Kommer fälgarna att passa?

Dajjmen
12 november 2020 · 119 Inlägg

Hej

Jag har en Rover 220 Coupe 2.0 - 1995 som jag vill ha nya fälgar på till våren.

Nyvarande storlek (Originalfälg):

175/65 R14     5Jx14 ET45

Fälgarna jag har hittat som jag är sugen på att köpa:

215/40/ R17 7"  ET25 -30

Jag har inte förstått det här med ET så min fråga är om fälgarna kommer att sticka ut utanför karossen eller kommer att hamna för långt in?


Ha en trevlig kväll smile

Golf R32 .:R
simlar
12 november 2020 · 5 525 Inlägg

Willtheyfit.com

Slå in värdena på dina gamla och dina nya så får du mått att sen mäta på bilen om det verkar passa eller ej.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skitungen
12 november 2020 · 199 Inlägg

Enligt mina beräkningar kommer de ca 4 - 4,5 cm längre ut än original.

Dajjmen
12 november 2020 · 119 Inlägg

Skitungen skrev:
Enligt mina beräkningar kommer de ca 4 - 4,5 cm längre ut än original.

Så har jag också fått det till nu under kvällen, får ut och mäta imorgon smile

Golf R32 .:R
torsen
13 november 2020 · 7 236 Inlägg

Fälgarna kommer att hamna 75 mm ut jämfört med befintliga dito.

ET, eller inpressningsdjup "0" betyder att centrum på fälgen ligger rakt över ytan fälgen ligger an mot.
Positivt inpressningsdjup betyder att fälgbanan ligger innanför anliggningsytan.
Negativt inpressningsdjup betyder att fälgbanan ligger utanför anliggningsytan.

En lastbilsfälg har vanligen ett EXTREMT STORT POSITIVT INPRESSNINGSDJUP, som ytterlighetsexempel.

Positivt inpressningsdjup sätt vanligen inte ut på fälgen.
Det gör alltid negativt inpressningsdjup - t ex -15(mm).

Den stora nackdelen, förutom att däcken vanligtvis kommer att skjuta utanför karossidan, och därmed bli underkända vid besiktning, är att en framhjulsdriven bil kommer att "rycka i ratten" vid kraftiga accelerationer på vissa ojämna underlägg.
Alla bilar, oavsett vilken eller vilka axlar som driver, kommer också att kanske få "kastande" inbromsning.
Detta problem blir större ju mer man avviker från ordinarie inpressningsdjup.
Har att göra med att den s k nollpunktsstyrningen sätts ur spel.
Nollpunktsstyrning innebär att däckets centrum/vridningspunkt mot underlaget inte överensstämmer med den tänkta spindelbultens teoretiska "träff" på underlaget = att de sammanträffar.

Mest extrema nackdelen blir vid inbromsning med ena framhjulet på is och det andra på barmark.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:
Fälgarna kommer att hamna 75 mm ut jämfört med befintliga dito.

Hur får du det till 75 mm?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Skitungen
13 november 2020 · 199 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Fälgarna kommer att hamna 75 mm ut jämfört med befintliga dito.

Hur får du det till 75 mm?

Undrar det också 🤔

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang