torsen skrev:
De har skilda arbetsområden och kompletterar varandra.
Det den ena är bäst på är den andra sämst på.
En saxdomkraft går det lättare att "finlira" med.
Man kan komplettera en garagedomkraft med en eller flera saxdomkrafter som bultas eller svetsas samman.
Visserligen tämligt vingligt "högst upp".
Men ibland et nödvändigt ont om man t ex ska sänka ner en växellåda eller fördelningslåda från en högt pallad bil.
Med fördel svetsar man en "korg" på översta saxdomkraften och anordningar så att en eller flera kedjor kan fixera växellådan, eller vad det nu är man vill sänka.
När det gäller att plocka ner och upp skydds-/hasplåtar har jag två Toyota-domkrafter sammanfogade, som ger mig möjlighet till precisionshöjning vid montering.
Min erfarenhet av saxdomkrafter är att Toyota´s och Nissan´s är minst vingliga.
Har 5 olika som kommer från en plockbilsskrot.
Annars är väl saxdomkrafter det billigaste en billtillverare kan/kunde skicka med.
Riktiga bilar, som Defender och Geländewagen, har hydrauliska pelar-/flaskdomkrafter i standardutrustningen.
MEN - arbeta ALDRIG under en domkraft - i synnerhet inte under en SAXDOMKRAFT!
ALLTID PALLBOCKAR!!!!!!!!