Peugeot 206 multirem för lång?

Braempa
7 november 2020 · 3 Inlägg

Multiremmen åkte av när övningskörde med dottern. En Peugeot 206 GTI som övningskörningsbil. Blev en del motorstopp så misstänker det kan ha varit orsaken... Köpte en ny rem men döm om förvåningen när den är ca 10 cm för lång!!? Det skall vara en 1725 mm lång rem enligt flera siter och jag hittade en sådan (trasig) på marken ungefär där den pajjade, så hyfsat säker på att rätt längd. Kollat https://youtu.be/CxKbG52PrYE så rätt säker på att jag monterar rätt. Kan inte se något fel, fast det är ju å andra sidan rätt trångt... Kan något av hjulen flyttat på sig? Knappast vevaxeln, och generatorn och servopumpen ser ju helt fastbultade ut. Skulle mekanismen för spännhjulet kunna ha fått en smäll när remmen hoppade av och flyttat på sig?
Eller finns det nån variant av motorn som faktiskt skall ha kortare rem?

Senast redigerat av Braempa (7 november 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2020 · 14 047 Inlägg

Braempa skrev:
Multiremmen åkte av när övningskörde med dottern. En Peugeot 206 GTI som övningskörningsbil. Blev en del motorstopp så misstänker det kan ha varit orsaken... Köpte en ny rem men döm om förvåningen när den är ca 10 cm för lång!!? Det skall vara en 1725 mm lång rem enligt flera siter och jag hittade en sådan (trasig) på marken ungefär där den pajjade, så hyfsat säker på att rätt längd. Kollat https://youtu.be/CxKbG52PrYE så rätt säker på att jag monterar rätt. Kan inte se något fel, fast det är ju å andra sidan rätt trångt... Kan något av hjulen flyttat på sig? Knappast vevaxeln, och generatorn och servopumpen ser ju helt fastbultade ut. Skulle mekanismen för spännhjulet kunna ha fått en smäll och flyttat på sig?

Om du köpte en för lång rem, åk och byt till en med rätt längd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 836 Inlägg

Om remmen du hittade söndrig var lika lång så måste den ligga fel på löphjulen och remskivorna på något vis

Braempa
7 november 2020 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237716/237716-74757036f1748d99df3e582c7532b117.jpg
Så här skall de se ut enligt Youtube och så gjorde jag. 1725 mm rem enligt vad det borde vara. Kommer inte åt att ta egen bild då rätt trångt.
Så hur f...n kan den då vara för lång :-(

Senast redigerat av Braempa (7 november 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2020 · 14 047 Inlägg

Braempa skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237716/237716-74757036f1748d99df3e582c7532b117.jpg
Så här skall de se ut enligt Youtube och så gjorde jag. 1725 mm rem enligt vad det borde vara. Kommer inte åt att ta egen bild då rätt trångt.
Så hur f...n kan den då vara för lång :-(

Du kan ha fått fel rem!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
husseman
7 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, sträckaren känner du att den jobbar? Fel rem borde inte vara felet- då remmar e´märkta med längd. Fast har du köpt den på Feltema..så kan det nog vara fel rem ändå.  Dubbelkolla dragningen av remmen. Lycka till..
mvh/husse

Braempa
7 november 2020 · 3 Inlägg

Yep Biltema. Men den är märkt 1725 och är lika lång som dem gamla. Spännaren jobbar, MEN min teori är att hela spännaren kan ha flyttat på sig... Men kommer inte åt att se

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2020 · 14 047 Inlägg

Mät remmen för att se om den är märkt fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
7 november 2020 · 5 836 Inlägg

Vettemannen skrev:
Mät remmen för att se om den är märkt fel.

/Benny

Jamen den är ju lika lång som den gamla skadade, som uppenbarligen suttit på plats förut

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2020 · 14 047 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Vettemannen skrev:
Mät remmen för att se om den är märkt fel.

/Benny

Jamen den är ju lika lång som den gamla skadade, som uppenbarligen suttit på plats förut

Missade detta tydligen. Ja, då är det nåt annat fel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
husseman
7 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, du får nog riva ner all skit i höger hjulhus, för att se nåt. Din sträckare verkar vara av old fjäder teknik. Fast ska du göra allt detta skitjobb- så sätt dit en rem från Gates.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang