Drar snett efter hjulinställning BMW 325i

Utmarks-Loke
6 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

Låter som om dom enbart har försämrat bilens hjulinställning. Det var inte möjligtvis Mekonomen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Egentligen är det fel att utpeka ett  bolag, när det är en individ som fixat falseriet..
Men bolaget får ta ansvaret för en " mekis på dekis"..eftersom dom anställt denne.

Senast redigerat av axxet (6 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
7 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som om dom enbart har försämrat bilens hjulinställning. Det var inte möjligtvis Mekonomen?

Undrar samma sak, med tanke på den erfarenhet jag och flera med mig har av just Mekonomen.
Vet flera Mekonomenverkstäder som anställt personal utan minsta kunskap om bilar enbart för att tillgodogöra sig det statliga bidraget.

I ett fall, han som "fick hand" om min bil, vid ett maskinskadeärende, kunde inte ens kommunicera på svenska språket.
Bilen fick med försäkringsbolagets medgivande bärgas till auktoriserad verkstad i annan stad.*)

Ett annat fall var en god vän som lämnade in sin, relativt nya, BMW för startmotorproblem.
Men arbetet med att byta startmotor var för komplicerat för Mekonomenverkstaden så bilen fick tagas med bärgare till en BMW-verkstad cirka 5 mil bort.

*)Misstänker att assistansbolagen har ett nära samarbete med Mekonomen.
Därför förs bilar, som inte är krockade, i första hand till Mekonomenverkstäder.
En misstanke flera med mig har.

hey_it_me
7 oktober 2020 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som om dom enbart har försämrat bilens hjulinställning. Det var inte möjligtvis Mekonomen?

Nej, jag försöker undvika Mekonomen då jag har dålig erfarenhet av dem.

Mew
7 oktober 2020 · 2 160 Inlägg

axxet skrev:
Egentligen är det fel att utpeka ett  bolag, när det är en individ som fixat falseriet..
Men bolaget får ta ansvaret för en " mekis på dekis"..eftersom dom anställt denne.

Mekonomen är väl dessutom egentligen individuella "privata" verkstäder som betalar för att få använda namnet och vissa andra fördelar, typ att beställa delar etc? Vet inte om det är så överallt, men så är det med den lokala verkstaden här iallafall - som för övrigt är superbra. Trevliga killar och det är inga problem att hålla en dialog med dem, dessutom vettiga priser. Lämnade faktiskt bort ett kopplingsbyte dit på min gamla e39a innan jag sålde den (runt 6000 inklusive lamellen, MED kvitto, inte värt att kräla runt och ta ner lådan på en grusuppfart då).

Däremot har jag - innan jag upptäckte denna verkstaden - haft liknande erfarenheter med Mekonomenverkstäder som övriga inlägg. Så det är väl som det mesta - individuellt från ställe till ställe.


On topic: Gå tillbaka och be om pappret med alla hjulvinklar och inställningar - det SKA du få. Har aldrig varit med om annat. Ta sedan en bild på det och lägg upp här, så har vi lite mer att gå på än spekulationer. smile

hey_it_me
7 oktober 2020 · 49 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-d51cfcf3e1f83950e8fdd1030337fdd9.jpg

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

hey_it_me skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-d51cfcf3e1f83950e8fdd1030337fdd9.jpg

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hey_it_me
7 oktober 2020 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-d51cfcf3e1f83950e8fdd1030337fdd9.jpg

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

simlar
7 oktober 2020 · 5 525 Inlägg

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-d51cfcf3e1f83950e8fdd1030337fdd9.jpg

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

Till att börja med vill jag fråga, varför är protokollet på en E36 Compact?
Du har själv skrivit att du har en 2010 325i vilket bör vara en E90.

Redan där verkar ju något vara väldigt skumt.
Hjälper ju inte heller att någon sen försökt kludda över E36 så det står E9 eller nåt.


Toe fram ser man är justerad från +0,4mm vänster och +1,5mm höger till +1,00mm höger och vänster.

Toe bak däremot har dom inte rört och den står helt galet enligt protokollet.
Övriga värden ser helt OK ut.

Toe vänster bak är +2,7mm och Höger bak +0,9mm.
Eftersom toe vänster bak är alldeles för mycket står bakhjulen typ så här om du ser bilen ovanifrån:
/  |

Till höger om dessa mätvärden har du börvärden.
Bör är +1,4mm vänster och +1,4mm höger.

Till höger om dessa värden är max avvikelse från dessa värden, max avvikelse är +-0,8mm.
Dvs 1,4+0,8 = högst 2,2mm toe får det vara bak.
1,4-0,8 = Minst 0,6mm toe får det vara bak.

Däremot tvivlar jag på att börvärdena stämmer då protokollet som sagt är för en E36 Compact medan din bil är en E90.
Det viktigaste dock med toe är att höger och vänster sida ska vara samma för annars kommer bilen dra snett.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hey_it_me
7 oktober 2020 · 49 Inlägg

simlar skrev:

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

Till att börja med vill jag fråga, varför är protokollet på en E36 Compact?
Du har själv skrivit att du har en 2010 325i vilket bör vara en E90.

Redan där verkar ju något vara väldigt skumt.
Hjälper ju inte heller att någon sen försökt kludda över E36 så det står E9 eller nåt.


Toe fram ser man är justerad från +0,4mm vänster och +1,5mm höger till +1,00mm höger och vänster.

Toe bak däremot har dom inte rört och den står helt galet enligt protokollet.
Övriga värden ser helt OK ut.

Toe vänster bak är +2,7mm och Höger bak +0,9mm.
Eftersom toe vänster bak är alldeles för mycket står bakhjulen typ så här om du ser bilen ovanifrån:
/  |

Till höger om dessa mätvärden har du börvärden.
Bör är +1,4mm vänster och +1,4mm höger.

Till höger om dessa värden är max avvikelse från dessa värden, max avvikelse är +-0,8mm.
Dvs 1,4+0,8 = högst 2,2mm toe får det vara bak.
1,4-0,8 = Minst 0,6mm toe får det vara bak.

Däremot tvivlar jag på att börvärdena stämmer då protokollet som sagt är för en E36 Compact medan din bil är en E90.
Det viktigaste dock med toe är att höger och vänster sida ska vara samma för annars kommer bilen dra snett.

Jo jag har sett det och det är ju skumt.  Tack för tydlig förklaring. Blir så less på att det är svårt att hitta nån verkstad som gör rätt nån gång! Får ta ett snack med dom igen.

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-d51cfcf3e1f83950e8fdd1030337fdd9.jpg

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

Simlar har sammanfattat det bra. Poängen är iaf att dom bara gjort en "halv" hjulinställning. Dom har gjort en framvagnsinställning krasst sett och struntat i bak... Gör om gör rätt är tveklöst det enda du kan och ska säga åt verkstaden. Eller pengarna tillbaka, alla pengarna, och byt verkstad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
7 oktober 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Gårdet överhuvudtaget att ändra något bak?

Utmarks-Loke
7 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Gårdet överhuvudtaget att ändra något bak?

Ja.

hey_it_me
8 oktober 2020 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

Dom har ju inte rört bak och där står det rätt stolligt... +2,7 vänster och +0,9 höger är ju inte receptet på en en lyckad inställning.

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

Simlar har sammanfattat det bra. Poängen är iaf att dom bara gjort en "halv" hjulinställning. Dom har gjort en framvagnsinställning krasst sett och struntat i bak... Gör om gör rätt är tveklöst det enda du kan och ska säga åt verkstaden. Eller pengarna tillbaka, alla pengarna, och byt verkstad.

Jag bokade genom lasingoo och då stod det att de skulle göra en inställning på alla 4 hjul, men när jag fick kvittot sen så stod det framvagnsinställning. Så det verkar vara en miss mellan verkstan och lasingoo. Men jag har ju inte fått det jag bokat. Dock undrar jag varför vissa bara gör inställning fram? Har inte bakvagnsinställningen lika stor betydelse?

hey_it_me
8 oktober 2020 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Gårdet överhuvudtaget att ändra något bak?

Ja.

Det undrade jag också. Går det göra samma justeringar som fram?

simlar
8 oktober 2020 · 5 525 Inlägg

hey_it_me skrev:

Utmarks-Loke skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Gårdet överhuvudtaget att ändra något bak?

Ja.

Det undrade jag också. Går det göra samma justeringar som fram?

Toe bak är justerbart, inre skruven till den bakre bärarmen är en såkallad excenterbult.
Dock brukar skruven rosta fast i bärarmens bussning och går då ej justera.
Men det ska verkstaden informera om.

Däremot en E36 Compact som verkstaden verkar ha trott det var har inga justeringar bak.


Edit: Hittade en bild på Google och ritade dit en pil som pekar på toe-justeringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4cee2cccbcb947c46d616b09beab2409.jpg

Senast redigerat av simlar (8 oktober 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
SportPilot Ubåtsingenjör
8 oktober 2020 · 7 232 Inlägg

axxet skrev:
Egentligen är det fel att utpeka ett  bolag, när det är en individ som fixat falseriet..
Men bolaget får ta ansvaret för en " mekis på dekis"..eftersom dom anställt denne.

Rent juridiskt så är det säkrare att peka ut hela företaget, trots att du vet vem som skruvat på din bil. Pekar du ut en specifik mekaniker och det visar sig att du faktiskt har fel så kan man åka dit på dryga böter. En juridisk person kan i lagens långa namn inte förtalas, så det är fritt fram att kasta skit på valfritt bolag, oavsett om det är sant eller ej.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
hey_it_me
8 oktober 2020 · 49 Inlägg

Ja jag vet inte vad jag ska tro. Åkte tillbaka och påpekade att protokollet är för en annan bil. Då sa de att de inte spelar någon roll för de har samma kaross. Sen visade jag att de inte ändrat på bakvagnen. Nu vet jag inte hur en inställning går till men.  De menar att det är rakt för de har använt laser och justerat framvagnen, sett att det är rakt och då blir det dom värdena bak. Jag förstod inte så mycket av det. Bilen är sänkt också. Har det någon betydelse?

Utmarks-Loke
8 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

Samma kaross? Det finns inte en skruv som är samma på E36 compakt och E90. Det är uppenbart att de inte har någon aning om vad de håller på med. Vill du få ordning på bilen får du lämna in den någon annanstans.

Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

hey_it_me skrev:
Ja jag vet inte vad jag ska tro. Åkte tillbaka och påpekade att protokollet är för en annan bil. Då sa de att de inte spelar någon roll för de har samma kaross. Sen visade jag att de inte ändrat på bakvagnen. Nu vet jag inte hur en inställning går till men.  De menar att det är rakt för de har använt laser och justerat framvagnen, sett att det är rakt och då blir det dom värdena bak. Jag förstod inte så mycket av det. Bilen är sänkt också. Har det någon betydelse?

Kvalificerat skitsnack faktiskt! Det är inte(!) samma kaross och värdena "blir" inte bara någonting, dom ska justeras.

Ny inställning eller pengarna tillbaka och byt verkstad är det enda vettiga.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang