Lurad av bilförsäljare?

distanc
12 oktober 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Köpte en Audi A6 2.0TDI 2012 som gått 14000mil för ca. 125.000:- hos en generellt sätt välrenommerad bilhandlare. I annonsen framgick inga problem utan att den var i mycket fint skick. Försäljaren lovordade bilen och den tycktes leva upp till förväntningarna i en vecka i alla fall..

Bilen gick felfritt utan problem innan dieselpartikelfiltrets lampa dök upp. Kontaktade återförsäljaren som tog in den en dag för att blåsa ut skiten i filtret. Gick bra återigen, i ca en dag innan den tappade kraft och kom inte över 2000 varv. Genom garantin jag tecknade i samband med köpet lämnade jag in den hos en auktoriserad verkstad där den nu fortfarande står 1.5 månad senare. Efter att ha pratat med verkstaden nu under dagen kommer reparationsarbetet gå på ungefär lika mycket som jag köpte bilen för. Varit i kontakt med de som styr garantin och det är godkänt att de står för rubbet. Enligt verkstaden dyker det bara upp mer och mer problem under tidens gång så turbon, partikelfiltret och en hel del annat är bytt/kommer bytas ut.

Ringer till återförsäljaren som egentligen inte har något bra svar överhuvudtaget och säger bara att jag får återkoppla under tidens gång.
Kan jag häva det här bilköpet, vad kan jag kräva av de som sålt mig bilen? Finns det risk efter det här att hela jävla motorn kommer braka ihop pga de ursprungliga felen som kommit fram? Vad tycker ni är vettigast att göra i det här läget?

rcy
12 oktober 2020 · 1 705 Inlägg

Byt verkstad.
Det kan inte ta 1.5 månad att laga en bil, och vad i helvete har gått sönder som kostar 125.000:- att laga?

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
12 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

rcy skrev:
Byt verkstad.
Det kan inte ta 1.5 månad att laga en bil, och vad i helvete har gått sönder som kostar 125.000:- att laga?

Det kan ta en månad för en auktoriserad bilfirma att få en lucka o ta in bilen för felsökning.
Och saker kan absolut gå sönder som motsvarar värdet på bilen i reparation, om det är en lite nyare bil vilket det är i det här fallet.

@trådskaparen:
Om bilen blir fixad så den motsvarar vad som utlovades vid försäljning är det bara att åka vidare.
Frågan är om det finns tillräckligt med skäl att häva köpet men varför du frågar oss lekmän på ett forum istället för att vända dig till t.ex KO eller ARN, det vet jag inte.
Om någon sitter med facit är det väl dom...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 oktober 2020 · 17 388 Inlägg

Som cuefa är inne och sniffar på är det inte troligt med återköp. Jobbat på bilfirma. Däremot är det mycket bra att den tecknade garantin tar jobbet! Det brukar finnas mycket undantag i dessa.

Men jag förstår din osäkerhet kring köpet och kanske inte känner att du kan lita på bilen i framtiden. Men det behöver bara vara just en känsla. Ett annat exempel:

Mina föräldrar köpte en fabriksny bil för något drygt år sedan. Den var inne på verkstad 5-6 gånger de första 12 månaderna på fabriksgarantiåtaganden då den gärna vägrade starta och fick åka bärgare. Olika fel varje gång. Den var inte frisk.

Sen köptes bilen tillbaka av bilfirman/generalagenten. Osäker på vem som tog smällen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang