Funderat lite fram och tillbaka om det där med ramförstärkningen.
Det enda som egentligen "oroar" mig är svetsfogen mellan mina 80x40 rör och originalramen så det blir bara förstärkning över den fogen.
Blir förstärkning på båda sidor så 4st bitar höftades fram, borde gjort betydligt mindre hål och lite fler istället, efterklokhet som vanligt.
Sen lagom stressad och trött slaskade jag dit dom med MIG'en.. Borde insett redan innan att jag inte skulle få till detta på ett snyggt sätt utan borde ha bara punktat det och sen TIG'at det ordentligt.
Får nog bli till att fylla igen "hålen" i mitten och sen slipa rent utsidan och svetsa om det så det ser bra ut, och är starkt.
Lagom trött/besviken på hur förstärkningarna blev så pillade jag lite med att kopiera den plåt jag fixade fram i förra inlägget, fast spegelvänd.
Värt att notera är att jag har nästan ingen aning om vad jag håller på med när det gäller att forma plåt MEN så här började jag denna gång...
Använde samma mall som förra plåten, kapade ur och slipade rent(lite gammal färg osv på den).
Höftade fram en "offset" från kanten, bara något att följa när jag formar upp kanten.
Den här gången testade jag att köra sickfalsen runt hela kanten istället för att skippa övre vänstra hörnet.
Använder ett "platt-till-stor-radiehjul" upptill och ett platt hjul undertill. Där det nyper mellan platta ytorna gör så plåten matas igenom och sen böjer jag manuellt upp plåten så den formas mot radiehjulet.
Körde flera pass där jag pressade mer och mer för att få upp kanten.
Ungefär så här långt lyckades jag forma plåten innan vänstra hörnet blev lite för mycket problem, pga att det är för "mycket plåt" där så vill kanten vika ner sig och dra med sig kringliggande uppvik.
Testade slakta hörnet lite med krymp-sträck grejjen, funkade relativt OK för att räta ut allt men var väldigt svårt att få in ett så skarpt hörn i käftarna.
Delvis gick det att lösa genom att hamra det platt, krympa, hamra tillbaka runt och hålla på så runt hela kanten.
Några mer pass av sickfalsande och krympande så börjar jag få upp kanten ganska bra.
Hade nog varit mycket lättare att göra den här biten i flera delar men vill öva på att göra svårare former och större bitar.
Följ den röda linjen så ser man hur mycket jag fått upp kanten och fortfarande behållt en bra radie istället för att få en skarp bock(vilket lätt händer om man bara hamrar på).
Nu ska jag 'bara' rulla den platta ytan för att kupa ut den lagom mycket samt 'skeva' till den lagom så den matchar båda motorrummet och "sido-torpedplåten".
Jag har en liten leksak av ett engelskt hjul, kan knappt kalla det för verktyg men går ändå att använda.
Ramen är typ 40x20x2mm rör och sviktar något fruktansvärt när man ökar trycket mellan hjulen, när man når lagom tryck för att forma plåten så har ramen buktat ut sig säkert 1-2cm.
Den funkar ändå förvånansvärt bra men svikten gör det svårt att hitta lagom hjultryck.
Utöver det så har jag funderat lite på om jag kan använda ramen både som engelskt hjul och "pneumatic planishing hammer" ...
...Så lite letande i skrothögen och nu lär ramen vara betydligt styvare.
Lite grovt räknande så är balkarna ca 7ggr så styva och med hela konstruktionen svetsad så lär det vara betydligt mer än så nu.
I värsta fall så kommer rullande vara mycket trevligare, i bästa fall kan jag fixa så även lufthammaren får plats vilket hade varit kanon för vissa former.
Litet miniprojekt sådär innan jag fortsätter rulla plåten till bilen.