Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 83 Följare
  • 81 827 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 april
Inken
31 december 2023 · 524 Inlägg

de va ett custom tips när du bygga om så mycke,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
5 januari · 461 Inlägg

Är ändå lite sugen på att plåta igen torpeden men för att göra det så måste jag göra klart där nya "ramen" fäster mot gamla runtom motorn. Kommer vara omöjligt att komma åt sen.
Detta fick mig att återigen ifrågasätta mina tidigare val, i detta fallet valet av 80x40 profiler när originalplåten var 80x80.
Tidigare var det lite magkänsla att 80x40x3 fyrkant + golv bör vara mycket starkare än 80x80x2 'U-balk' + golv men lika bra att räkna lite.

Mina 80x40x3 KKR är enl standard S355J2H, sträckgräns minimum 410MPa.
Största faktorn är troligtvis framförallt i sidled eftersom det är där det skiljer 40mm.
Hoppar man rakt till beräkningarna för nödvändig kraft för plastisk deformation så krävs det 4.24kN/m jämfört mot originalets 4.00kN/m, dvs trots att dom nya balkarna är smalare klarar dom ca 6% mer, konservativt räknat. Nu är dom nya balkarna betydligt bättre infästa och kompletterade med extra stöttor så troligtvis mycket bättre än original(och tyngre visserligen).

Med andra ord så vägs den smalare dimension upp av tjockare gods, högre sträckgräns och något högre e-modul och jag känner mig tryggare med det här valet.

Nästa steg blir att ge mig på kopplingen mellan ny och gammal ram vid torpedväggen, både att sy ihop det ordentligt men även få det snyggt och starkt. Ska ta en funderade vad som blir bäst där.

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
6 januari · 461 Inlägg

Hatar verkligen "gör om, gör rätt" men ibland är det nödvändigt.

Kapade några snuttar balk och snittade upp dom i fräsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3034bb7acfbf60636664c77497d54e39.jpg

Lite pyssel för att få rätt mått på allt men gått OK.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-eca38c889830fddd9230c547c2eefbc2.jpg

Massa svets och väldigt försiktigt slipande så jag precis tar bort topparna och inte slipar ner röret för mycket.
Underlättade rejält att göra detta på bänken så jag enkelt kunde kontrollera att svetsen gått hela vägen igenom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9334a5fe6703aa2e6b58c7b3f8ce98ae.jpg

Sen skitjobbet med att kapa ur det gamla och slipa rent runtom där. Kom inte åt baktill så slutade med en rätt lång stund av bågfilande.
Blev lite vinkelfel när jag gerade mina sneda bit men tror jag kan få det relativt snyggt till slut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-765edf47ec46c9cfc163f3a87d4d2ccb.jpg

Till slut mestadels på plats. Tyvärr missade lite på toppen där röret är 80mm och original är tydligen 70mm så behöver hitta på något där.
Inte ordentligt svetsat undertill men det går att komma åt även senare. Nu ska jag bara kapa bort, slipa rent och svetsa in nya biten på andra sidan också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-45a64a99784438070168be1081a55977.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
7 januari · 524 Inlägg

jau de ska inte va lätt jämt så man får klura lite på vissa saker innan man börjar men de brukar löse si till slut,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
MrCrankyface
7 januari · 461 Inlägg

Pallade mig ut och fixade andra sidan, slipade ner svetsarna och formade om gamla ramen lite. Tror det här kan bli rätt bra ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-dd4836ba2dee11fa0ffcced8df33a87b.jpg

För att sprida ut belastningar osv tänkte jag svetsa dit extra plåtar utanpå. Gjorde ett snabbt test men tror det kommer sluta i en lång bit istället för 2 mindre. Så kan den svetsas runt hela omkretsen och sen lite hål i plåten för att svetsa på några ställen i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bc8c9f9c25ba6bb74572ead0f0159c6b.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
9 januari · 461 Inlägg

Klippte ihop en video till, som vanligt så är videona rätt långt efter "dagsläget".

Volvo Amazon "131" (1965)
doktorduett
9 januari · 354 Inlägg

imponerande maskinpark du har där

MrCrankyface
9 januari · 461 Inlägg

Tack! Ser bättre ut än det är dock.
Fräsen var billig och gammal(1946, läs tokslut).
Stora svarven är bokstavligen 86 år gammal och allt annat än lättjobbad.
Lilla svarven är en relativt billig kina-maskin.
Stora pelarborren har en delvis sprängd växellåda men går iaf borra med.
Och så vidare.. Fördelen är att gammalt och halvtrasigt är oftast betydligt billigare än nyare/hela maskiner. smile

Senast redigerat av MrCrankyface (9 januari )

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
10 januari · 461 Inlägg

Blev lite plåtarbete eftersom jag tröttnade/glömde bort att jag höll på med ramen.
Började istället på att täcka igen fotbrunnen eller vad man ska kalla det här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6c7ece4a9d91d0a689f52867a3ad7aeb.jpg

Är jäkligt novis på att forma plåt, började med att vända upp två sidor så här. Experimenterade på en bit innan och började man svänga med så här mycket uppvik blev det riktigt dåligt, därav denna lösning med två raka "körningar".
Med dom som mall kunde jag sen krympa och banka runt mellanliggande plåt för att få ihop hela kanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d2929f9a6c56c17d46fbc2b0f84ced8d.jpg

Syns dåligt på bilden men sidoplåtens kant är lite bakom motorrummets plåt, detta gör att hela plåten måste vridas när den färdas nedåt. Lyckas få det hyggligt OK genom att hjula upp en bubbla i plåten samt krympa yttre kanten. Plåten ser nästan plan ut men är ganska kraftigt kupad
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d769fcb6e04bc89aa9f495e7db906d7d.jpg

Därefter slipa av all färg, hamra och rulla lite till för att justera och fina till ytor och falsa in två spår. Även om tidigare hjulande hade gjort plåten rätt styv så gjorde dessa två spår sjukt mycket. Tyvärr pga kupningen av plåten ser allt lite wonky ut men får duga, göms ändå bakom skärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d8e2b359b283595a0b2405dcec7c62b2.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
22 januari · 461 Inlägg

Funderat lite fram och tillbaka om det där med ramförstärkningen.
Det enda som egentligen "oroar" mig är svetsfogen mellan mina 80x40 rör och originalramen så det blir bara förstärkning över den fogen.
Blir förstärkning på båda sidor så 4st bitar höftades fram, borde gjort betydligt mindre hål och lite fler istället, efterklokhet som vanligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c0e08623f5bf0faa06dd0361773a27fe.jpg

Sen lagom stressad och trött slaskade jag dit dom med MIG'en.. Borde insett redan innan att jag inte skulle få till detta på ett snyggt sätt utan borde ha bara punktat det och sen TIG'at det ordentligt.
Får nog bli till att fylla igen "hålen" i mitten och sen slipa rent utsidan och svetsa om det så det ser bra ut, och är starkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b4952b4d21125c5de66978d2f2786d01.jpg

Lagom trött/besviken på hur förstärkningarna blev så pillade jag lite med att kopiera den plåt jag fixade fram i förra inlägget, fast spegelvänd.
Värt att notera är att jag har nästan ingen aning om vad jag håller på med när det gäller att forma plåt MEN så här började jag denna gång...
Använde samma mall som förra plåten, kapade ur och slipade rent(lite gammal färg osv på den).
Höftade fram en "offset" från kanten, bara något att följa när jag formar upp kanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0704de00bdbecfbaa9e919ef78948f8a.jpg

Den här gången testade jag att köra sickfalsen runt hela kanten istället för att skippa övre vänstra hörnet.
Använder ett "platt-till-stor-radiehjul" upptill och ett platt hjul undertill. Där det nyper mellan platta ytorna gör så plåten matas igenom och sen böjer jag manuellt upp plåten så den formas mot radiehjulet.
Körde flera pass där jag pressade mer och mer för att få upp kanten.
Ungefär så här långt lyckades jag forma plåten innan vänstra hörnet blev lite för mycket problem, pga att det är för "mycket plåt" där så vill kanten vika ner sig och dra med sig kringliggande uppvik.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e5cf59dc3b3e57de6e9920eb39706592.jpg

Testade slakta hörnet lite med krymp-sträck grejjen, funkade relativt OK för att räta ut allt men var väldigt svårt att få in ett så skarpt hörn i käftarna.
Delvis gick det att lösa genom att hamra det platt, krympa, hamra tillbaka runt och hålla på så runt hela kanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-133a15805a6d14be31af1d14ad7c9a6d.jpg

Några mer pass av sickfalsande och krympande så börjar jag få upp kanten ganska bra.
Hade nog varit mycket lättare att göra den här biten i flera delar men vill öva på att göra svårare former och större bitar.
Följ den röda linjen så ser man hur mycket jag fått upp kanten och fortfarande behållt en bra radie istället för att få en skarp bock(vilket lätt händer om man bara hamrar på).
Nu ska jag 'bara' rulla den platta ytan för att kupa ut den lagom mycket samt 'skeva' till den lagom så den matchar båda motorrummet och "sido-torpedplåten".
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-61278749b6d93c45dfd7ee8d190ae1d4.jpg

Jag har en liten leksak av ett engelskt hjul, kan knappt kalla det för verktyg men går ändå att använda.
Ramen är typ 40x20x2mm rör och sviktar något fruktansvärt när man ökar trycket mellan hjulen, när man når lagom tryck för att forma plåten så har ramen buktat ut sig säkert 1-2cm. lol
Den funkar ändå förvånansvärt bra men svikten gör det svårt att hitta lagom hjultryck.
Utöver det så har jag funderat lite på om jag kan använda ramen både som engelskt hjul och "pneumatic planishing hammer" ...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-eeec9c9f502220b6bfcd725e7b2f8565.jpg

...Så lite letande i skrothögen och nu lär ramen vara betydligt styvare.
Lite grovt räknande så är balkarna ca 7ggr så styva och med hela konstruktionen svetsad så lär det vara betydligt mer än så nu.
I värsta fall så kommer rullande vara mycket trevligare, i bästa fall kan jag fixa så även lufthammaren får plats vilket hade varit kanon för vissa former.
Litet miniprojekt sådär innan jag fortsätter rulla plåten till bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e2ef75d3412e4a26bcf89eb7648d6133.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
25 januari · 461 Inlägg

Sidoprojektet fortsätter, kommer underlätta rejält sen nu när jag har mycket plåtarbete framför mig. lol

Kunde gjort det enkelt för mig men valde motsatsen...
Hela hjulet osv är nu avtagbart så ramen i sig är modulär.
Fick till en riktigt tight passform och sen håller 3st M8'or ihop allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-150a1ab027148550753e75aee3886c76.jpg

Detta gör att jag kan använda ramen både till hjul och andra verktyg, så spar jag lite plats och slipper ha fler ramar till olika verktyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3ce8b59b2679da79594b1900bcbadfa2.jpg

Förövrigt så har förstärkningarna gjort en BRUTAL skillnad i hur maskinen beter sig.
Nu har man nästan perfekt känsla för hur mycket tryck man lägger på medans man tidigare fick spänna flera varv och bara hoppas det räckte.
Denna låga form rullade jag fram på någon minut med det "näst plattaste" hjulet, det var helt omöjligt innan.
Innan var enda valet att ta det 'vassaste' hjul, applicera en jäkla massa tryck och sen försöka rulla fram något. Oerhört svårt att kontrollera och resulterar alltid i spår där man hjulat och omöjligt att kontrollera hur mycket form man trycker in i plåten.
Ska bli riktigt kul att fortsätta plåtforma nu när jag har så mycket mer kontroll och känsla!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4917a1dec2a6de6e08798f5ce27a8a85.jpg

Men så den modulära biten... Vill gärna ha en 'planishing hammer' men tänker inte betala 4tkr för det.
För det första så kan den jämna ut ytor där ett hjul inte når in, för det andra kan man göra lite knepiga former med den, för det tredje vore det jävligt kul att prova på. big_smile
Behöver göra fästen för 'pistolen' och mothållet där nere samt polera/forma både mothållen, bör nog inte vara så hemskt mycket arbete.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b51ebecae2cd567eefbaf91d3d353438.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (25 januari )

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
28 januari · 461 Inlägg

Slängde ihop det sista för att testa "planishing hammer" konceptet.
Ändå rätt kul metod men hammaren är lite svag och går långsamt att forma med, troligtvis inte hammarens fel utan för dåligt flöde från min kompressor.
Ska optimera luftflödet lite både med slang och i hammaren så lär det nog gå bättre men det får bli ett senare projekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-16df94f04471f48d9dae92e514d1e550.jpg

Hammare/mothåll gjordes av några billiga tillbehör. Hammaren i sig är bara slipad och polerad.
Mothållen är avkapade "rundhammare", presspassade i rundstång och därefter slipade/polerade i olika radier.
Inte lika kompakta mothåll som dom kommersiella maskinerna men funkar förvånansvärt smidigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-64d213c9ccc7f13f3f3e7de6681ce605.jpg

Gav mig på provbiten från förra posten. Med det plattare mothållet slätade jag ut dom nerböjda kanterna och med det rundaste började jag göra en "blister" ovanpå. Med lite mer mos i hammaren tror jag det här kan vara riktigt kul att hålla på med, men ett jäkla oväsen.
Sandfylla ramen hade nog varit en bra idé.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e7e0b3b006962c116b1da9f1b6e8aaec.jpg

Hursom! Trött på att bygga verktyg och vill jobba på bilen igen.. För att fortsätta montera/passa in plåt måste jag slipa ner all svets här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b9b5c4dd5f42b41349f9dcb5d3e8caa1.jpg

Ungefär 4kg metalldamm senare... Slipa ner svets kan nog vara det absolut värsta med att bygga saker. roll
Hursom väldigt nöjd med svetsningen i sig, är några ställen jag måste kapa ur och svetsa om men det misstänkte jag redan innan.
Flera ställen där hålrumsgegg kommit ut i svetsen och skapat kaos och så vidare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f29a1adcc795671e37707b84ad0e3702.jpg

Här är fortsättning på biten jag postade i måndags där den var rätt platt, denna ska matcha upp mot biten jag nyss slipade ren.
För att böja bak den diagonalt så har jag sträckt/rullat mitten och höger/bottenkant. Även en hel del mer arbete lagt på dom uppvikta kanterna för att få allt att matcha mot bilen.
Nackdelen med sånt här plåtarbete är som amatör jagar man lätt sin egen svans, fixar ett problem och skapar ett annat.. lol
Dom är definitivt inte identiska men får duga för hjulhuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e8382651e03881b4995f3c39e5d8fa85.jpg

Här ser man lite tydligare hur dom sveper bakåt för att möta upp ytterplåten, delvis detta som gör att 'spåren' ser lite konstiga/sneda ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e793b365c7b27be631eac5d92a5b81a5.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
29 januari · 524 Inlägg

ser ut som nytt

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Oskar_Thompson
31 januari · 335 Inlägg

Fin-fint!

MrCrankyface
2 februari · 461 Inlägg

Tackar! cool

Gick på fogen på förarsidan igen och slipade/borrade där det såg suspekt ut. Flera lager plåt och massa gegg där dom flesta dåliga ställena var ...
Brakecleaner, stålborste, lite eld, mer stålborse och så vidare. Till slut gick det att svetsa ihop det ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3e1e36ad4db2f674ef09771ea8e976ce.jpg

Sen gav jag mig på att punkta fast bitarna jag gjorde klart i förra inlägget.
Formen var väl till 80% acceptabel och resten fick knackas på plats vartefter jag punktade fast den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6d91bbc071339c58bff5d5caf77073a4.jpg

Och så passagerarsidan. Här passade jag på att slipa ner punkterna lite för bättre se hur det blir. Ska svetsas mera senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-86b22aab00f9dfd5dabe986d579738c6.jpg

Bara resten av torpedväggen kvar nudå. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e135ec5bde1b2551a31e45b1183bf21d.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
4 februari · 461 Inlägg

Slutade med att jag gav mig på det här hörnet. Försökte med någon färgborttagning för att rensa plåten men slutade med sliptrissor och stålborste..
Vet inte vad dom målat bilen med men det är fruktansvärt tåligt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-cee905a200b63a2dede115cfacc2d440.jpg

Eftersom det är ganska många ställen som ska passa samtidigt, där alla kanter såklart är i olika vinklar och så vidare, så ville jag prova att göra en "wire buck". Använde 4mm rundstång, 3mm hade nog varit lättare att jobba med men inte hittat det billigt nog.
Tanken är att plåten ska ligga ovanpå formen, därav förstärkningarna baktill. Eftersom plåten ska ligga ovanpå ramen kändes detta smidigast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-bcde3fe2292a852f7611cd48984672df.jpg

När jag var nöjd med formen så kapade jag dom få punkterna den satt fast med i bilen och kunde börja bocka till en plåt för att passa.
Var klurigare än jag trott, i bilden har jag bara bockat plåten men sen behövde jag sträcka/forma också för att få den att möta formen.
Problemet var att desto mer jag formade, och kom närmre formen i mitten där svarta tuschen är, desto värre blev det i ytterkanten längst upp i bild..
Tog en bra stund att få ordning på det dock jäkligt smidigt med 'trådformen', spar väldigt mycket tid att slippa springa och testa på bilen hela tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1fee90487659d53ac7bd2ce7690fdebb.jpg

Men till slut så.. Börjar passa rätt bra. Fick även svetsa till en spalt till vänster då spillbiten jag började med var i minsta laget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0bdb296b2355f6527bdfe48f70a31835.jpg

Sen efter helsvetsning och nerslipning..
Ska göra en spegelvänd kopia till förarsidan samt funderade på något mönster att pressa in i plåten.
Funderar på två liknande "spår" som övre plåten i den vinklade delen och sen något annat mönster eller bara tvärgående spår i den platta delen av plåten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0c456dc8e036c45da0ec96ad9c8d4053.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
8 februari · 461 Inlägg

Fyfan, nu har jag bankat och bockat så armbågarna vill hoppa av, men tror det blir rätt okej.
Gjorde den spegelvända biten till förarsidan, inte lika nogrannt som den första men tror det är tillräckligt.
Den är lite annorlunda till form även pga att omgivande bitar inte är exakt lika, så det ser värre ut än det är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-797df838d8d68b21971630e762becd1e.jpg

Bestämde mig till slut för att falsa plåten så här. Original är plåten inte falsad över huvudtaget men detta lär ju bli mycket styvare(och snyggare).
Slog sig rätt rejält pga falsningen, skulle definitivt försträckt plåten innan jag gick på med detta.
Har också märkt att min falsmaskin inte är styv nog när man gör sånt här i 1.25mm plåt, hjulen vill gärna vandra i sidled(vilket gör spåren ojämna/dåligt definerade) och ramen vill vrida sig i sidled. Får nog svetsa på lite mer material om jag ska fortsätta göra sånt här tjockt skit.
Med lite våld och knep fixade jag iaf tillbaka rätt form någorlunda efter jag tog fotot.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e4ca44fd3230a01ab2424d69027c9515.jpg

Testade "coining" som jag sett på någon youtube video, en gammal hylsa fick sätta livet till.
Förvånansvärt mjukt stål i hylsan som ganska omgående formade sig efter hammaren...
Även om det blev långt från perfekt så tycker jag ändå det ser mycket bättre ut än innan, blir mer av ett avslut på det man falsat.
Jämförelsen på bild är innan och efter jag försökt hamra in formen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6c806510beefeb6536fc02bc8fb83c5d.jpg

Slutligen ser det ut så här i bilen! Ändå typ 3 år sen jag hade någonstans att ha fötterna... lol
Gick åt lite mer våld att få dit plåtarna nu pga att dom är mer bångstyriga men ska nog bli bra till slut.
Ska kika lite på om jag kan töja ut falsarna med ett specialhjul till 'engelska hjulet' så plåtarna kupar sig mer igen, kul experiment om inte annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c814b555fb26d24536cbfa610a4b53e5.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Baldrik
8 februari · 296 Inlägg

Kul att se hur du blir duktigare för varje plåt.

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
8 februari · 1 374 Inlägg

Smart och snygga avslut med hylsan :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
MrCrankyface
11 februari · 461 Inlägg

Tackar!

Gjorde denna plåt men känns mer som ett baksteg talangmässigt. lol
Mestadels en tålamodssak om jag ska vara snäll mot mig själv, falsmaskinen bråkar förjäkla mycket så orkade inte hålla på.
Får gå över den med hammare och dolly sen för att rätta till där det är lite ojämnt.
Stretchade ut triangeln som är "nerfalsad" för att testa på lite, jäklar vad styvt det blir.
Falsningen i sig gör ju en del men att även "buckla" ytan gjorde hela plåten otroligt stark trots väldigt liten sträckning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-fd2530eac2e29affae7f2077593d7337.jpg

Men ja, falsmaskinen behöver fixas då den kommer användas väldigt mycket nu till golv och torpedvägg..
Tror jag skrev något om den för någon sida sen men det är en "billig" handvevad variant som jag monterat motor och växel på för att få kraften som behövs.
Problemet är delvis att kugghjulen "trycks isär" och kuggar över men även att dom två axlarna i falsmaskinen har en tendens att glida i sidled då dom endast sitter kvar med en klen låsring.
Glidandet kan man jobba sig runt genom att tänka på vilket håll man formar åt men "överkuggandet" är ibland omöjligt att undvika och behöver fixas..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a542105dce9e312690a423edca358695.jpg

Förvånansvärt mycket pill för att få ordning på det här. Hela axeln fick tas ut för att svarva ur centrum och förlänga den med 12mm linjärstång.
Kugghjulet på motorn fick tas loss och dess axel pressas igenom lite längre och slipas rund. Försökte behålla så mycket stål som möjligt där så YD blev 5.8mm-ish.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-825b2a64f2746464c7b2d79aa0e1bdca.jpg

För att göra något användbart av motorns axel behövdes en bussning. En god stund spenderades till att göra specialverktyg bara för att få till en bra presspassning med ett så litet hål. Borr har jag bara i 5.5 och 6mm osv, brotsch inte ens i närheten, så definitivt ett svarv/bomjobb.
Bussning blev strax under axelns mått för en bra presspassning och sen strax under 12mm yttre diameter för att få på ett 12mm lager.
Yttre diametern ser bara till att lagret inte glider av och är inte helt nödvändig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0ab38d86258ceb2b89af4402d32ca185.jpg

Sen lite distanser, aluminium och 3D-prints...
Eftersom motorn går att justera upp och ner för olika utväxlingar behöver även "stödarmen" vara justerbar, det är löst i och med t-muttrar i alu skenan.
En 20x20 skena hade nog varit snyggare och starkt nog men 20x40 var det som fanns hemma. Behöver nog skrota mer 3D-skrivare. lol
Lagrena hålls fast i dom printade lagerbockarna och bocken på huvudaxeln kan inte röra sig i sidled vilket ger lite styrning till motorns lager.
Inte rullat någon plåt i den än men vid torrkörning verkar det fungera otroligt mycket bättre, inte ett enda kugghopp eller dylikt oavsett hur jag belastar den. cool
Ska bli riktigt kul att falsa mer plåt nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d9062d43bde3500cdb93db05a485e4ae.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (11 februari )

Volvo Amazon "131" (1965)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang