Koppla extraljus? Testpiloter till nya XBB sökes!

rawsezx
24 september 2020 · 116 Inlägg

Hej!

Jag söker testpiloter innan lansering av nya XBB Dongle & PowerUnit. Är det kanske så att du går i tankarna att montera en ljusramp, extraljus, backljus eller arbetsbelysning  på din bil så vill jag gärna bygga ett recept till just din bilmodell.

Nya XBB fungerar genom att man monterar en OBDII dongle i bilens OBDII uttag, sedan så monterar man upp till 4 st PowerUnits i bilen som sedan kommunicerar trådlöst med Dongeln.
Dessa PowerUnits kopplar man sedan in sin förbrukare (ljusramp, backljus eller motsv).

Har du en bil som är nyare än 06-08, och har möjlighet att komma till mig i Sala så hjälper jag dig gärna med inkoppling av elen, plus att jag bjuder på en Dongle och PowerUnit (även kaffe givetvis) om du har ljusrampen monterad. (Vi har tyvärr ingen möjlighet till att hjälpa till att montera ljusramper osv).

Är det så att du inte har ljusramp monterad, men ändå är i tankarna att göra det så får du givetvis en dongle och PowerUnit med dig hem så att du kan montera det senare när du väl monterat din ljusramp.

Varje PowerUnit har två separata utgångar som är fullt programmerbara, så vill man exempelvis ha extraljus inkopplat på utgång 1 så kan man enkelt koppla in exempelvis positionsljus på utgång två. Inkopplingen sker i vanlig reläsockel. där 87 är utgång 1 och 87a är utgång 2.

Maximalt 15A på utgång 1 och 5A på utgång 2.

Idagsläget så finns det bara Android App och den går att ladda ner från Google Play. (ska titta på iphone app senare, men det är nog under 2021 misstänker jag).

Lite info hur själva operationen går till.

Ni kommer med er bil till oss i Sala, vi pluggar in vår dator till bilens OBDII kontakt, sedan så läser vi av de CAN meddelanden som skickas ut från bussen och skriver sedan ett recept till din bilmodell.

Denna avläsning tar allt mellan 20 minuter till 2 timmar beroende på bilmodell och komplexitet, men det viktigaste som jag vill signalera här är att vi inte gör några ingrepp i bilen genom att klippa eller punktera några kablar i bilen. På sin höjd behöver vi demontera eventuella täcklock för OBDII kontakten, precis som bilbesiktningen gör.

Just nu så har vi ca 60 bilmodeller i databasen men skulle vilja ha fler testobjekt.

Youtubefilm när jag installerat på Tesla: https://youtu.be/ucTmUv5CjLA
Youtubefilm som går igenom nya XBB: https://youtu.be/YOumiWXgXLs

Lista på intressanta bilar som jag kan komma på just nu.
Audi
Volkswagen
Skoda
Mercedes
BMW
Volvo
Toyota
Kia
Nissan
Hyundai

Ps. Alla modeller och märken är intressanta så hör gärna av er till mig via PM eller direkt i tråden, har ni några andra frågor om XBB eller kanske om OBDII och CAN system rent generellt så är det bara att fråga!

Senast redigerat av rawsezx (24 september 2020)

granadadr
24 september 2020 · 7 261 Inlägg

jaha ingen ford?

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
xXSammy
24 september 2020 · 6 566 Inlägg

granadadr skrev:
jaha ingen ford?

Ford har så bra ljus från början att de inte behöver kompletteras

Sen att montera i efterhand är mer en kul grej? wink

De/Dem
rawsezx
24 september 2020 · 116 Inlägg

granadadr skrev:
jaha ingen ford?

Ford är också intressanta!

Vad har du för modell?

Cuefa Ain't no place like home...
24 september 2020 · 4 628 Inlägg

Fan så coolt!
Har monterat gott om XBBs på olika VAG-bilar och varit nöjd med dem smile
Hade jag funderat på extraljus på Skodan hade det varit mer än intressant att testa detta 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
rawsezx
24 september 2020 · 116 Inlägg

Cuefa skrev:
Fan så coolt!
Har monterat gott om XBBs på olika VAG-bilar och varit nöjd med dem smile
Hade jag funderat på extraljus på Skodan hade det varit mer än intressant att testa detta 👍🏼

Kul att du är nöjd med XBB Lightswitch, den fyller 8 år nu till hösten, vi tyckte att det var dax för en uppdatering.

Cuefa Ain't no place like home...
24 september 2020 · 4 628 Inlägg

rawsezx skrev:

Cuefa skrev:
Fan så coolt!
Har monterat gott om XBBs på olika VAG-bilar och varit nöjd med dem smile
Hade jag funderat på extraljus på Skodan hade det varit mer än intressant att testa detta 👍🏼

Kul att du är nöjd med XBB Lightswitch, den fyller 8 år nu till hösten, vi tyckte att det var dax för en uppdatering.

Det är välkommet nu när det blir mer och mer avancerad teknik i bilarna smile
För mig som jobbar med VW är det mycket nytt på G.

Ser fram emot att få sätta tänderna i detta systemet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Tymen
3 december 2020 · 3 Inlägg

Hej

Jag har en VW Tiguan 2018 med Ledbelysning som jag är skall köpa en Led ramp till för att få bra helljus. Är ni i behov av en test på denna bil?
Mvh
Thomas

rawsezx
3 december 2020 · 116 Inlägg

Hej,

Vi har faktiskt kört igenom en hel del Tiguaner med gott resultat, så just nu är det inte aktuellt.

Tymen
4 december 2020 · 3 Inlägg

Hej
Vad kostar en XBB?

Tymen
4 december 2020 · 3 Inlägg

Tymen skrev:
Hej
Vad kostar en XBB?

Kan jag köpa denna genom er?

rawsezx
6 december 2020 · 116 Inlägg

Det är lite olika beroende på hur våra ÅF sätter sina priser, vi säljer dock inte till privatpersoner. Det överlåter vi till våra ÅF.

Samste0831
18 december 2020 · 1 Inlägg

Tjena,

Ser riktigt nice ut!

Har ni några recept till Volvo S80 2010?

Mvh
Samuel Stephan

Erzzz
7 mars 2021 · 1 Inlägg

Antar att detta inte längre är aktuellt? Är i valet och kvalet precis med funderingar på om man ska pröva en lightswitch på min golf 2019 med led-strålkastare

rawsezx
7 mars 2021 · 116 Inlägg

Det är aktuellt. Maila lite mer info och kontaktuppgifter till support@xbb.nu så kollar vi på ett datum.

Spiken1
12 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej!
Finns det intresse för en Toyota h-cr hybrid 2017 med led-ljus?

Thunder67
6 oktober 2021 · 1 Inlägg

Hej.

Kommer sent på bollen men är du fortfarande intresserad? Jag har en VW Touareg 2019 med avancerade LED Matrix lampor och har planerat att montera extraljus och backljus så XBB verkar vara en smart lösning för mig.

Hälsningar Keith.

rawsezx
7 oktober 2021 · 116 Inlägg

Thunder67 skrev:
Hej.

Kommer sent på bollen men är du fortfarande intresserad? Jag har en VW Touareg 2019 med avancerade LED Matrix lampor och har planerat att montera extraljus och backljus så XBB verkar vara en smart lösning för mig.

Hälsningar Keith.

Hej,  vi läser ut bilar kontinuerligt, skicka ett mail till support@xbb.se så bestämmer vi ett datum.

Jag skulle vilja läsaa ut din bil kvällstid och se hur LED Matrixsystemet agerar i vissa situationer, vi har kartlagt typ hela VAGs LED Matrix system.
Nästa steg är att vi vill dimra ned och upp extraljusen vid möten istället för av/på när den adaptiva funktionen arbetar.

Vad har du planerat att montera för ljus på bilen?

rawsezx
7 oktober 2021 · 116 Inlägg

Spiken1 skrev:
Hej!
Finns det intresse för en Toyota h-cr hybrid 2017 med led-ljus?

har missat ditt meddelande, som sagt, vi bokar in bilar hela tiden för att läsa ut recept, justera redan befintliga osv, bara att höra av dig till support@xbb.se så bokar vi  sådana fall ett datum.

Cuefa Ain't no place like home...
7 oktober 2021 · 4 628 Inlägg

Det här skulle ju vara en spännande sak att hoppa på om mitt tilltänkta köp (Skoda Enyaq) blir av...!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang