3709
Sök

EU vs USA-lampor? HJÄLP!

5 Inlägg
11 november 2020
Trådstartare
Tjena!

Ska köpa nya framljus till bilen. Har en Chevrolet Impala från 2008 som är importerad från Tyskland (som importerades från Texas, USA till Tyskland. Jag tänkte inkassera dessa:

https://specdtuning.com/lighting/headli … lear-lens/

Och nu till frågorna:

1. Hur fan vet jag om dessa är lagliga att köra med i Sverige? Jag menar de har ju helljus och halvljus, orangea blinkers och LED-DRL (daytime running lights alltså varselljus).

2. Visst lär jag behöva sätta in en svag lampa som parkeringsljus eftersom att de nya amerikanska ljusen saknar detta?

3. visst lär jag behöva sätta in en knapp för att släcka varselljuset på kvällen? (då man i Sverige inte får köra med varselljus och helljus samtidigt)
Senast redigerat av CHEVYIMPALA (11 november 2020)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
11 november 2020
CHEVYIMPALA skrev:
Tjena!

Ska köpa nya framljus till bilen. Har en Chevrolet Impala från 2008 som är importerad från Tyskland (som importerades från Texas, USA till Tyskland. Jag tänkte inkassera dessa:

https://specdtuning.com/lighting/hea...ng-clear-lens/

Och nu till frågorna:

1. Hur fan vet jag om dessa är lagliga att köra med i Sverige? Jag menar de har ju helljus och halvljus, orangea blinkers och LED-DRL (daytime running lights alltså varselljus).

2. Visst lär jag behöva sätta in en svag lampa som parkeringsljus eftersom att de nya amerikanska ljusen saknar detta?

3. visst lär jag behöva sätta in en knapp för att släcka varselljuset på kvällen? (då man i Sverige inte får köra med varselljus och helljus samtidigt)

Jag kan inte se bilden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
11 november 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
CHEVYIMPALA skrev:
Tjena!

https://specdtuning.com/lighting/hea...ng-clear-lens/

Och nu till frågorna:

Jag kan inte se bilden.

/Benny

Fixat!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
11 november 2020
Är den registreringsbesiktad och kontrollbesiktad i Sverige och vad står det i bilens papper. Du har ju oftast vissa dispenser när bilen är importerad för eget bruk eller intagen tullfritt.
Min Pontiac har följande: F978 Införts tullfritt och T71C Flyttsaksfordon.
Vetten har: F978 Införts tullfritt.
Kan ju vara skillnad bara för att det är ett tags sen de blev importerade.
Pontiacen är en 87:a och kom till Sverige 1989
Vetten är en 86:a och kom till Sverige 1988

Det borde stå något i dina papper.

Berätta gärna hur det går och vad det eventuellt står i dina papper.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
12 november 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Är den registreringsbesiktad och kontrollbesiktad i Sverige och vad står det i bilens papper. Du har ju oftast vissa dispenser när bilen är importerad för eget bruk eller intagen tullfritt.

/Benny

Denna är inte direkt importerad från USA till Sverige. Först var den i Tyskland. Killen som ägde den där hade borrat ett hål i huset för halvljusen och satte in en svag lampa som skulle vara "parkeringslampa". Denna godkändes i besiktningen. När jag köper nya lampor kommer jag ju behöva göra samma sak, eller hur?

Man måste väl ha parkeringsljus, om den då kommer från Tyskland och inte är direktimporterad?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 362 Inlägg
12 november 2020
CHEVYIMPALA skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Denna är inte direkt importerad från USA till Sverige. Först var den i Tyskland. Killen som ägde den där hade borrat ett hål i huset för halvljusen och satte in en svag lampa som skulle vara "parkeringslampa". Denna godkändes i besiktningen. När jag köper nya lampor kommer jag ju behöva göra samma sak, eller hur?

Man måste väl ha parkeringsljus, om den då kommer från Tyskland och inte är direktimporterad?

Ja, parkeringsljus måste man väl ha gissar jag.

/Benny

Min youtubekanal!

Sök