740 B230E -88 startar inte

Vxln
lördag 10:12 · 13 Inlägg
#1

Hej! Som rubriken lyder startar inte min 740 B240E -88.

Följande saker åtgjorda:
- insugspackning
- spridartätningar
- bälg
- bränslefilter och pump under förarsätet
- har testat ställa på mängdmätarskivan från höger till vänster och tillbaka.
- OBS bilen startar en stund när man manuelt lyfter på mängdskivan

Symtom: Genom spridarna kommer det en liten spurt bränsle och inget mer. Tidigare när jag ställde på mängdmätarskivan började den starta lättare, men fick lite högre tomgång. Skruvade den tillbaka och den startade okej och med normal tomgång. Senare startade den bara när man försökt länge och var igång i en minut på tomgång för att sen dö en längre tid. Tog bort luftfiltret nere från insuget och då startade den. Trots detta dog den för att inte starta mera.

Bilen var svårstartad då jag köpte den. Bytte styrtrycksventilen och den fungerade igen. Nu ett halvår senare blev den först svårstartad och nu startar inte alls. Kollade att förra ägarn klippt av den vita kabeln och installerat knapp på vad jag tror är kallstartsventilen på insuget.

Senast redigerat av Vxln (lördag 11:02)

jaka54
lördag 10:27 · 4 071 Inlägg
#2

Hej!
Börja med att tanka fullt , eller åtminstone mer än hälften fullt. Detta gör man för att vara säker på att pumpen under förarsätet/durken får soppa .
Har du kollat att pumpen i tanken funkar och att elanslutningarna på tanklocket (det stora som täcker tanköppningen) är rena och fria från oxid?
Har du bytt till nya Volvo stift? Rotor? Födelarlock?

Senast redigerat av jaka54 (lördag 10:29)

Steff240
lördag 10:31 · 262 Inlägg
#3

Använder du kallstartsventilen manuellt vid start? Det är jäkligt lätt att sura ner stiften då enligt min erfarenhet... Det brukar oftast gå att starta motorn utan den sålänge det inte är minusgrader iallafall.
Sen på tal om tändstift, hur gamla är dom? Har man varit och skruvat hej vilt på co-skruven vid mängdskivan är det också min erfarenhet att tändstiften gärna blir sura...

K-jet är ju jävligt känsliga när det gäller tjuvluft men du har ju redan bytt dom uppenbara grejerna. Var det nya prylar inklusive pump du satte dit?

Om du tar bort luftfiltret och lyfter mängdskivan med fingrarna eller en skruvmejsel så ska det spruta kontinuerligt från spridarna medan pumpen går. Ju högre du lyfter, desto mer ska det spruta.

Vxln
lördag 10:57 · 13 Inlägg
#4

jaka54 skrev:
Hej!
Börja med att tanka fullt , eller åtminstone mer än hälften fullt. Detta gör man för att vara säker på att pumpen under förarsätet/durken får soppa .
Har du kollat att pumpen i tanken funkar och att elanslutningarna på tanklocket (det stora som täcker tanköppningen) är rena och fria från oxid?
Har du bytt till nya Volvo stift? Rotor? Födelarlock?

Tack för svaret! Ska testa att tanka fullt och kolla elanslutningarna. Nån tidigare har nångång försökt lägga egen tankmätare i bilen så antar att det kan ha hänt nån olycka där. När det kommer till tändning har inte jag kollat på det så mycket. tack för infon, kollar det definitivt!!

Mvh Max

Vxln
lördag 11:01 · 13 Inlägg
#5

Steff240 skrev:
Använder du kallstartsventilen manuellt vid start? Det är jäkligt lätt att sura ner stiften då enligt min erfarenhet... Det brukar oftast gå att starta motorn utan den sålänge det inte är minusgrader iallafall.
Sen på tal om tändstift, hur gamla är dom? Har man varit och skruvat hej vilt på co-skruven vid mängdskivan är det också min erfarenhet att tändstiften gärna blir sura...

K-jet är ju jävligt känsliga när det gäller tjuvluft men du har ju redan bytt dom uppenbara grejerna. Var det nya prylar inklusive pump du satte dit?

Om du tar bort luftfiltret och lyfter mängdskivan med fingrarna eller en skruvmejsel så ska det spruta kontinuerligt från spridarna medan pumpen går. Ju högre du lyfter, desto mer ska det spruta.

1) Tändstiftens ålder är okänt, i felsökningen har inte jag kommit så långt ennu. Kan vara väääldigt gamla. Så de ska jag kolla upp och co-skruven kan vara en bov i mitt fall...
2) Nya prylar, som det ska vara. Dock har inte jag bytt tryckackumulatorn, en ny sådan är 2.5k så det vill i te jag i första hand byta till nytt...
3) Glömde nämna det i inlägget!! Har testat lyfta på skivan manuellt och då startade den tills man släppte skivan igen eller den rörde på sig i.o.m att det inte var stabilt att hålla i. Lägger till det i texten, tack!

Vxln
lördag 16:40 · 13 Inlägg
#6

Alltså, bilen startar om man lyfter på mängdmätarskivan manuellt. Annars händer det inget. Vad kan detta tyda på?

Steff240
lördag 17:31 · 262 Inlägg
#7

Det tyder på att vakuumet som bildas när kolvarna går, och som ska "suga" upp mängdskivan inte räcker till av någon anledning...

Förutom vakuumläckage genom spridartätningar, luftbälg eller insug packning så kan det finnas mer mekaniska felkällor.
Kan finnas fler källor till vakuumläckage men dessa är dom jag har i huvudet just nu...

Mängdskivan kan behöva justeras, så att den "sluter tätt" i sitt nedersta viloläge. Annars kan luften smita förbi.

Mängdskivan kan gå trögt av okänd anledning så att vakuumet inte orkar lyfta.

Kammen kan stå fel.

Batteriet eller startmotorn kan vara på upphällningen så att motorn inte dras runt tillräckligt fort. Så var det på en b230e jag hade, med en framställd, omslipad vassare kam så gick bilen oftast inte igång utan starthjälp eller bogsering.

Styrtrycksventilen kan vara defekt. Dess uppgift är att ställa motståndet i mängdskivan och blir det trycket för högt blir det svårt för motorn att lyfta skivan.

Senast redigerat av Steff240 (lördag 17:33)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 17:48 · 10 375 Inlägg
#8

Steff240 skrev:
Använder du kallstartsventilen manuellt vid start? Det är jäkligt lätt att sura ner stiften då enligt min erfarenhet... Det brukar oftast gå att starta motorn utan den sålänge det inte är minusgrader iallafall.
Sen på tal om tändstift, hur gamla är dom? Har man varit och skruvat hej vilt på co-skruven vid mängdskivan är det också min erfarenhet att tändstiften gärna blir sura...

K-jet är ju jävligt känsliga när det gäller tjuvluft men du har ju redan bytt dom uppenbara grejerna. Var det nya prylar inklusive pump du satte dit?

Om du tar bort luftfiltret och lyfter mängdskivan med fingrarna eller en skruvmejsel så ska det spruta kontinuerligt från spridarna medan pumpen går. Ju högre du lyfter, desto mer ska det spruta.

min 245turbo startade i -10 utan den inkoplad..  hade inget inkopplat inte ens värmningen i styrtrycksventilen...

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
lördag 17:54 · 10 375 Inlägg
#9

bland skruven ska du ALDRIG ALDRIG ALDRIG röra på dessa utan en riktig gasmätare.     

börja med att göra K-jet standard felsökning.  mät bränsletryck  styrtrycks tryck   att den är tät mellan vågen och in mot motorn..  minsta läcka minsta fel tryck så påverkas mängden bränsle den kan spruta in.  och gör blandningsförhållandet helt knas.

vanliga fel vid bilar som är svår statade är  termotidsgivaren om du har kallstart och allt sånt fungerande.  sen styrtrycksventilen.. men då brukar den starta och gå men vara super slö och inte alls vilja vara med på varven...


när du hittar felet och får igång den.  så ska du ställa blandskruven där hc halten är som lägst och cohalten är inom inställningsområdet.   tar några försök att hitta rätt  insexnyckeln ska tas ur mellan varje ändring och bilen ska varvas till.    så det är inte gjort på 5minuter..   K-jet är ett väldigt enkelt system som man gärna vill krångla till för sig själv.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Vxln
lördag 18:44 · 13 Inlägg
#10

Growe skrev:
bland skruven ska du ALDRIG ALDRIG ALDRIG röra på dessa utan en riktig gasmätare.     

börja med att göra K-jet standard felsökning.  mät bränsletryck  styrtrycks tryck   att den är tät mellan vågen och in mot motorn..  minsta läcka minsta fel tryck så påverkas mängden bränsle den kan spruta in.  och gör blandningsförhållandet helt knas.

vanliga fel vid bilar som är svår statade är  termotidsgivaren om du har kallstart och allt sånt fungerande.  sen styrtrycksventilen.. men då brukar den starta och gå men vara super slö och inte alls vilja vara med på varven...


när du hittar felet och får igång den.  så ska du ställa blandskruven där hc halten är som lägst och cohalten är inom inställningsområdet.   tar några försök att hitta rätt  insexnyckeln ska tas ur mellan varje ändring och bilen ska varvas till.    så det är inte gjort på 5minuter..   K-jet är ett väldigt enkelt system som man gärna vill krångla till för sig själv.

Tack för svaret! Borde inte ha rört fanskapet. Ska försöka åtgärda det.

Vxln
lördag 18:45 · 13 Inlägg
#11

Steff240 skrev:
Det tyder på att vakuumet som bildas när kolvarna går, och som ska "suga" upp mängdskivan inte räcker till av någon anledning...

Förutom vakuumläckage genom spridartätningar, luftbälg eller insug packning så kan det finnas mer mekaniska felkällor.
Kan finnas fler källor till vakuumläckage men dessa är dom jag har i huvudet just nu...

Mängdskivan kan behöva justeras, så att den "sluter tätt" i sitt nedersta viloläge. Annars kan luften smita förbi.

Mängdskivan kan gå trögt av okänd anledning så att vakuumet inte orkar lyfta.

Kammen kan stå fel.

Batteriet eller startmotorn kan vara på upphällningen så att motorn inte dras runt tillräckligt fort. Så var det på en b230e jag hade, med en framställd, omslipad vassare kam så gick bilen oftast inte igång utan starthjälp eller bogsering.

Styrtrycksventilen kan vara defekt. Dess uppgift är att ställa motståndet i mängdskivan och blir det trycket för högt blir det svårt för motorn att lyfta skivan.

Har en extra styrtrycksventil liggandes, så ska testa byta den och se!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang