Gnissel från generatorrem, vad ska man byta?

trasigbil
30 september · 21 Inlägg
#1

Hej!

Jag har en clio från -04 som ibland gnisslar rätt illa när jag startar bilen. Har lokaliserat ljudet till att det måste vara remmen till generatorn som måste bytas. När man byter denna, ska man byta något mer på dessa bilar?

Ibland inkluderas någon styrrulle till dessa remmar, och jag har för mig att jag har läst om att man kan byta någon spännrulle dessutom. Jag har aldrig bytt något i motorrummet förr på en bil, så exakt vad är det som jag bör byta när jag ska byta den här remmen?

Alla svar uppskattas!!

jaka54
30 september · 3 993 Inlägg
#2

Hej!
Har du kollat remspänningen?
Det är det första man ska göra.

uhlin
30 september · 1 728 Inlägg
#3

Är nog som jaka54 skriver. Spänn remmen så tystnar det.

zzr9409209
30 september · 716 Inlägg
#4

Är det kilrem eller plattrem?

trasigbil
30 september · 21 Inlägg
#5

zzr9409209 skrev:
Är det kilrem eller plattrem?

Den är flerspårig, svarar det på frågan? Jag är inte så kunnig!

trasigbil
30 september · 21 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
Hej!
Har du kollat remspänningen?
Det är det första man ska göra.

Någon som har en beskrivning på hur man gör? Låter lättare än att byta remmen antar jag smile

Utmarks-Loke
30 september · 3 330 Inlägg
#7

Många moderna motorer, kanske de flesta? Alla? Har automatisk spänning av generatorremmen. En spännrulle som är fjäderbelastad helt enkelt. Om det ändå slirar kan det vara så att remmen är gammal och torr i gummit så det blir för dålig friktion. Det skulle ju, i teorin, kunna vara fel på spännrullen också, typ att en bit av fjädern gått av. Men jag skulle nog börja med att byta till en fräsch rem.

trasigbil
30 september · 21 Inlägg
#8

Utmarks-Loke skrev:
Många moderna motorer, kanske de flesta? Alla? Har automatisk spänning av generatorremmen. En spännrulle som är fjäderbelastad helt enkelt. Om det ändå slirar kan det vara så att remmen är gammal och torr i gummit så det blir för dålig friktion. Det skulle ju, i teorin, kunna vara fel på spännrullen också, typ att en bit av fjädern gått av. Men jag skulle nog börja med att byta till en fräsch rem.

Och bör jag byta även styrrulle och spännrulle då?

Utmarks-Loke
30 september · 3 330 Inlägg
#9

trasigbil skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Många moderna motorer, kanske de flesta? Alla? Har automatisk spänning av generatorremmen. En spännrulle som är fjäderbelastad helt enkelt. Om det ändå slirar kan det vara så att remmen är gammal och torr i gummit så det blir för dålig friktion. Det skulle ju, i teorin, kunna vara fel på spännrullen också, typ att en bit av fjädern gått av. Men jag skulle nog börja med att byta till en fräsch rem.

Och bör jag byta även styrrulle och spännrulle då?

Hur känns dom, är det något glapp i lagren? Jag vet inte om man brukar byta dom i förebyggande syfte. Det är ju inte någon riktig katastrof om de skulle gå sönder och remmen hoppa av, så det är nog frivilligt.

husseman
30 september · 685 Inlägg
#10

Hmm, ta bort remmen, gör rent anläggningsyta på inblandade hjul.. lyssna o känn på spännaren om det låter illa när du rullar på den, eller känns glappt- byt i så fall spännaren. Har du samma maskin som ja har du mekanisk spännare- inte modernaste...men det e´ju en jävla skitbil. Ny rem o ev. spännhjul, så kan det rulla några mil igen utan problem. Huu- Lycka till/husse

trasigbil
30 september · 21 Inlägg
#11

Gick ut och kollade lite hur det ser ut vid remmarna, och kom på att jag faktiskt inte vet om det är remmen som går till generatorn eller om det är remmen som går till AC'n som gnisslandet kommer från. Hur vet man det..? Vad jag kunde se så tyckte jag att remmarna var i gott skick, inte spruckna och tråkiga.

Har jag en automatisk spännrulle eller manuell? Nån som har ett bra öga? Jag förstår ingenting av det jag tittar på, men det hade varit roligt att skruva lite på grejerna om jag vet vad som borde göras big_smile

Redigering:

Det är inte alltid den låter illa dessutom, men oftast när bilen stått ett tag och är kall så brukar den låta rätt illa just när man startar den, medan den ibland låter nästintill gnisselfri. Har man kört den varm ett tag så gnisslar den ingenting.

Om det hjälper för att ställa någon diagnos..

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-21cee2ba87401348e6351ec10cac9800.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-6218c703e2ffd892627411fa87b1d5c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-dbfa5aeea63bb6788fda30de770700f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235982/235982-feb2545c3b3589932f8a58bac58e9e3f.jpg

Senast redigerat av trasigbil (30 september )

jaka54
30 september · 3 993 Inlägg
#12

Hej!
Kolla först var du har generatorn! Sen tittar du efter var remmen sitter på generatorn! Då ser du vilken typ av rem det är, enkel V-rem (mest troligt) eller en bred rem med flera små v:n.
På din sista bild syns AC kompressorn  överst och generatorn underst.
och...när jag tittar närmare på sista bilden ser jag att generatorn har enkel V-rem (som antagligen går till remhjulet på vevaxeln).
Lägg dig under bilen så ser du antagligen hur man spänner remmen!

Senast redigerat av jaka54 (30 september )

husseman
30 september · 685 Inlägg
#13

Hupp, du har 2 multiremmar.. flerspåriga mao. Den som driver generatorn är den du ska fixa. Tycker mig se underdelen av en aut. spännare på din sista bild. Hmm, tydligen ser nån en v-rem.. är väl bara en smalare multirem hoppas ja.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (30 september )

Curse
1 oktober · 636 Inlägg
#14

Du har 2st multiremmar. Den smalare inre går till generatorn. Den spänner du via generatorn. Den bredare driver styrservo och ac. Löphjulet som syns kan vara en spännare för den bredare. Om inte servopumpen är justerbar. Byter du generatorrem kan du lika bra byta den andra också för att slippa dubbeljobb i framtiden.

trasigbil
1 oktober · 21 Inlägg
#15

Curse skrev:
Du har 2st multiremmar. Den smalare inre går till generatorn. Den spänner du via generatorn. Den bredare driver styrservo och ac. Löphjulet som syns kan vara en spännare för den bredare. Om inte servopumpen är justerbar. Byter du generatorrem kan du lika bra byta den andra också för att slippa dubbeljobb i framtiden.

Ja nu börjar jag hänga med i hur sakerna sitter ihop och fungerar. Tack för alla bra svar här i tråden, verkligen. Jag beställde en generatorrem igår, tänkte inte på att jag antagligen behöver ta av den andra remmen för att ens komma åt generatorremmen, men men.

Däremot så undrar jag, jag har en haynes-manual som beskriver arbetet där det står att dom här remmarna ska spännas till en viss frekvens om man mäter med instrument - hur noga är det här? Den ena remmen skulle spännas till 260hz och den andra 210hz. Om man har en automatisk remspännare så behöver man ju förstås inte bry sig om det, men om man justerar manuellt, hur noga är det här?

Jag hade en liten tanke ifall jag kunde testa att spänna generatorremmen lite i väntan på den nya remmen. Beställer från Tyskland så jag lär ändå inte ha några delar hemma än på två veckor...  Jag tycker att remmen ser rätt fin ut ändå, och ifall den spänns manuellt så kanske den endast har töjts lite och behöver justeras en gnutta. Någon som hänger med i hur jag tänker?

husseman
2 oktober · 685 Inlägg
#16

Hmm, jupp- spänn på generator remmen, så lär det bli tyst en stund. O när nya delar kommer så byter du. Låter smart- Lycka till
mvh/husse

Utmarks-Loke
2 oktober · 3 330 Inlägg
#17

trasigbil skrev:
Däremot så undrar jag, jag har en haynes-manual som beskriver arbetet där det står att dom här remmarna ska spännas till en viss frekvens om man mäter med instrument - hur noga är det här? Den ena remmen skulle spännas till 260hz och den andra 210hz.

Skall remmarna spännas till en viss frekvens? Det låter mer som det är en gitarr du skall stämma.

husseman
2 oktober · 685 Inlägg
#18

Hehe, en resonans mätare- användes förr till kamremmar oxå. Tror ingen håller på med sånt längre.

mvh/husse

jaka54
3 oktober · 3 993 Inlägg
#19

Hej!
Spänna med resonans?! Jag spänner remmarna på känn!
Beställa från tyskland? Finns väl på Biltema?

husseman
3 oktober · 685 Inlägg
#20

jaka54 skrev:
Hej!
Spänna med resonans?! Jag spänner remmarna på känn!
Beställa från tyskland? Finns väl på Biltema?

Hehe- mjo, men alla litar inte på Feltema. Vill man utesluta grejen med kass del, så handlar man inte på Biltema.Visst, du får en ny del..men de kommer inte pröjsa för felsökning osv. O va säger att del 2..inte kommer från samma parti?
Handla på Feltema om du vill, men kom inte o gnäll när skiten inte funkar.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang