Köpa jetta 1984a med trasig fläkt?

Hickan
11 november 2020 · 373 Inlägg

Snurriis skrev:
Köp broms artiklar på Autodoc riktigt billigt, till min iaf och samma grejer som hos mekomomen

Gjorde det! Köpte bromsskivor belägg och nån slitagevarnargrej för 2200kr. Tog typ det billigaste dom hade. Dessutom 30% rabatt igår.

jag hatar bilar
Hickan
11 november 2020 · 373 Inlägg

Fick oljud från fläktremmen när jag startar jettan. Pratade med grannen å han sa att det kan vara för att batteriet är dåligt så den laddar mer eller nåt i den stilen. Är det troligt? Snurrade på generatorn och den gör ett gnisslande ljud men det är väldigt tyst. Jag köper ny rem och laddar batteriet sen får jag prova igen

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
11 november 2020 · 5 833 Inlägg

Om batteriet är nästan tomt så snurrar generatorn tungt för att den laddar mer, men det skall ändå inte få remmen att slira. Förmodligen gammalt och torrt gummi i remmen, med färskt gummi och lagom spänd rem blir det säkert tyst.

Hickan
11 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om batteriet är nästan tomt så snurrar generatorn tungt för att den laddar mer, men det skall ändå inte få remmen att slira. Förmodligen gammalt och torrt gummi i remmen, med färskt gummi och lagom spänd rem blir det säkert tyst.

Tack. Dina kommentarer gör livet lättare smile

jag hatar bilar
zzr94092
11 november 2020 · 4 385 Inlägg

Kan vara remskivan  som vidgat sig med åren, remmen bottnar då och slirar, hjälper inte att spänna överhårt, byt rem o skiva, OM det är en plåtskiva på din bil..

caromania Forummoderator
11 november 2020 · 9 296 Inlägg

Kul val av första bil. Modigt. Du kommer definitivt lära dig massor om framförallt din egen bil. Jag är gammal nog för att ha haft riktigt krångliga kärror som behövt mycket knep. Men man lär sig. Gamla bilar behöver lite handpåläggning och trix för att t ex starta. Det kan vara att pumpa på gasen, dra ut choken helt när man drar igång bilen och sedan trycka in den 1/2 när den hoppar igång.

Med remmen skulle jag säga att byt den först. Det är billigt och lite jobb.

En 84a bör ha Keihinförgasare, en väldigt fin konstruktion som är både snål och pålitlig. Men på 35 år händer grejer. Inget konstigt med det. Utgångsläget nu vad gäller kallstart är även sämsta möjliga. Några plusgrader och fuktigt ute. Det är oftast betydligt lättare att dra igång när det är 7minus ute.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hickan
11 november 2020 · 373 Inlägg

caromania skrev:
Kul val av första bil. Modigt. Du kommer definitivt lära dig massor om framförallt din egen bil. Jag är gammal nog för att ha haft riktigt krångliga kärror som behövt mycket knep. Men man lär sig. Gamla bilar behöver lite handpåläggning och trix för att t ex starta. Det kan vara att pumpa på gasen, dra ut choken helt när man drar igång bilen och sedan trycka in den 1/2 när den hoppar igång.

Med remmen skulle jag säga att byt den först. Det är billigt och lite jobb.

En 84a bör ha Keihinförgasare, en väldigt fin konstruktion som är både snål och pålitlig. Men på 35 år händer grejer. Inget konstigt med det. Utgångsläget nu vad gäller kallstart är även sämsta möjliga. Några plusgrader och fuktigt ute. Det är oftast betydligt lättare att dra igång när det är 7minus ute.

fjärde bilen i ordningen smile men jag är för ovan med gamla bilar för att avgöra om den VERKLIGEN är svårstartad. känns lite som med en gammal moppe. lär köras varm ett tag innan man kan fundera på att börja åka. om det är sämst nu för kallstart som du säger, så kanske det inte är så jättefarligt. fick igång den direkt med choke på utan att den la av, jag tror jag tar mig igenom vintern ändå!

det som är akut just nu är att hitta fälg å vinterdäck 4/100 57.1 (finns ju navringar men ändå) och fixa kupefläkten på nåt vänster. samt undvika körförbud på min 2016 bmw som ska säljas när bromsar är bytta....

ska ta en titt på fläkten imorgon. känner mig lost ang. den yikes

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
11 november 2020 · 5 833 Inlägg

Förgasarbilar startar aldrig lika direkt som insprutare så det är nog helt normalt. Man lär sig snabbt hur choken skall ställas för att det skall funka så bra som möjligt.

Hickan
11 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Förgasarbilar startar aldrig lika direkt som insprutare så det är nog helt normalt. Man lär sig snabbt hur choken skall ställas för att det skall funka så bra som möjligt.

så är det nog! första förgasarkärran (ah förutom min v4a som jag startat en hanfull gånger och låtit stå på tomgång) så det är nog att acceptera att det är så.

jag hatar bilar
Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

Uppdatering kring fläkten. Nån har ju varit här och pillat förut, jag ser ju fläkten från motorutrymmet och på elmotorn på fläkten var det en kabel som var utdragen. Stoppade i den satte på tändningen å slog på trean på fläkten i bilen. Då snurrade den! I typ en halv sekund... bra? Dåligt?

Det går ju in kablar till motståndet eller vad det är. En svart avlång grej. Nån har ju satt på kabelklämmor på kablarna som ser ut att gå in i den svarta grejen

Provade stänga av å starta igen. Drog ”DEF” spaken till höger på trean, vet inte vad det gör förnåt och om det ens gjorde nån inverkan på fläkten, men den snurrade en halv sekund till. Nånting händer ju iallafall

Senast redigerat av Hickan (12 november 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

Vad hände efter den halva sekunden, var det säkringen som brann? Eller också är det kolen som är slut och inte riktigt når fram.

Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad hände efter den halva sekunden, var det säkringen som brann? Eller också är det kolen som är slut och inte riktigt når fram.

Jag lyckades snurra en halv sekund till. Borde inte vara säkring isåfall? Hmmm

jag hatar bilar
Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad hände efter den halva sekunden, var det säkringen som brann? Eller också är det kolen som är slut och inte riktigt når fram.

Hur fungerar kolen? I min värld är det ju en elmotor som ändå borde snurra om den får ström?

jag hatar bilar
Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

ska försöka summera:

fläkten fungerar, - kabeln  var urdragen när jag köpte den. stoppade i den, på medn tändning och på med fläkt läge 3. snurrade en halv sekund sen dog.

drog ur - kabel, slog på läge 3 och höll - kabelskon mot elmotorn. då blev det en jäkla fart. bytte till  läge 0 i bilen, gjorde samma sak och höll kabelskon men då snurrar den mycket riktigt inte. vad knasar? förstår ingenting


slog på läge 1 i bilen, satte i - kabeln, och sedan funkade den. byter läge 2, funkar. läge 3 med. men sedan när jag byter till läge 0 i bilen och sedan tillbaks i läge 1, funkar den inte. VA

kan liksom inte starta fläkten från fläktknappen, men om jag först startar fläktknappen och sen stoppar i kontakten fungerar fläkten?? HUR

Senast redigerat av Hickan (12 november 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

Du har ju uppenbarligen dålig kontakt någonstans, och då kanske det inte beror på kolen. Det låter ju som det är någonstans mellan där du drog ur kabeln och elmotorn. Om det finns fler platser på vägen där du kan koppla på ström direkt så kan du ju minska ner den misstänkta sträckan. Du kan också koppla på strömmen och röra på kablar och grejer och se om fläkten startar.

Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du har ju uppenbarligen dålig kontakt någonstans, och då kanske det inte beror på kolen. Det låter ju som det är någonstans mellan där du drog ur kabeln och elmotorn. Om det finns fler platser på vägen där du kan koppla på ström direkt så kan du ju minska ner den misstänkta sträckan. Du kan också koppla på strömmen och röra på kablar och grejer och se om fläkten startar.

jag satte kabelskon direkt på elmotorn. är nog i den kabelskon det var glapp för nu funkar det. konstigt att kontakten var ur av ägaren innan, han sa ju att fläkten inte funkade men det gör den ju

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

Ibland blir kabelskor lite slappa och då kan det hjälpa att klämma till dom lite, lite med en tång

Hickan
12 november 2020 · 373 Inlägg

en riktig lättnad faktiskt. två bekymmer mindre. hoppas det blir bättre med ny fläktrem också. då är det ur vägen det med. kanske är lönt att ta ner tanken och ta en titt på den där läckan. gick åt typ 20 liter på 12 mil när jag körde hem den. vet inte vad den ska dra egentligen men läckte säkert ut lite.

jag hatar bilar
Hickan
14 november 2020 · 373 Inlägg

Hörni, klassas den som svårstartad om den dör vid full choke utan gaspådrag?

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2020 · 17 455 Inlägg

Hickan skrev:
Hörni, klassas den som svårstartad om den dör vid full choke utan gaspådrag?

Beror på utetemp. Är det plusgrader ute behövs inte full choke skulle jag gissa. Den får för mycket soppa då. Som Caromania nämnde så lär man sig snart hur bilen ska startas. Alla är olika när det kommer till manuell choke men bättre börja med lite choke och sedan dra ut den försiktigt när startmotorn går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang