Vilka modeller väntar ni på?

xXSammy
17 september 2020 · 6 566 Inlägg

Finns mycket kommande modeller nu i branschen, så vilka väntar ni på?

Jag är själv intresserad av Mach-E, även om det är tjafs om namnet på den (och design?)
Att köra något annat än de som arbetas med vore vansinne :^)

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2020 · 7 217 Inlägg

xXSammy skrev:
Finns mycket kommande modeller nu i branschen, så vilka väntar ni på?

Jag är själv intresserad av Mach-E, även om det är tjafs om namnet på den (och design?)
Att köra något annat än de som arbetas med vore vansinne :^)

Mach-E är högintressant! Just namnet är dock något som stör mig något fruktansvärt, så pass att det kan vara avgörande för köp

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
17 september 2020 · 7 198 Inlägg

Väntar på Jimny -21 och har förhandstecknat mig för en.

Stilbil tänker importera Jimny eftersom generalagenten inte tänker göra det.
Var samma sak med Jimny -17/-18.
Då gick återförsäljarföreningen in och importerade något hundratal Jimny vid sidan av generalagenten.

Annons finns på Blocket.

SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2020 · 7 217 Inlägg

torsen skrev:
Väntar på Jimny -21 och har förhandstecknat mig för en.

Stilbil tänker importera Jimny eftersom generalagenten inte tänker göra det.
Var samma sak med Jimny -17/-18.
Då gick återförsäljarföreningen in och importerade något hundratal Jimny vid sidan av generalagenten.

Annons finns på Blocket.

Är inte Suzuki på väg bort från europeiska marknaden i stort? Eller är det Mitsubishi som försvinner?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
17 september 2020 · 7 198 Inlägg

SportPilot skrev:

torsen skrev:
Väntar på Jimny -21 och har förhandstecknat mig för en.

Stilbil tänker importera Jimny IV eftersom generalagenten inte tänker göra det.
Var samma sak med Jimny -17/-18.
Då gick återförsäljarföreningen in och importerade något hundratal Jimny III vid sidan av generalagenten.

Annons finns på Blocket.

Är inte Suzuki på väg bort från europeiska marknaden i stort? Eller är det Mitsubishi som försvinner?

Mitsubishi är på väg från Europa.
Från och med denna månad importeras inga nya bilar.
De som finns i lager säljs(ut?).

Honda stängde för ungefär ett år sedan sin tillverkning i England.
Man har dragit ner på återförsäljarnätet kraftigt sedan förra året.
På väg ut från Europa?
Synd i så fall.
Köpte en ny CR-V för ungefär 5 år sedan.
Den mest driftsäkra och krångelfria bil jag ägt.

Suzuki-importören tog in något hundratal Jimny IV av 2019 års modell samt några identiska som typades in som 2020.
Största skilnaden mellan årsmodellerna är skatten.
En Jimny IV Inclusive AT 2020 kostar nästan 10.300:- i årsskatt i Sverige.
I Japan klassas den, med motor på 660 cc men utan skärmbreddare, vulgära bumpers samt reservhjul på bakdörren, som Kei Car och är extra förmånlig ur skattesynpunkt m m.(Obekräftat rykte säger att formatet inte kräver fast/egen parkeringsplats i storstäderna - vilket annars krävs för att få äga bil i bl a Tokyo).

De Jimny som Stilbil har för avsikt att importera kommer att vara lastbilsregistrerade, vilket tilltalar mig som har stor hund, och aldrig haft bakstolarna på plats annat än vid besiktningen.
Analogt med att Suzuki SJ 41X till att börja med alla var lb-reggade när Olle Ohlsson importerade och var generalagent.

B t w så har andrahandspriset på Jimny skenat iväg över alla orimliga gränser.
När Jimny IV 2019 såldes reguljärt var nybilspriset strax under 200.000:-.
Nu begärs på Blocket över 350.000:- för begagnade bilar.
Flera av dem över året gamla = garantier starkt reducerade.

Tillgång och efterfrågan!

Nog för att Suzuki är bra bilar - har min fjärde "Lillsukka" - men inte så bra att de stiger i värde 75%(eller vad det blir?) som begagnade.
AC Cobra har också bra andrahandsvärde !Hahaha. Men...……..

torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

Väntar på nya elbilar som faktiskt är byggda som elbilar. Det ger helt andra förutsättningar att bli effektivt och bra om man gör som Tesla och börjar från noll.

VW är väl de enda som hitintills med sin MEB faktiskt gjort ett försök. Sen når dom inte ända fram i första skottet men dom försöker iaf.

Alla andra idag tillgängliga bilar är konverterade bensinbilar och det blir aldrig lika bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2020 · 7 217 Inlägg

Porsches tycan är väl inte baserad på någon annan plattform? Det är väl inte heller forden om jag förstått det rätt.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Rensvinf
17 september 2020 · 528 Inlägg

Jag väntar också på fler elbilar.  Jag ska inte ljuga och påstå att jag hade haft råd att köpa en ny för det har jag inte.  Småbarnsförälder med en funktionshindrad fru och därmed bara en inkomst. Så nyköp är inte aktuellt.  Men i takt med att marknaden fylls på så kommer ju även begagnatmarknaden komma igång, så som det görs för alla bilar.  Jag ser inte att det skulle vara omöjligt att bygga och sälja en elbil med hyfsad räckvidd vars nypris är mer "rimligt" så att andra-köparen inte behöver vara miljonär. Jag menar, en Volvo v70 från 2012 var inte gratis när den såldes.  Idag kan jag köpa en sådan.  Min dröm är att kunna gå lägga vantarna på en elbil begagnad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2020 · 17 379 Inlägg

Tja, helt nya Optima kommer ju så småningom om nu den svenska importören tar in dessa, finns tydligen bara som ren bensinbil ännu. Det är i princip omöjligt att sälja i nuläget. Vi får se.

Kia kommer även med en helt ny elbil. Som torpis var inne på så är det en renodlad elbil.

Får hoppas att det inte blir samma besvikelse som när vi skulle byta bil häromdagen och var inne och skulle prova nya Prius mk4. Alltså, hur tänkte de där? Vi provade inte ens! Köpte en Mk3 och åkte hem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
17 september 2020 · 6 566 Inlägg

torpis skrev:
Alla andra idag tillgängliga bilar är konverterade bensinbilar och det blir aldrig lika bra.

Jag talar gärna bara gott om Ford men Focus electric 2013  är ett jättebra exempel på detta.

Drivlinan gick bra under huven men bagageutrymmet försvann (Visserligen är CNG Focus ännu värre), ingen snabbladdare och kort räckvidd (12-14 mil) samt så blev den dyrare än Nissan Leaf. Faceliften skulle blivit bättre men den togs aldrig in i Sverige.

SportPilot skrev:
Porsches tycan är väl inte baserad på någon annan plattform? Det är väl inte heller forden om jag förstått det rätt.

Mach-E har en ny plattform,

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2020 · 17 379 Inlägg

xXSammy skrev:

torpis skrev:
Alla andra idag tillgängliga bilar är konverterade bensinbilar och det blir aldrig lika bra.

Jag talar gärna bara gott om Ford men Focus electric 2013  är ett jättebra exempel på detta.

Drivlinan gick bra under huven men bagageutrymmet försvann (Visserligen är CNG Focus ännu värre), ingen snabbladdare och kort räckvidd (12-14 mil) samt så blev den dyrare än Nissan Leaf. Faceliften skulle blivit bättre men den togs aldrig in i Sverige.

SportPilot skrev:
Porsches tycan är väl inte baserad på någon annan plattform? Det är väl inte heller forden om jag förstått det rätt.

Mach-E har en ny plattform,

Även Ford Transit PHEV. Den är ingen hit att köra. De skippade växellådan så elmotorn driver bilen alltid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
Porsches tycan är väl inte baserad på någon annan plattform? Det är väl inte heller forden om jag förstått det rätt.

xXSammy skrev:
Mach-E har en ny plattform,

Taycan tja, även Rimac osv men det är liksom inte massproducerade bilar i den bemärkelsen. Det är fånigt dyra bilar i små serier.

Vet inte riktigt hur man skall definiera plattform men det är tydligt att Ford inte börjat på blankt papper med Mach-E. Plattformen är omgjord för Mach-E men baseras på befintlig plattform.

Bara att titta på hur det generellt går till. Ford skall bygga elbil. Okej, vi kan aldrig nå ekonomi i att kalla den Ford så vi kallar den Mustang (Citroen kallar ju sina DS, Toyota säger Lexus, Seat säger Cupra osv, samma nästan över allt). Nu kan man inte bygga en riktig Mustang värd namnet på den plattform man har så man spökar till en SUV som lika gärna kunnat haft en V8 där framme.

Det blir liksom inte en helhjärtad satsning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
17 september 2020 · 6 566 Inlägg

Custom PHEV är ändå helt okej, det fanns gott med utrymme under bilen så lastkapaciteten är orörd.

Sen att 1.0an som är monterad och blivit halvt service oduglig är en annan sak.. smile

Men alla lösningar är bra tills det händer något? Hah

De/Dem
torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

Rensvinf skrev:
Jag väntar också på fler elbilar.  Jag ska inte ljuga och påstå att jag hade haft råd att köpa en ny för det har jag inte.  Småbarnsförälder med en funktionshindrad fru och därmed bara en inkomst. Så nyköp är inte aktuellt.  Men i takt med att marknaden fylls på så kommer ju även begagnatmarknaden komma igång, så som det görs för alla bilar.  Jag ser inte att det skulle vara omöjligt att bygga och sälja en elbil med hyfsad räckvidd vars nypris är mer "rimligt" så att andra-köparen inte behöver vara miljonär. Jag menar, en Volvo v70 från 2012 var inte gratis när den såldes.  Idag kan jag köpa en sådan.  Min dröm är att kunna gå lägga vantarna på en elbil begagnad.

Exakt så jag tänker. Så mitt svar i denna tråden är också att jag väntar på begagnatmarknaden. Har kört Leaf 2014-2018 på Leasing men inte köpt någon då pris/prestanda varit helt off. Nu köpte jag Ioniq, bra läge till en vettig deal när en facelift kom och prestanda som man inte behöver skämmas för.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
17 september 2020 · 6 566 Inlägg

torpis skrev:
Bara att titta på hur det generellt går till. Ford skall bygga elbil. Okej, vi kan aldrig nå ekonomi i att kalla den Ford så vi kallar den Mustang (Citroen kallar ju sina DS, Toyota säger Lexus, Seat säger Cupra osv, samma nästan över allt). Nu kan man inte bygga en riktig Mustang värd namnet på den plattform man har så man spökar till en SUV som lika gärna kunnat haft en V8 där framme.

Det blir liksom inte en helhjärtad satsning.

Jag kommer nog själv aldrig kalla den Mustang utan bara Mach-E.

Fördelen med att använda ett sånt känt namn är att (näst intill) alla pratar om det. Hur fel det är och vilken typ av bil det är, men budskapet sprids vidare; Ford kommer med en ny bil :p

De/Dem
torpis Forummoderator
17 september 2020 · 10 572 Inlägg

xXSammy skrev:

torpis skrev:
Bara att titta på hur det generellt går till. Ford skall bygga elbil. Okej, vi kan aldrig nå ekonomi i att kalla den Ford så vi kallar den Mustang (Citroen kallar ju sina DS, Toyota säger Lexus, Seat säger Cupra osv, samma nästan över allt). Nu kan man inte bygga en riktig Mustang värd namnet på den plattform man har så man spökar till en SUV som lika gärna kunnat haft en V8 där framme.

Det blir liksom inte en helhjärtad satsning.

Jag kommer nog själv aldrig kalla den Mustang utan bara Mach-E.

Fördelen med att använda ett sånt känt namn är att (näst intill) alla pratar om det. Hur fel det är och vilken typ av bil det är, men budskapet sprids vidare; Ford kommer med en ny bil :p

Exakt så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 september 2020 · 17 379 Inlägg

Undrar när man kan se att biltillverkarna börjar skryta med att deras elbilar "drar minst i sin klass"? Torpis gjorde ju tokrätt och köpte en bil som gjort sig känd för att vara väldigt snål med energin. Jag går inte in närmare i ämnet då det kräver en annan tråd. Men det kommer vara av betydelse...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2020 · 7 217 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Undrar när man kan se att biltillverkarna börjar skryta med att deras elbilar "drar minst i sin klass"? Torpis gjorde ju tokrätt och köpte en bil som gjort sig känd för att vara väldigt snål med energin. Jag går inte in närmare i ämnet då det kräver en annan tråd. Men det kommer vara av betydelse...

Ja helt klart, nu pratar de endast om batteri storlek. Vilket är ganska irrelevant om man har ineffektiva motorer.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
17 september 2020 · 7 198 Inlägg

torpis skrev:
Väntar på nya elbilar som faktiskt är byggda som elbilar. Det ger helt andra förutsättningar att bli effektivt och bra om man gör som Tesla och börjar från noll.

VW är väl de enda som hitintills med sin MEB faktiskt gjort ett försök. Sen når dom inte ända fram i första skottet men dom försöker iaf.

Alla andra idag tillgängliga bilar är konverterade bensinbilar och det blir aldrig lika bra.

Ursäkta torpis.
Men Honda E då?
För övrigt testad/provkörd i förra veckans Teknikens Värld och jämförd med andra "batteribilar".

För övrigt så tyckte väl JD Powers att Tesla var den sämsta bilen av alla som såldes i USA?
Vet inte om Lada Niva säljs i USA?
I så fall är de väl jämbördiga kvalitetsmässigt?

SportPilot Ubåtsingenjör
17 september 2020 · 7 217 Inlägg

torsen skrev:

torpis skrev:
Väntar på nya elbilar som faktiskt är byggda som elbilar. Det ger helt andra förutsättningar att bli effektivt och bra om man gör som Tesla och börjar från noll.

VW är väl de enda som hitintills med sin MEB faktiskt gjort ett försök. Sen når dom inte ända fram i första skottet men dom försöker iaf.

Alla andra idag tillgängliga bilar är konverterade bensinbilar och det blir aldrig lika bra.

Ursäkta torpis.
Men Honda E då?
För övrigt testad/provkörd i förra veckans Teknikens Värld och jämförd med andra "batteribilar".

För övrigt så tyckte väl JD Powers att Tesla var den sämsta bilen av alla som såldes i USA?
Vet inte om Lada Niva säljs i USA?
I så fall är de väl jämbördiga kvalitetsmässigt?

Tesla är fortfarande bäst på att vara just en elbil... att de har medelmåttig finish och plastig inredning är en annan 5a

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang