff240
12 september 2020 · 1 017 Inlägg

Det är ju ganska intressant att veta hur långt du faktiskt har kört för att kunna svara på det här.
Men en kass lambdasond kan få förbrukningen att stiga ordentligt.

Kontrollera även under bilen så att det inte gått hål på tank eller bränsleslang wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 september 2020 · 14 047 Inlägg

Tenco skrev:
Yo!
Nu är det så att jag har en Volvo 240 epa med en pigg B230F i. Jag har 2 växlar och ligger på runt 2000 varv på 30kmh. Jag tankade bilen för 3 dagar sedan och har redan gjort mig av med 31 liter bensin. Har inte kört överdrivet mycket.
Om det har något värde så baksmäller den ganska hårt.

Det räcker inte, du måste mäta hur långt du kört samt exakt hur mycket du kört. Tanka fullt och kör 10 mil och tanka fullt igen så får du reda på mängden bränsle som du gjort av med.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

Steff240 skrev:
Det är ju ganska intressant att veta hur långt du faktiskt har kört för att kunna svara på det här.
Men en kass lambdasond kan få förbrukningen att stiga ordentligt.

Kontrollera även under bilen så att det inte gått hål på tank eller bränsleslang wink

Lambasond vettefan om jag har. Det är en 1988 model

Mew
12 september 2020 · 2 160 Inlägg

Har du en bil med insprut så har du en lambdasond. Borde sitta på en -88a, men det var väl där någonstans brytpunkten var.

Steff240
12 september 2020 · 1 017 Inlägg

Är det en b230f så ska det vara insprut, tror för övrigt att -87 var sista året det gick att få förgasare eller k-jet.

Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

Vart borde Lambasonden sitta då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 september 2020 · 14 047 Inlägg

Tenco skrev:
Vart borde Lambasonden sitta då?

Mellan motor och katalysator sitter dom på mina bilar iaf. Nånstans på avgasröret.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Steff240
12 september 2020 · 1 017 Inlägg

Tenco skrev:
Vart borde Lambasonden sitta då?

Sitter antingen i grenröret, eller i avgasröret precis efter att det böjt in under golvet. Det är bara att öppna huven eller krypa in under bilen, du kan inte missa den. Kontaktstycket till sladdarna sitter vid det högra fjädertornet om jag inte minns fel roll

Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

Tar och checkar. Bilen står på vägen kanten just nu. Generatorn har tagit sitt sista andetag så måste ladda batterier innan jag kan få hem den

Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

Kommit fram till att den drar runt 3liter per mil

husseman
12 september 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm. 3 liter milen på en Volvo får tom. mig att reagera... visst borde det gå o få ner den till hälften iallafall..haha. Nåt e´nog fel med din motorstyrning. L-sond eller att den går i kallstartsläge konstant låter troligt.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (12 september 2020)

Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. 3 liter milen på en Volvo får tom. mig att reagera... visst borde det gå o få ner den till hälften iallafall..haha. Nåt e´nog fel med din motorstyrning.

mvh/husse

Borde jag mäta strömmen till lambasonden?

husseman
12 september 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, du borde nog byta l-sond o tempgivare till sprutet..
mvh/husse

Tenco
12 september 2020 · 173 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du borde nog byta l-sond o tempgivare till sprutet..
mvh/husse

Kollat med min tracker app på telefonen hur långt jag kört. Om jag räknat rätt så drar bilen runt 5-6 liter milen....

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 september 2020 · 14 047 Inlägg

Det bästa är att göra som jag skrev i #3!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang