Luktar bränt om en Suzuki grand vitara

WilhelmAhlgren
13 oktober 2020 · 17 Inlägg

Hej!
Har en fråga angående en Suzuki grand vitara -08 ombyggd till A-traktor. Efter en resa på runt 10min så började A-trakorn lukta bränt i kupén. Efter att Jag och föraren stäng av tändningen så öppnade vi motorhuven ( jag vet att detta inte är korrekt när det börjar ryka under huven men vi tänkte inte så långt). Iallafall vi upptäckte att det inte var vattenånga utan mer brandrök som kom från någonstans under oljepåfyllninglocket. Undrar nu: vad kan ha hänt? Har vi bränt någe elektronik? Eller kanske att värmepaketet har pajat?
//Wilhelm

Mossan1
13 oktober 2020 · 2 752 Inlägg

Vattenånga från kylvätska luktar sött.
Ånga från bränd olja luktar just bränd olja.
Rök från kabelbrand luktar bränd elektronik.


"Rök från oljepåfyllningen"?
En Vitara 2008 har en plastkåpa över motorn med hål för just oljepåfyllningen. Den kåpan är lätt att ta bort och ta en titt under om vad ni ser...
Ganska enkel bil under huven med längsmonterad motor. Inte så trångt.
Dieselmotor så är det lite trängre, men inte som andra bilar av samma årgång.

WilhelmAhlgren
14 oktober 2020 · 17 Inlägg

Ok! Tack för svar! Det luktade nog lite bränd olja om röken. Och röken kom ca 20cm under oljepåfyllningslocket så det kanske bara var lite oljespill som började koka.

torsen
15 oktober 2020 · 7 198 Inlägg

WilhelmAhlgren skrev:
Ok! Tack för svar! Det luktade nog lite bränd olja om röken. Och röken kom ca 20cm under oljepåfyllningslocket så det kanske bara var lite oljespill som började koka.

Oljeröken kom således inte från motorns "innanmäte", utan 20 cm från oljepåfyllningslocket UTANPÅ motorn, eller hur?
Förmodligen som du själv antar = spill från senaste oljepåfyllningen.
Kom röken från avgassidan och under värmeskölden så stämmer den teorin.

WilhelmAhlgren
16 oktober 2020 · 17 Inlägg

torsen skrev:

WilhelmAhlgren skrev:
Ok! Tack för svar! Det luktade nog lite bränd olja om röken. Och röken kom ca 20cm under oljepåfyllningslocket så det kanske bara var lite oljespill som började koka.

Oljeröken kom således inte från motorns "innanmäte", utan 20 cm från oljepåfyllningslocket UTANPÅ motorn, eller hur?
Förmodligen som du själv antar = spill från senaste oljepåfyllningen.
Kom röken från avgassidan och under värmeskölden så stämmer den teorin.

Precis det jag menade! Tack för svar ska kolla upp det lite noggrannare!

big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang