Nollställa dieselvärmare

svagforvag
22 november 2020 · 14 Inlägg

Hur gör jag?
Dragit ur säkringar 15, 43 och 45 på sidan av ratten.
Dragit ur säkringen i bakluckan på vä sida vid batteriet.
Bytt batteri i fjärren.
Tankat bilen.
Det är kallt ute.
Obd2 sökt utan resultat.
Det står fel.park.värmare när man trycker på dieselvärmarknappen i bilen.
Det verkar dock som den fungerar, kör man en kort sträcka i kyla så låter det som den eftervärmer en stund. Ryker knappt ur avgasröret.
Passat 13/14

Senast redigerat av svagforvag (22 november 2020)

simlar
22 november 2020 · 5 508 Inlägg

Måste låsas upp med diagnosutrustning.

Mest troligt låst pga överhettning, brukar då vara cirkulationspumpen till värmaren som pajjat när den inte använts på flera månader.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
valle22 Smidd i rostigt stål
25 november 2020 · 933 Inlägg

simlar skrev:
Måste låsas upp med diagnosutrustning.

Mest troligt låst pga överhettning, brukar då vara cirkulationspumpen till värmaren som pajjat när den inte använts på flera månader.

Stämmer precis ovan....

Du måste till nån som har VW's ODIS för att låsa upp värmaren. Och mest troliga är vattenpumpen till värmaren som är kass.

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … l=1&vc[0]=202125100&vcx=4929&pc[0]=118105103&post_id=44694604

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
husseman
25 november 2020 · 1 563 Inlägg

Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 644 Inlägg

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

största problemet är att dom monteras på pissställen och tillverkarna låser skiten så man inte kommer åt dom utan orginal obd läsare...

min pegga är likadan lugn i helvete att få igång värmaren utan orginal programvara..  den låser sig så fort tanten haft bilen någon vecka... kör korta sträckor och glömmer knäppa igång värmaren på knappen..och några gånger sen vill den inte starta mer..


på min Merceders turismo sitter det en biffig värmare på typ 30kw   den gör jag rent och nollar på 5minuter.     några gånger har jag stått ute på vintern och fixat värmaren.. där har vi problemet att när man kör ut bussen ur tvätthallen och glömmer att stänga av värmaren så är värmaren snabbt låst och man får nolla den.     men där är det smidigt om man inte är mina arbetskamrater som inte ens kan byta glödlampor på bussarna smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-9e91f4aacc5295f1a040f41790ce0770.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
-m
25 november 2020 · 172 Inlägg

Hade samma symtom på min passat från 15.
Det var cirkulationspumpen. Kostade ca 5000 på VW-verkstaden.

På fakturan stod det något om demontering av höger framhjul och innerskärm.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2020 · 17 345 Inlägg

När de direktinsprutade dieslarna kom i början på 90-talet satt det ofta en elektrisk värmare i bilen som värmde kylarvätskan när bilen laddade, en doppvärmare helt enkelt. Tror fan det var bättre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
26 november 2020 · 6 566 Inlägg

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

Om bilen säljs med en fabriksmonterat extravärmare så saknas oftast ett PTC element i klimatanläggningen för dieselbilar, då extravärmaren sköter värmen istället.
(Gäller iallafall Ford samt Volvo XC70II, Norsk marknad)

Monteras värmaren i efterhand, med separat display så finns PTC:n kvar

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
26 november 2020 · 4 628 Inlägg

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

E du inte riktigt klok!?

Jag skulle ALDRIG byta bort en dieselvärmare på 5.5Kw mot en pissig elvärmare som också går sönder så småningom, adderar en MASSA kablar i bilen, kräver ett eluttag som klarar belastningen och ger så otroligt mycket sämre effekt!

Jag har haft 5 bilar med värmare, den nuvarande inkluderat.
Fick byta cirkulationspump på EN av dem. De andra har fungerat klanderfritt.
Så det där med att det rasar konstant tror jag du får ha för dig själv.

Jag jobbar på en VAG-verkstad och visst säljer vi delar till värmare då och då, men SÅ extremt är det verkligen inte som Du vill få det till o låta...

@Trådskaparen, vem som helst med VCDS eller OBDEleven kan låsa upp värmaren åt Dig om dom har lite koll på läget.
Men som sagts tidigare, de 2 vanligaste orsakerna till att värmaren låser sig är antingen att man försöker starta den med för lite bränsle i bilen, eller att cirkulationspumpen har gått sönder.

Hur som helst är det LÄTT värt att fixa värmaren, dels då den hjälper till även under drift om det behövs, dels för att man har en stark värmare som inte är beroende av ett eluttag för att fungera.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
valle22 Smidd i rostigt stål
26 november 2020 · 933 Inlägg

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

Med så dålig effekt det är i en elektrisk värmare typen DEFA/CALIX är det inte lönt.

Med rätt fungerande bränslevärmare är det oslagbart och går ej att jämnföra med..... att plocka bort det som du beskriver är bara att byta ner sig

Senast redigerat av valle22 (26 november 2020)

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Brådhis * Voff voff *
26 november 2020 · 10 204 Inlägg

Cuefa skrev:

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

E du inte riktigt klok!?

Jag skulle ALDRIG byta bort en dieselvärmare på 5.5Kw mot en pissig elvärmare som också går sönder så småningom, adderar en MASSA kablar i bilen, kräver ett eluttag som klarar belastningen och ger så otroligt mycket sämre effekt!

Jag har haft 5 bilar med värmare, den nuvarande inkluderat.
Fick byta cirkulationspump på EN av dem. De andra har fungerat klanderfritt.
Så det där med att det rasar konstant tror jag du får ha för dig själv.

Jag jobbar på en VAG-verkstad och visst säljer vi delar till värmare då och då, men SÅ extremt är det verkligen inte som Du vill få det till o låta...

@Trådskaparen, vem som helst med VCDS eller OBDEleven kan låsa upp värmaren åt Dig om dom har lite koll på läget.
Men som sagts tidigare, de 2 vanligaste orsakerna till att värmaren låser sig är antingen att man försöker starta den med för lite bränsle i bilen, eller att cirkulationspumpen har gått sönder.

Hur som helst är det LÄTT värt att fixa värmaren, dels då den hjälper till även under drift om det behövs, dels för att man har en stark värmare som inte är beroende av ett eluttag för att fungera.

Instämmer här! Skulle aldrig byta bort dieselvärmaren mot el. smile

Inte heller jag har någon direkt känsla av att dom går sönder hela tiden? Min kompis har en XC70 som gått med dålig termostat en längre tid (utan att han vetat om det, XC70 har ingen tempmätare) så värmaren har gått extremt mycket och till slut gett upp. Vid utläsning med VIDA visade det sig att hans värmare gått ~5000 timmar. Min V70N har gått 2000 mil mer än hans (och är 3 år äldre) och min värmare har gått 1100 timmar. Så jag har lite och ta av känns det som då... wink

Dessutom är det väl Eberspächer och/eller Webasto i Volskwagen som den här tråden handlar om och det är ju bra prylar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2020 · 17 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

husseman skrev:
Koppla ur skiten o skaffa en motorvärmare. Dessa dieselvärmare är bara problem...o folk vill bara att man kopplar bort skiten o sätter dit en vanlig Elvärmare.  Inget att säja om det... rasar skiten konstant så tröttnar man. 

mvh/husse

E du inte riktigt klok!?

Jag skulle ALDRIG byta bort en dieselvärmare på 5.5Kw mot en pissig elvärmare som också går sönder så småningom, adderar en MASSA kablar i bilen, kräver ett eluttag som klarar belastningen och ger så otroligt mycket sämre effekt!

Jag har haft 5 bilar med värmare, den nuvarande inkluderat.
Fick byta cirkulationspump på EN av dem. De andra har fungerat klanderfritt.
Så det där med att det rasar konstant tror jag du får ha för dig själv.

Jag jobbar på en VAG-verkstad och visst säljer vi delar till värmare då och då, men SÅ extremt är det verkligen inte som Du vill få det till o låta...

@Trådskaparen, vem som helst med VCDS eller OBDEleven kan låsa upp värmaren åt Dig om dom har lite koll på läget.
Men som sagts tidigare, de 2 vanligaste orsakerna till att värmaren låser sig är antingen att man försöker starta den med för lite bränsle i bilen, eller att cirkulationspumpen har gått sönder.

Hur som helst är det LÄTT värt att fixa värmaren, dels då den hjälper till även under drift om det behövs, dels för att man har en stark värmare som inte är beroende av ett eluttag för att fungera.

Instämmer här! Skulle aldrig byta bort dieselvärmaren mot el. smile

Inte heller jag har någon direkt känsla av att dom går sönder hela tiden? Min kompis har en XC70 som gått med dålig termostat en längre tid (utan att han vetat om det, XC70 har ingen tempmätare) så värmaren har gått extremt mycket och till slut gett upp. Vid utläsning med VIDA visade det sig att hans värmare gått ~5000 timmar. Min V70N har gått 2000 mil mer än hans (och är 3 år äldre) och min värmare har gått 1100 timmar. Så jag har lite och ta av känns det som då... wink

Dessutom är det väl Eberspächer och/eller Webasto i Volskwagen som den här tråden handlar om och det är ju bra prylar.

Köpte en nödbil för 3-4 år sedan när jag fick ett nytt jobb och ingen firmabil till att börja med. En MB A-klass diesel från 90-talet. Den var importerad från Schweiz så hade både dieselvärmare och brödrost. Dieselvärmaren fungerade utmärkt eftersom man fick göra ett aktivt val innan start om den inte skulle gå. Den skrek i lager och gurglade i sig rätt mycket diesel men gick gjorde den. Både Eber och Webasto håller bra kvalitet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 13 644 Inlägg

Hybrid_ skrev:
När de direktinsprutade dieslarna kom i början på 90-talet satt det ofta en elektrisk värmare i bilen som värmde kylarvätskan när bilen laddade, en doppvärmare helt enkelt. Tror fan det var bättre.

det sitter det på min polo faktist helt okej värme.. dock är ju värmen i själva motorn alltid ett frågetecken.. men känner ungefär när värmen kommer igång ordenkligt i motorn.. först är det bara skapligt varmt i bilen sen känner man hur det börjar bli väldigt varmt..   eftersom vw tycker att tempmätare är onödigt så är det alltid en gissningslek.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
-m
27 november 2020 · 172 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag jobbar på en VAG-verkstad och visst säljer vi delar till värmare då och då, men SÅ extremt är det verkligen inte som Du vill få det till o låta...

Stämmer med intrycket jag fick när min cirkulationspump gick sönder.
Då var det viktigt att bilen skulle in före ett visst klockslag, så att verkstaden skulle hinna beställa delar för att bilen skulle bli klar samma dag.

Verkstäderna brukar ha de vanligaste delarna på lager, men behöver beställa de lite mer ovanliga.

husseman
28 november 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, så lösningen e" att byta ut c-pumpen o nolla dårboxen.... vet ni vad- det har testats o det funkar inte alla dar i veckan.
Men om det funkar- så lycka till....

mvh/husse

husseman
28 november 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, läste nån biltidning som kom till jobbet, det första problemet folk hade med sin nya bil va just dieselvärmare. Det vill säga prylen som aldrig bråkar och är grym enligt vissa här. Nu jobbar inte jag med nya bilar, men ingen jag träffar vill ha skiten lagad. Koppla bort fanskapet o sätt dit en el värmare snälla är vad man får höra. Deras verkstad har försökt att få liv i den oxiderade klumpen och den har rykt o luktat så grannarna tror att det brinner några dagar...o sen låst sig igen. Är detta nåt att lägga energi på?? Nä- Dieselbilar är snart historia-o Webasto o Eber får nog klura ut nåt nytt.. de e´min tanke iallafall. Tillverkar man saker, som verkstäder inte kan fixa till ett bra pris. O kunden är van vid att skiten e trasig...då har man skitigt i det blå skåpet.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2020 · 13 644 Inlägg

-m skrev:
Hade samma symtom på min passat från 15.
Det var cirkulationspumpen. Kostade ca 5000 på VW-verkstaden.

På fakturan stod det något om demontering av höger framhjul och innerskärm.

menar du på riktigt att du betalade 5000kr för en pump ?

den kostar under 1000kr ny.  inte alls svårt att byta själv. 

uch..  så tacksam att man kan skruva själv.      skulle gråta blod om någon bad mig betala 5000kr för att få en vattenpump bytt.. =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2020 · 13 644 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, läste nån biltidning som kom till jobbet, det första problemet folk hade med sin nya bil va just dieselvärmare. Det vill säga prylen som aldrig bråkar och är grym enligt vissa här. Nu jobbar inte jag med nya bilar, men ingen jag träffar vill ha skiten lagad. Koppla bort fanskapet o sätt dit en el värmare snälla är vad man får höra. Deras verkstad har försökt att få liv i den oxiderade klumpen och den har rykt o luktat så grannarna tror att det brinner några dagar...o sen låst sig igen. Är detta nåt att lägga energi på?? Nä- Dieselbilar är snart historia-o Webasto o Eber får nog klura ut nåt nytt.. de e´min tanke iallafall. Tillverkar man saker, som verkstäder inte kan fixa till ett bra pris. O kunden är van vid att skiten e trasig...då har man skitigt i det blå skåpet.

mvh/husse

det stora problemet är att ingen förstår att man inte kan bilar med dessa värmare monterade och stänga av dom efter 5min   den fungerar bara i dagar innan den lägger av om man gör så. 

så det är nog mer handhavar fel än kvalitets problem. 

på bussarna lägger dom oxå av om vi inte låter dom bli riktigt varma.    men på dom är det ett kontakt stycke att släppa och montera tillbaka så är dom nollade och fungerar. då sitter det en 30kw värmare i dom så dom flåsar på rätt duktigt..

Min sambo har låst våran på våran 407 flera gånger.. just pga hon kör den för korsta sträckor.

men har bara nollat felkoderna och kört vidare.      på den sitter det en Webasto Thermo top V   suttit där sedan 2005 men den spinner på som ny.      varje gång den låst sig har jag frågat vad hon gjort..   åkte till afärren.. som ligger 5min bort..  och frågar då om hon kom ihåg att trycka på manuell drift innan hon stängde av bilen men icke sa nicke smile    då låser den sig väldigt fort..


men det är så klart ett problem när man inte ens kan starta den manuellt.. då får man helt enkelt sluta att köra så korta sträckor.    dom mesta gångerna byter dom saker helt i oöndan för att folk som jobbar på märkesverkstäder är delbytare och inte bilmekaniker..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
husseman
28 november 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, så ska ja säja till en kund som har problem med sin värmare att- du måste köra 3 timmar för att din dårbrännare inte ska låsa sig? Ärligt talat, tro fan att ingen vill styra upp sitt liv pga. en brännare som från grunden e felkonstruerad. Men detta problem kommer försvinna som tur e.
Snart vill ingen ha Norrbaggarnas o Arabjävlarnas dynga. Det går framåt..hehe o ja e inte miljömupp på nåt sett. Men El o vätgas kommer vara framtiden. Tyvärr så produceras vår el 130 mil från var den behövs. Det vet alla utom MP o "Svetsarn" ... Huuu- lite OT där..
hade bäst/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 november 2020 · 13 644 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, så ska ja säja till en kund som har problem med sin värmare att- du måste köra 3 timmar för att din dårbrännare inte ska låsa sig? Ärligt talat, tro fan att ingen vill styra upp sitt liv pga. en brännare som från grunden e felkonstruerad. Men detta problem kommer försvinna som tur e.
Snart vill ingen ha Norrbaggarnas o Arabjävlarnas dynga. Det går framåt..hehe o ja e inte miljömupp på nåt sett. Men El o vätgas kommer vara framtiden. Tyvärr så produceras vår el 130 mil från var den behövs. Det vet alla utom MP o "Svetsarn" ... Huuu- lite OT där..
hade bäst/husse

näe det räcker med att värmaren är igång cirka 30min så är problemet borta smile

den borde göra så per automatik....  självklart är det ett tillverkar problem men som kund kan man lätt slippa problemen. genom att alltid köra värmaren 30min..  totalt meningslöst att ha på den mindre oxå om man vill ha nytta av värmaren..   

på min polo sitter det 3st glödstift som värmer vattnet ihop med motorvärmare och kupevärmare är fatkist bilen oförskämt trevlig att köra med dom få gångerna jag kommerihåg att koppla in motorvärmarkabeln smile      men den är varm rätt snabbt kommer kanske 1.5km innan värmen börjar komma.. eller jag känner värmen tidigare men innan den börjar göra någon som helst nytta när det är -10      nu får vi hoppas att vi slipper sån kyla..  har vi tur och alla miljöfolk har rätt så har vi snart relativt varmt året runt här i sverige.. och ingen skulle vara gladare än jag... smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang