Nissan Qashqai som dog när jag körde

mlexelius
26 september · 10 Inlägg
#1

Nissan Qashqai diesel -08
Ca 17000 mil

Hej
Idag ca kl 11 började två lampor lysa: batteriet och nåt utropstecken i en cirkel.
Jag hoppades det skulle vara nåt tillfälligt.
Men vid kl 15 körde jag till Bauhaus. Och sen ville den inte starta. Batteriet klickade bara.
Jag fick hjälp att rulla igång bilen igen. Tänkte att jag kör hem nu direkt och ställer den.
Men jag hann inte så långt.
- Efter en stund kände jag att servon gav upp.
- Sen lyste ABS-bromsarna.
- Sen lyste ESP (den där anti-halk-saken?)
- Sen lyste airbag.
- Sen slocknade hastighetsmätaren.
- Sen dog motorn och jag fick rulla in och parkera.

Vad tror ni är felet?

1) Batteriet är slut och tar inte emot laddning
2) Bilen ger inte laddning till batteriet (generatorn?)
3) Nåt annat?

Just nu står batteriet och laddar upp inomhus.
Tacksam för ledtrådar och hjälp.

Mew
26 september · 1 492 Inlägg
#2

Batterilampan lyser? Bilen tar inte emot laddning, förmodligen har något hänt med generatorn ja. Remmen är hel?

husseman
26 september · 685 Inlägg
#3

Hmm, alternativ 1 eller 2 låter mest troligt. fast om batterilampan tänds under körning- så gissar ja på att generatorn gett upp.
mvh/husse

Nybergrobin
26 september · 2 126 Inlägg
#4

Det låter absolut som ett trött batteri

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september · 4 857 Inlägg
#5

Såklart utrönar man detta direkt med en multimeter om generatorn har lagt av.
Tyvärr måste jag hålla med husse eftersom scenariot pekar på generatorn, för hade den fungerat så kvittar det om man har ett uselt batteri..
Om det sen är kolen eller dioderna i generatorn som är på "bommen" , är en annan fråga.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Brådhis * Voff voff *
27 september · 5 448 Inlägg
#6

Generatorn...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 september · 13 134 Inlägg
#7

mlexelius skrev:
Nissan Qashqai diesel -08
Ca 17000 mil
- Efter en stund kände jag att servon gav upp.
- Sen lyste ABS-bromsarna.
- Sen lyste ESP (den där anti-halk-saken?)
- Sen lyste airbag.
- Sen slocknade hastighetsmätaren.
- Sen dog motorn och jag fick rulla in och parkera.

Som påpekats: Laddar inte.
Men som förklaring så är bilens elsystem uppbyggt på det viset att när strömmen inte riktigt räcker till så stängs de av i ungefär den ordningen. ABS/ESP drar mycket. Servon är även den eldriven (Utropstecken i cirkel).

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
mlexelius
29 september · 10 Inlägg
#8

Uppdatering.

Jag har läst era svar och tänkt på saken och det är nog generatorn. Har ringt lite olika verkstäder och det verkade dyrt att byta..
Gick ner till bilen för att titta om jag kunde få fram nåt slags reservdelsnummer eller så. Då ser jag att remmen är lös! Den har ju hoppat av.
Jag kunde peta tillbaka den runt lite olika hjul. Det ska väl inte gå?
Jag vet nog inte exakt hur den ska sitta iofs...
Den ska väl sitta väldigt spänt?
Vad tror ni om det? Nåt fäste som gett upp? Spännrulle paj?
Bara lossnat kanske?

En annan detalj jag såg, det största hjulet längst ner hade inga "spår" på sig. Det känns inte så säkert... hur ska kunna remmen ligga kvar då utan att glida av?

Senast redigerat av mlexelius (29 september )

mlexelius
29 september · 10 Inlägg
#9

Man kan se "spåren" i denna video på 2.42

Utmarks-Loke
29 september · 3 330 Inlägg
#10

Jag skulle nog börja med att kolla på spännrullen, om den fortfarande är ok

Mitt tips: nästa gång några varningslampor börjar lysa så kolla direkt upp vad lamporna betyder och varför de lyser.

granadadr
29 september · 6 309 Inlägg
#11

mlexelius skrev:
Uppdatering.

Jag har läst era svar och tänkt på saken och det är nog generatorn. Har ringt lite olika verkstäder och det verkade dyrt att byta..
Gick ner till bilen för att titta om jag kunde få fram nåt slags reservdelsnummer eller så. Då ser jag att remmen är lös! Den har ju hoppat av.
Jag kunde peta tillbaka den runt lite olika hjul. Det ska väl inte gå?
Jag vet nog inte exakt hur den ska sitta iofs...
Den ska väl sitta väldigt spänt?
Vad tror ni om det? Nåt fäste som gett upp? Spännrulle paj?
Bara lossnat kanske?

En annan detalj jag såg, det största hjulet längst ner hade inga "spår" på sig. Det känns inte så säkert... hur ska kunna remmen ligga kvar då utan att glida av?

precis det jag misstänkte från ruta 1,, om sådana lampor tänds stanna å kolla remmen,, kör ej vidare wink

mlexelius
29 september · 10 Inlägg
#12

Kan jag köra till verkstaden utan rem, eller tar jag sönder något då?

Utmarks-Loke
29 september · 3 330 Inlägg
#13

mlexelius skrev:
Kan jag köra till verkstaden utan rem, eller tar jag sönder något då?

Vad är det som driver vattenpumpen på en sådan bil, är det den avhoppade remmen eller kamremmen? Eller är den rent av elektrisk? Börja med att kolla upp exakt vad remmen driver för funktioner. Men oavsett så drar moderna bilar så mycket ström till alla sina funktioner att inte ens ett fulladdat batteri räcker till några längre turer. En äldre dieselbil kunde du släckt lamporna på och kört tio mil, men det går inte med dagens bilar.

mlexelius
2 oktober · 10 Inlägg
#14

Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober · 13 134 Inlägg
#15

Vi får väl hoppas att remmen inte har hoppat av pga skuren AC-kompressor heller. För DÅ blir det dyrt!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Nybergrobin
2 oktober · 2 126 Inlägg
#16

mlexelius skrev:
Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Var glad för att det inte var en volvo av motsvarande modell......då hade multiremmen gått in i kamremskåpan och orsakat ett trevligt motorras ;P

granadadr
3 oktober · 6 309 Inlägg
#17

Nybergrobin skrev:

mlexelius skrev:
Uppdatering.

Har lämnat in till verkstad och de kunde se att nåt hjul saknade en slags yttre ring (!), nåt hjul var löst, rem måste bytas osv.

Så det kommer att bli dyrt att laga.

:-(

Var glad för att det inte var en volvo av motsvarande modell......då hade multiremmen gått in i kamremskåpan och orsakat ett trevligt motorras ;P

GÄLLER även peugeot, ford som har samma diesel,, har man otur så kan multiremmen vira in sig vevaxeln å låsa den, så motorn blir pall,, då kan kamremmen brista

mlexelius
5 oktober · 10 Inlägg
#18

Åh fy fan. Ok tur i oturen då! Dom har bytt lite ringar och hjul och rem, nu är allt bra igen. Lite tunnare plånbok bara... Tack för alla svar :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang