Vilka däck ska man välja?

Hilmer
12 oktober 2020 · 1 778 Inlägg

Nokian Hakka 9 är ett däck som är väldigt bra men det är fan olidligt att behöva lyssna på dubben på barmark, och det är tyvärr inte bara de första 100 milen som det skrevs tidigare.
Nu är detta på jobbebilarna så där har jag inget val än att försöka överleva missljudet, men på min egna bil så är det Michelin friktion och det är ju en fröjd för öronen att åka med.

Cuefa Ain't no place like home...
13 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Hakka 9 är ju välkänt som det mest högljudda dubbdäcket någonsin.
Säkert bra grepp men jag skulle bli galen på ljudet, har lite för bra hörsel än för det.

Jag har kört dubbfritt i 10 års tid nu, med undantag för grabbens Audi som nu är såld, och däcken jag hade på Jeepen, som jag inte körde alls i vintras...

Kör 26 mil landsväg/dag, stundtals är jag först ut på vissa av vägarna om det är en tidig morgon (åker hemifrån kl 5 varannan vecka). Har hittills inte varit med om någon situation då jag känt att mina ContiVikingContact inte har räckt till, om jag inte kört för fort för underlaget förstås.

Conti Ice Contact 3 är hittills de tystaste dubbdäck jag kört, och de har grymt grepp måste jag säga.
Men jag kör vidare på dubbfritt, jag.

Till saken hör väl kanske att jag kör fyrhjulsdrivet, men jag skulle aldrig välja dubb även på en tvåhjulsdriven bil. Men det är jag det smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
chrizz Administratör
13 oktober 2020 · 11 783 Inlägg

Efter lite efterforskning så blir det Michelin X-Ice North 4 för min del iaf. Bäst i test i princip överallt, och prismässigt ungefär samma som alla andra "premium-däck".

Ska ni för övrigt köpa däck, så gör det gärna via nån av våra affiliate-länkar så hjälper ni Gorg lite också samtidigt smile t.ex. Skruvat, ABS Wheels, Däckonline eller Gummihuset.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Cissibe
14 oktober 2020 · 38 Inlägg

Cuefa skrev:
Hakka 9 är ju välkänt som det mest högljudda dubbdäcket någonsin.
Säkert bra grepp men jag skulle bli galen på ljudet, har lite för bra hörsel än för det.

Jag har kört dubbfritt i 10 års tid nu, med undantag för grabbens Audi som nu är såld, och däcken jag hade på Jeepen, som jag inte körde alls i vintras...

Kör 26 mil landsväg/dag, stundtals är jag först ut på vissa av vägarna om det är en tidig morgon (åker hemifrån kl 5 varannan vecka). Har hittills inte varit med om någon situation då jag känt att mina ContiVikingContact inte har räckt till, om jag inte kört för fort för underlaget förstås.

Conti Ice Contact 3 är hittills de tystaste dubbdäck jag kört, och de har grymt grepp måste jag säga.
Men jag kör vidare på dubbfritt, jag.

Till saken hör väl kanske att jag kör fyrhjulsdrivet, men jag skulle aldrig välja dubb även på en tvåhjulsdriven bil. Men det är jag det smile

Kör kanske 5 mil per dag max runt stan ( max 80 km/h) så är inte så orolig över ljudet. Mina sommardäck dånar mer än min gamla hakka ( runk på asfalt)

Vart bor du där du kör utan dubbar? Inte hört någon här som är nöjd utan dubb.

Cuefa Ain't no place like home...
14 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Cissibe skrev:

Cuefa skrev:
Hakka 9 är ju välkänt som det mest högljudda dubbdäcket någonsin.
Säkert bra grepp men jag skulle bli galen på ljudet, har lite för bra hörsel än för det.

Jag har kört dubbfritt i 10 års tid nu, med undantag för grabbens Audi som nu är såld, och däcken jag hade på Jeepen, som jag inte körde alls i vintras...

Kör 26 mil landsväg/dag, stundtals är jag först ut på vissa av vägarna om det är en tidig morgon (åker hemifrån kl 5 varannan vecka). Har hittills inte varit med om någon situation då jag känt att mina ContiVikingContact inte har räckt till, om jag inte kört för fort för underlaget förstås.

Conti Ice Contact 3 är hittills de tystaste dubbdäck jag kört, och de har grymt grepp måste jag säga.
Men jag kör vidare på dubbfritt, jag.

Till saken hör väl kanske att jag kör fyrhjulsdrivet, men jag skulle aldrig välja dubb även på en tvåhjulsdriven bil. Men det är jag det smile

Kör kanske 5 mil per dag max runt stan ( max 80 km/h) så är inte så orolig över ljudet. Mina sommardäck dånar mer än min gamla hakka ( runk på asfalt)

Vart bor du där du kör utan dubbar? Inte hört någon här som är nöjd utan dubb.

Jag bor i södra norrland och pendlar till norra uppland.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simlar
14 oktober 2020 · 5 524 Inlägg

Cuefa skrev:

Cissibe skrev:

Cuefa skrev:
Hakka 9 är ju välkänt som det mest högljudda dubbdäcket någonsin.
Säkert bra grepp men jag skulle bli galen på ljudet, har lite för bra hörsel än för det.

Jag har kört dubbfritt i 10 års tid nu, med undantag för grabbens Audi som nu är såld, och däcken jag hade på Jeepen, som jag inte körde alls i vintras...

Kör 26 mil landsväg/dag, stundtals är jag först ut på vissa av vägarna om det är en tidig morgon (åker hemifrån kl 5 varannan vecka). Har hittills inte varit med om någon situation då jag känt att mina ContiVikingContact inte har räckt till, om jag inte kört för fort för underlaget förstås.

Conti Ice Contact 3 är hittills de tystaste dubbdäck jag kört, och de har grymt grepp måste jag säga.
Men jag kör vidare på dubbfritt, jag.

Till saken hör väl kanske att jag kör fyrhjulsdrivet, men jag skulle aldrig välja dubb även på en tvåhjulsdriven bil. Men det är jag det smile

Kör kanske 5 mil per dag max runt stan ( max 80 km/h) så är inte så orolig över ljudet. Mina sommardäck dånar mer än min gamla hakka ( runk på asfalt)

Vart bor du där du kör utan dubbar? Inte hört någon här som är nöjd utan dubb.

Jag bor i södra norrland och pendlar till norra uppland.

Har själv kört en vinter med Bridgestone dubbfria då jag dagspendlade Kalix-Luleå.
Körde då en 96as Audi A6 quattro med varken antispinn eller antisladd.

Jag var väldigt nöjd med dom, enda gångerna jag saknade dubb var vid svart-is.
Jävligt skönt med så gott som knäpptysta vinterdäck, men obehagligt då det släppte några gånger på E4an i 110km/h pga is.
Men på snö och frostbelagd is var det inte sämre grepp än med dubbat.

Har en äldre bror som bor i Luleå och han kör en framhjulsdriven Octavia med Nokian Hakka R2 dubbfritt och är helnöjd, mycket bättre grepp oavsett väglag jämfört med dom närmare 10år gamla Hakka 5 han körde med innan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
14 oktober 2020 · 2 208 Inlägg

Jag kör hakka R2 på V70in, dom är kanoners. smile

Cissibe
15 oktober 2020 · 38 Inlägg

simlar skrev:

Cuefa skrev:

Cissibe skrev:

Kör kanske 5 mil per dag max runt stan ( max 80 km/h) så är inte så orolig över ljudet. Mina sommardäck dånar mer än min gamla hakka ( runk på asfalt)

Vart bor du där du kör utan dubbar? Inte hört någon här som är nöjd utan dubb.

Jag bor i södra norrland och pendlar till norra uppland.

Har själv kört en vinter med Bridgestone dubbfria då jag dagspendlade Kalix-Luleå.
Körde då en 96as Audi A6 quattro med varken antispinn eller antisladd.

Jag var väldigt nöjd med dom, enda gångerna jag saknade dubb var vid svart-is.
Jävligt skönt med så gott som knäpptysta vinterdäck, men obehagligt då det släppte några gånger på E4an i 110km/h pga is.
Men på snö och frostbelagd is var det inte sämre grepp än med dubbat.

Har en äldre bror som bor i Luleå och han kör en framhjulsdriven Octavia med Nokian Hakka R2 dubbfritt och är helnöjd, mycket bättre grepp oavsett väglag jämfört med dom närmare 10år gamla Hakka 5 han körde med innan.

Luleå Kalix har något bättre vintrar än oss här. Jag förbereder mig för en isig vinter igen som förra året.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang