Däck/fälgbyte - Passar ej?

Alfieboy
7 oktober 2020 · 10 Inlägg

Hej!

Jag köpte nyligen ett par däck på fälg med rätt dimensioner till min nya vinterbil, en Pajero sport.

Nu sitter ett par allround-däck på fälgar och jag har haft många bilar (dock inte stora suvar) och bytt många däck men förstår inte hur nuvarande uppsättning sitter?

Normalt för mig är att man lossar fyra-sex bultar och helt sonika byter, på denna sitter en skiva framför navet med egna bultar? Och det är sex bultar istället för fem som enligt mig är det normala?

Jag tror enklast är att se bilderna, kan någon snälla ge mig råd? Är det bara att köpa nya fälgar med samma passform?

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-2ff7292d528c7da26fcc94466487cfad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-9b7fcf454a1f34bfc2e63d1edab0c530.jpg

BMW 525 IX (1992)
Utmarks-Loke
7 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, de där passar inte, du har frihjulsnav(?) som sticker ut. Kanske de är till någon annan generation pajero, eller någon helt annan bil

Alfieboy
7 oktober 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, de där passar inte, du har frihjulsnav(?) som sticker ut. Kanske de är till någon annan generation pajero, eller någon helt annan bil

Åfan, ja du har nog rätt. Då får jag fixa fälgar som passar och skifta däcken helt enkelt.

För det finns ingen adapter eller liknande som kan funka tror du?

BMW 525 IX (1992)
Utmarks-Loke
7 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Nej, du har ju inte ens rätt antal bultar. Kanske det är för att din pajero är en "sport" som den har bättre axlar och sexbultat?

Curse
7 oktober 2020 · 686 Inlägg

Standard Pajero. De flesta japs 6 bult borde passa rakt av.

Mazda 6 "MPS" (2006)
torsen
8 oktober 2020 · 7 234 Inlägg

Curse skrev:
Standard Pajero. De flesta japs 6 bult borde passa rakt av.

Pajero Wagon är en bil som från början är en "SUV".
Pajero Sport är en bil som är byggd på Pickisen.
Helt andra hjulupphängningar.
Bl a har Sport stel bakaxel.

På tidiga Wagon eller Shogun(korta 3-d) kunde bilarna komma med olika nav = olika CB i fälgarna.
Köpte själv en ny Mitsubishi Shogun 3.5 -00 vid "utförsäljningen" inför nya generationen.
Fälgarna som enligt uppgift skulle passa "gick inte på".
Beroende på att naven hade större diameter än specifikationen uppgav.
Krävde således större CB - annars stämde fälgdata.

Alfieboy
11 april 2021 · 10 Inlägg

Curse skrev:
Standard Pajero. De flesta japs 6 bult borde passa rakt av.

Köpte en ny (beg) uppsättning som suttit på en nissan. Skulle byta nu precis och fälgarna gick på bultarna klockrent MEN djupet verkar fel!

Se bilder, är det bara för mig att leta nya fälgar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-06ce0a7f94d79ef8963487abb0b5ec8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-84744e0bf165a6122da52ffce6c72a6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-545569bf718fa675687620f312572707.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-77589d13344957247143a4b4b10c35a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-428e35a18e5b371169db5ea778b8014a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/78/77220/77220-2ae8a1cf06c4b35569356599b909ac23.jpg

BMW 525 IX (1992)
Utmarks-Loke
11 april 2021 · 5 833 Inlägg

I det läget brukar man få använda längre hjulskruv, men om man som du har skruven i navet och muttrar så blir det ju lite dumt. Beroende på hur det ser ut kanske man kan ha andra muttrar som är smalare och går in i hålen?

Alfieboy
11 april 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I det läget brukar man få använda längre hjulskruv, men om man som du har skruven i navet och muttrar så blir det ju lite dumt. Beroende på hur det ser ut kanske man kan ha andra muttrar som är smalare och går in i hålen?

Smalare muttrar torde vara enklast med håller det? Jag tänker att dom lär väl inte låsa fast bra?

BMW 525 IX (1992)
Utmarks-Loke
11 april 2021 · 5 833 Inlägg

Men det behövs inte så mycket, de där muttrarna du har till dina gamla hjul är extremt rejäla. Vanliga hjulmuttrar är mycket mindre och är konade på anliggningsytan. Se till att du får samma kona som det är i hålet i fälgen, om de är från Nissan så köp muttrar till Nissan. Om det nu över huvud taget passar mellan Nissan och Mitsubishi.

torsen
11 april 2021 · 7 234 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men det behövs inte så mycket, de där muttrarna du har till dina gamla hjul är extremt rejäla. Vanliga hjulmuttrar är mycket mindre och är konade på anliggningsytan. Se till att du får samma kona som det är i hålet i fälgen, om de är från Nissan så köp muttrar till Nissan. Om det nu över huvud taget passar mellan Nissan och Mitsubishi.

Vet inte säkert, men gissar att du ska ha muttrar som är långa och har insex, intorx eller inxzn i skallen.
Beakta att det på japanska bilar förekommer muttrar(och skruvar) med såväl koniska som sfäriska säten.
De är EJ kompatibla.
Min CR-V har sfäriska säten.
Alla Suzuki jag ägt (4) har haft koniska säten.
Likaså Mazda (4st) hade koniska säten.
Minns inte vad min Pajero Shogun 3500 -01 hade för muttrar till LM-fälgarna som var original.
Minns inte heller vad min Nissan Terrano hade för muttrar.

Senast redigerat av torsen (11 april 2021)

it_mutt Avstängd
11 april 2021 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men det behövs inte så mycket, de där muttrarna du har till dina gamla hjul är extremt rejäla. Vanliga hjulmuttrar är mycket mindre och är konade på anliggningsytan. Se till att du får samma kona som det är i hålet i fälgen, om de är från Nissan så köp muttrar till Nissan. Om det nu över huvud taget passar mellan Nissan och Mitsubishi.

Vet inte säkert, men gissar att du ska ha muttrar som är långa och har insex, intorx eller inxzn i skallen.
Beakta att det på japanska bilar förekommer muttrar(och skruvar) med såväl koniska som sfäriska säten.
De är EJ kompatibla.
Min CR-V har sfäriska säten.
Alla Suzuki jag ägt (4) har haft koniska säten.
Likaså Mazda (4st) hade koniska säten.
Minns inte vad min Pajero Shogun 3500 -01 hade för muttrar till LM-fälgarna som var original.
Minns inte heller vad min Nissan Terrano hade för muttrar.

Och vad f.. är "intorx" och "inxzn"?
Antingen är det torx eller etorx/yttre torx/torx med e-profil
Antingen är det xzn (möjligen i vardagligt tal; "intolva") eller så är det en exzn/yttre xzn/xzn med e-profil.

Märkligt uttalande från någon som var och varannan gång tillfälle ges ska dra igång diskussionen gällande bult vs skruv.

Intorx och inxzn...ja jävlar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
11 april 2021 · 7 234 Inlägg

it_mutt skrev:

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Men det behövs inte så mycket, de där muttrarna du har till dina gamla hjul är extremt rejäla. Vanliga hjulmuttrar är mycket mindre och är konade på anliggningsytan. Se till att du får samma kona som det är i hålet i fälgen, om de är från Nissan så köp muttrar till Nissan. Om det nu över huvud taget passar mellan Nissan och Mitsubishi.

Vet inte säkert, men gissar att du ska ha muttrar som är långa och har insex, intorx eller inxzn i skallen.
Beakta att det på japanska bilar förekommer muttrar(och skruvar) med såväl koniska som sfäriska säten.
De är EJ kompatibla.
Min CR-V har sfäriska säten.
Alla Suzuki jag ägt (4) har haft koniska säten.
Likaså Mazda (4st) hade koniska säten.
Minns inte vad min Pajero Shogun 3500 -01 hade för muttrar till LM-fälgarna som var original.
Minns inte heller vad min Nissan Terrano hade för muttrar.

Och vad f.. är "intorx" och "inxzn"?
Antingen är det torx eller etorx/yttre torx/torx med e-profil
Antingen är det xzn (möjligen i vardagligt tal; "intolva") eller så är det en exzn/yttre xzn/xzn med e-profil.

Märkligt uttalande från någon som var och varannan gång tillfälle ges ska dra igång diskussionen gällande bult vs skruv.

Intorx och inxzn...ja jävlar.

Du it_mutt, som är en klok man, vilket du bevisat i dina inlägg, vet mycket väl att jag menade skruvar med "invändig sexkant", "invändig torx" och invändig xzn".
Håller om att det inte var rätt att lägga till prefixet "in" på de olika skruvskallarna.
Men de finns ju med både in- och utvändig skalle/nyckelgrepp.
Bra att du rett ut de korrekta benämningarna.
Det viktiga i mitt inlägg var att berätta för t s om de alternativa muttrar som kan förekomma när det gäller fäljar med "trånga" hål.
Inte min mening med inlägget att provocera.
Så jag gör en pudel beträffande mina oegentliga skalle/nyckelgreppsbeteckningar.

Utmarks-Loke
11 april 2021 · 5 833 Inlägg

Jag har aldrig sett hjulskruv med insex men det kanske finns. Men muttrar med insex lär ju inte finnas, så det blir nog svårt att använda de hjulen då

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 april 2021 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig sett hjulskruv med insex men det kanske finns. Men muttrar med insex lär ju inte finnas, så det blir nog svårt att använda de hjulen då

det finns smile
https://infosite.se/Muttrar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang