Volvo v70 2.5t tänder inte på flera cylindrar -99

Eliotlid
8 december 2020 · 40 Inlägg

Mossan1 skrev:
Tändstiftets gänga ska vara ända mot kamaxelkåpan. Eller annan jord.
Annars kan man bli lurad.

Kanske råkade ha den mot nå annat eller så var de va massa smuts i vägen, provar igen, tack för tips!

Eliotlid
8 december 2020 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

Eliotlid skrev:

Brådhis skrev:

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Jag ska prova igen för har fått liknande svar på flera forum, jag testade kanske på en dåligt sätt eller så hade jag inte stiftet och spolen tillräckligt nära motorn, spolarna är fortfarande lite spruckna i nederkant men alla såg ut så och resterande spolar fungerar, ska prova igen att stoppa in den helt nya spolen i 2 och 3 med olika stift och se vad det ger, tack för svar!

Gör så. Sprucket gummi är nog det absolut vanligaste felet när dessa bilar misständer/går illa, med defekt spole på en stark andraplats. smile

Ska kolla med den nya spolen jag har smile

Eliotlid
8 december 2020 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:
Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det är alldeles riktigt.

Men i första inlägget står att

Eliotlid skrev:
Jag har bytt plats på spridare samt spolar och problemet kvarstår.

Så jag förutsätter att det är dött till nr2 och nr3 oavsett vilken spole som sitter där.

Men är det fel antaget av mig, så är det absolut något att testa först av allt annat. För det är absolut sannolikast med dålig tändspole tills det är uteslutet.

Ja, därav min fråga om han var säker på att han jordat ordentligt. För tidigare i tråden (eller om det var den förra tråden?) konstaterade vi att dessa bilar inte kan sätta felkod på enskild cylinders misständning utan endast på generell misständning, så frågan var hur han fastställt att det var just cylinder 2 och 3. smile

Vet fortfarande inte om jag jordade korrekt men ska göra om det, vet inte heller om bilen kan ge felkoder på specifika cylindrar som du nämnde

Eliotlid
9 december 2020 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

Eliotlid skrev:

Brådhis skrev:
Men är det konstanta misständningar eller sporadiska? Borde vara rätt avgörande för felsökningen.

En femcylindrig bil som tappar två cylindrar konstant torde vara närmast okörbar...

När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det finns både bra och dåliga nyheter, jag har bytt spolarna nu och insåg att spolen jag testade med också gått sönder va någon anledning, jag får nu gnista till alla stift. Cylinder 2 går bra nu och bilen går mycket jämnare, däremot när jag drar ut kontakten på cylinder 3 så gör det ingen skillnad i motorns gång, jag har provat med flera stift och det ger gnista, när jag tar ut stiftet luktar det även bensin så tror det funkar också. Vilket får mig att tro att det är dålig komp. Oavsett anledningen så börjar jag bli osäker på om det ens är värt det, ska komptesta när jag får möjlighet men vad tycker ni man borde göra? Kan det vara något annat än komp? Är det ens värt att fixa?

Brådhis * Voff voff *
9 december 2020 · 10 277 Inlägg

Eliotlid skrev:

Brådhis skrev:

Eliotlid skrev:
När jag drog ut de två tändspolarna och hade stift i så kom det ingen gnista alls, den är i princip okörbar, jag köpte den och kunde köra i typ 20 min fast nu går den bara på tomgång och kan varva men så fort jag försöker köra så dör bilen efter några meter, den har ingen ork alls

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det finns både bra och dåliga nyheter, jag har bytt spolarna nu och insåg att spolen jag testade med också gått sönder va någon anledning, jag får nu gnista till alla stift. Cylinder 2 går bra nu och bilen går mycket jämnare, däremot när jag drar ut kontakten på cylinder 3 så gör det ingen skillnad i motorns gång, jag har provat med flera stift och det ger gnista, när jag tar ut stiftet luktar det även bensin så tror det funkar också. Vilket får mig att tro att det är dålig komp. Oavsett anledningen så börjar jag bli osäker på om det ens är värt det, ska komptesta när jag får möjlighet men vad tycker ni man borde göra? Kan det vara något annat än komp? Är det ens värt att fixa?

Jag tror snarare att det är dålig gnista (tex att den går ut genom gummit när väl spolen är på plats!!!)...

Senast redigerat av Brådhis (9 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Eliotlid
9 december 2020 · 40 Inlägg

Brådhis skrev:

Eliotlid skrev:

Brådhis skrev:

Och du jordade mot motorn?

Hur har du kommit fram till att det är just cylinder 2 och 3 som inte tänder?

Har för mig du skrev i förra tråden att gummit var sprucket på nå´n av spolarna. Har du åtgärdat det?

Det är ändå enormt mycket vanligare med kass spole/gummi än vad det är med trasig kabelhärva...

Det finns både bra och dåliga nyheter, jag har bytt spolarna nu och insåg att spolen jag testade med också gått sönder va någon anledning, jag får nu gnista till alla stift. Cylinder 2 går bra nu och bilen går mycket jämnare, däremot när jag drar ut kontakten på cylinder 3 så gör det ingen skillnad i motorns gång, jag har provat med flera stift och det ger gnista, när jag tar ut stiftet luktar det även bensin så tror det funkar också. Vilket får mig att tro att det är dålig komp. Oavsett anledningen så börjar jag bli osäker på om det ens är värt det, ska komptesta när jag får möjlighet men vad tycker ni man borde göra? Kan det vara något annat än komp? Är det ens värt att fixa?

Jag tror snarare att det är dålig gnista (tex att den går ut genom gummit när väl spolen är på plats!!!)...

Du tror inte att det är dålig komp alltså? För både spolen och stiftet är helt nytt, däremot är det inte iridium eller platina som det borde vara men borde inte motorn tända lite men misstända om gnistan är dålig? För när jag drar ur kontakten till spolen så låter det ingen skillnad på gången, men motorn tycker jag går väldigt jämnt annars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang