Mossan1
16 november 2020
· 2 751 Inlägg
torsen skrev:
Mossan1 skrev:
Med 3000varv och 1 till 2 sekunder så borde det vara tillräckligt för styrdonet att registrera kraftigare misständningar.
Men inte 100% säkert.
En 2003 Outlander, har du inte ett vred med 2wd, 4wd Auto och 4wd lock?
Om ja, testa om det skiljer mellan 2wd och 4wd Auto.
Om det inte händer i 2wd är det något till bakhjulsdriften.
Den durrar inte om du håller 3000varv stillastående?
Har du automat ska du inte gasa så stillastående mer än en pytteliten stund. Inte ens i N eller P.
Manuell så är det lugnt.
(Jag tolkar ditt inlägg som manuell, men för säkerhetsskull)
Outlander har ingen fördelningslåda.
Endast viscokoppling mellan axlarna = konstant 4x4.
Har Outlander stödlager på kardanaxeln till bakhjulen?
Inte många korta 4x4-bilar som har det?
I alla fall inte om de har fördelningslåda.
Men det har ju inte Outlander.
Det är fullt möjligt att en Outlander har analog visco AWD.
Som första årgångarna av Volvos AWD modeller.
Med "urkopplingsbar" menar jag egentligen avaktiverad.
Alla axlar snurrar ändå. Bara en koppling som ej aktiveras när framhjulen spinner. Kopplingen sitter oftast strax innan bakre differensialen)
Haldex är mest känt, men det finns många varianter med samma princip.
(Exempel på sådana "vred" som endast avaktiverar AWD-elektroniken har Mitsubishi Asx, Nissan Xtrail mfl)
Fördelningslåda har den absolut, annars skulle inte kraften till bakhjulen finnas.
"torsen" tänker nog på fördelningslådor av typen som mekaniskt kopplar in/ur en drivande axel.
Ofta medelst spak, (tex pickuper) och ofta även med tillsatslåda med hög/låg, även om elektroniska vred också förekommer i sådana mekaniska system. (Kia Sorrento I tex)
Sådana lådor har inte stadsjeepar som Outlander.
Senast redigerat av Mossan1 (16 november 2020)