940 turbo startar inte.

Samuelv70
13 september · 8 Inlägg
#1

Jag har en 940 turbo från 91 som inte vill hoppa igång. Jag har hållit på att felsöka så pass länge nu så jag kommer knappt ihåg vad jag har kollat. Men skriv gärna alla möjliga saker som kan va fel.

Jeebz
13 september · 353 Inlägg
#2

Har du soppa, har du gnista?.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
13 september · 4 747 Inlägg
#3

Jeebz skrev:
Har du soppa, har du gnista?.

Öh, fel ordning, FÖRST kollar man gnista,SEN soppa, annars helt rätt..smile

Köp inte grisen i säcken..
Samuelv70
13 september · 8 Inlägg
#4

Gnista och soppa finns

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
13 september · 4 747 Inlägg
#5

Jag tror vi måste höra historien bakom felet, typ att det kom plötsligt eller något annat hände innan..
Det saknas lite kött på benen här..eftersom den har grundförutsättningarna för att fungera..

Senast redigerat av axxet (13 september )

Köp inte grisen i säcken..
Krusty88
13 september · 13 Inlägg
#6

Om inte spridarna öppnar, så sitter det ett svart relä i motorrummet som kan vara boven i dramat! Vänstra fjäderbenstornet har jag för mig att det sitter på 940 turbo!

Samuelv70
14 september · 8 Inlägg
#7

Relät som sitter vid fjäderbenet är helt. Jag vet tyvär inte någon längre historia om den dlbjag köpte den så som den är nu.

Mew
14 september · 1 470 Inlägg
#8

Ett mycket vanligt fel är att vevaxellägesgivaren ger upp, sitter på ovansidan av sprängkåpan. 10mm hylsa och en förlängare är allt du behöver för att byta den, behöver du bryta för att få loss den gamla så använd en liten plattmejsel och var försiktig, du vill INTE knäcka fästet.

Samuelv70
14 september · 8 Inlägg
#9

Mew skrev:
Ett mycket vanligt fel är att vevaxellägesgivaren ger upp, sitter på ovansidan av sprängkåpan. 10mm hylsa och en förlängare är allt du behöver för att byta den, behöver du bryta för att få loss den gamla så använd en liten plattmejsel och var försiktig, du vill INTE knäcka fästet.

Har bytt den utan framsteg:/

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
14 september · 4 747 Inlägg
#10

Ok, då köpte du den i dåligt skick..och ska försöka laga den..
Kollat kompen till att börja med hade jag gjort efter detta grissäcksköp..roll

Senast redigerat av axxet (14 september )

Köp inte grisen i säcken..
Steff240
14 september · 221 Inlägg
#11

Sen kan man ju kolla så att kammen står rätt när man ändå håller på roll

Hur länge har den stått? Jag har varit med om att bensinen i tanken blivit såpass dålig efter ett längre stillestånd att bilen inte ville starta längre.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
14 september · 4 747 Inlägg
#12

Ja, han hade soppa, men kvaliteen glömde vi..sad
Han skulle kanske avgöra med lite startgas..

Senast redigerat av axxet (14 september )

Köp inte grisen i säcken..
Samuelv70
14 september · 8 Inlägg
#13

axxet skrev:
Ok, då köpte du den i dåligt skick..och ska försöka laga den..
Kollat kompen till att börja med hade jag gjort efter detta grissäcksköp..roll

Komp har jag inte kollat så får kanske börja med de då. Men ja precis jag köpte den trasig och tänkte fixa den.

Samuelv70
14 september · 8 Inlägg
#14

axxet skrev:
Ja, han hade soppa, men kvaliteen glömde vi..sad
Han skulle kanske avgöra med lite startgas..

Har ny soppa i tanken och har testat med startgas och även de utan framsteg.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
14 september · 4 747 Inlägg
#15

Steff240 skrev:
Sen kan man ju kolla så att kammen står rätt när man ändå håller på roll

Hur länge har den stått? Jag har varit med om att bensinen i tanken blivit såpass dålig efter ett längre stillestånd att bilen inte ville starta längre.

Ja , OM han nu har rejäl gnista på alla stiften så är väl maskineriet såklart nästa..
Remmen är kanske av, för han har väl inte kedja på den ?
Men sen ger jag mig fanken på att det är något udda som vi inte tänkt på..roll

Senast redigerat av axxet (14 september )

Köp inte grisen i säcken..
Samuelv70
15 september · 8 Inlägg
#16

axxet skrev:

Steff240 skrev:
Sen kan man ju kolla så att kammen står rätt när man ändå håller på roll

Hur länge har den stått? Jag har varit med om att bensinen i tanken blivit såpass dålig efter ett längre stillestånd att bilen inte ville starta längre.

Ja , OM han nu har rejäl gnista på alla stiften så är väl maskineriet såklart nästa..
Remmen är kanske av, för han har väl inte kedja på den ?
Men sen ger jag mig fanken på att det är något udda som vi inte tänkt på..roll

Ska kolla över gnistan en gång till. Men motorn är nollad och remmen är fin.

Jeebz
15 september · 353 Inlägg
#17

Jäkligt långsökt men vanligt fel är att om någon tagit ner svänghjulet så sätter dom upp svänghjulet fel och då får du inte tändningen på rätt ställe.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 september · 13 074 Inlägg
#18

Får den luft? En sällsynt defekt är att det är tätt eller att slangen till maskin sugs ihop.
Gratis och lätt att kolla.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
15 september · 4 747 Inlägg
#19

Om den hostar lite, så kan det kanske vara igentäppt avgassystem,kanske katalysatorn.. roll

Köp inte grisen i säcken..
Samuelv70
17 september · 8 Inlägg
#20

Den verkar tända dåligt trots ny spole

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang