Finurlig hjärna till att lösa elfel i 940?

plackbussy
25 november 2020 · 12 Inlägg

Har en -97 volvo 945.
Köpte den i tron om att soppa pumpen var kass.
Bytt pumprelä, soppapump och säkring, fortfarande kommer inte en droppe bensin upp ur pumpen.

Konstigt är att ifall jag kopplar en lampa till kablarna till pumpen, så lyser den när jag matar på starten, i vad jag tror är rätt intervall. Lyser dock inte speciellt märkvärdigt-

Har ingen multimeter här hemma, skall införskaffa mig en snarast.

Sannolikheten att den nya pumpen är dålig, skulle jag se som mikroskopisk då bilen inte startade innan.

Den går klockrent på startgas bör tilläggas.

De som sålde bilen sa såhär:

Min pojk var ute och sladdade, körde över nån snövall och sen dog bilen.


Min första tanke var då att det var nån kabel som gått av, men eftersom lampan lös så tänkte jag kanske att det var pumpen ändå, så jag köpte en ny och bytte den.

Jag kanske har blivit vansinnig men ifall ni har några ideer vad jag ska göra så tar jag gärna emot dem big_smile

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
uhlin
25 november 2020 · 2 831 Inlägg

Hur många volt har du vid pumpen till att börja med?

granadadr
25 november 2020 · 7 268 Inlägg

uhlin skrev:
Hur många volt har du vid pumpen till att börja med?

precis,, eftersom lampan lös dåligt kan det bara vara 6volt å då får du inget tryck smile testa med riktig multimeter smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 669 Inlägg

jorden vid pumpen kanske är dålig    nu har jag inte skruvad 940 på säkert 10år  men den sitter nog rätt nära tankröret..   förutsätter att allt sitter med orginal kontakter och allt över allt.  det finns ju några ställen där kablar kan skava och gå sönder..

tänk på att kablar kan verka fungera perfekt tills dess att man belastar dom lite då kan konstiga saker hända....    en oxiderad kabel kan ge många problem..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 809 Inlägg

Är det en sån pump som sitter under bilen? I såna fall finns det väl någon form av sil i tanken, som kanske blivit tät. Om man kör över en snövall skulle det ju kunna röras upp en massa skräp från botten på tanken och fylla upp silen. Om det nu skulle vara bra ström fram till pumpen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 669 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Är det en sån pump som sitter under bilen? I såna fall finns det väl någon form av sil i tanken, som kanske blivit tät. Om man kör över en snövall skulle det ju kunna röras upp en massa skräp från botten på tanken och fylla upp silen. Om det nu skulle vara bra ström fram till pumpen.

dom nyare 940 har endast en pump i tanken.

bra mycket smidigare med en under bilen som man hör klart och tydligt om den fungerar smile  dock brukar dom föra ett jävla liv  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 809 Inlägg

Om den sitter i tanken brukar ju silen sitta integrerad med pumpen och då är det nog inget fel på den. Säkert dåliga ledningar eller dålig jord då.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2020 · 17 376 Inlägg

Jag hade nog tvångsmatat pumpen med 12v och se om bilen hoppar igång då. I så fall ligger ju felet mellan bränslerelä och pump.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 244 Inlägg

Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Senast redigerat av Growe (25 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Ja, men är dock fullt möjligt om immon fått spader att pumpen inte startar alls längre eftersom det är pumpen som bryts av immon. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2020 · 17 376 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Bilen går ju på startgas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
25 november 2020 · 2 182 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Även om jag också tror att matningen till pumpen är dålig så är det värt att nämna att en -97:a har startspärr/immobilizer.

Pumpen ska gå bilen ska starta men efter cirka 2sec ska den stanna.. Så bör inte vara det som strular..

Dom ~2sek bilen går är enbart på det föruppbyggda trycket("Prime"), dvs det som pumpas fram när tändningen slås på. Prime-funktionen ligger utanför startspärren och inget startspärren kan lägga sig i.

Så det kan mycket väl vara immon som strular.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2020 · 17 376 Inlägg

Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
25 november 2020 · 2 182 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Nej, snarare tvärtom.
Det TS skulle kunna göra är att bygla förbi bränslereläet, så pumpen går hela tiden. Startar och går bilen då(utan startgas) så är det tämligen säkert att det är startspärren som bråkar.

Det förutsätter ju givetvis att pumpen faktiskt går ca 3sek när tändningen slås på. Är den knäpptyst även när tändningen slås på så är det inte startspärren som är felet, utan då är det antingen bränslereläet, pumpen, eller matningen till pumpen som felar.

Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 809 Inlägg

Så startspärren styr enbart bränslet alltså, inte tändningen?

Lucif3r
25 november 2020 · 2 182 Inlägg

Korrekt, den är väldigt primitiv smile

Det var först på S/V70 99+ startspärren började klippa tändningen också.

Senast redigerat av Lucif3r (25 november 2020)

Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 244 Inlägg

Lucif3r skrev:

Hybrid_ skrev:
Så om TS står och sprutar in startgas i insuget och bilen går fint på tomgång i 10 sekunder kan startspärr uteslutas?

Nej, snarare tvärtom.
Det TS skulle kunna göra är att bygla förbi bränslereläet, så pumpen går hela tiden. Startar och går bilen då(utan startgas) så är det tämligen säkert att det är startspärren som bråkar.

Det förutsätter ju givetvis att pumpen faktiskt går ca 3sek när tändningen slås på. Är den knäpptyst även när tändningen slås på så är det inte startspärren som är felet, utan då är det antingen bränslereläet, pumpen, eller matningen till pumpen som felar.

Jag vidhåller att immon skulle kunna vara defekt och spärra helt och inte tillåta den att ens bygga tryck.

(Fast jag tror fortfarande på dålig matning till pumpen egentligen)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
25 november 2020 · 2 182 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag vidhåller att immon skulle kunna vara defekt och spärra helt och inte tillåta den att ens bygga tryck.

(Fast jag tror fortfarande på dålig matning till pumpen egentligen)

Nej, det kan den inte. Du får tänka på att immon är en egen enhet som bara skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen, och det är styrboxen som bestämmer om bränslereläet ska starta eller ej.
När tändningen slås på så lyssnar styrboxen öht. inte efter denna signal, utan det är först när starten börjar snurra den kontrollerar denna signal. Jag vet inte exakt tid, men efter sisådär 10sek efter bilen startat slutar styrboxen återigen att bry sig om signalen(och därav kan immon heller aldrig göra att bilen dör under färd).

Utmarks-Loke
25 november 2020 · 5 809 Inlägg

Så nu finns det två enkla vägar att gå.
1: Skaffa en multimeter och mät spänningen direkt på pumpen
2: Kör pumpen med spänning utifrån och se om bilen startar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang