Löda in W uttag generator funkar ej. Felkällor? lödning korrekt gjort ganska säker.

Jadet
9 december 2020 · 9 Inlägg

Hej. Jag har lött in en kabel på min generator för att få en varvtalssignal, signalen jag får finns för det mesta inte men ibland när jag gasar kommer den. "Mäter" med en varvräknare.

Enligt mig som inte kan särskilt mycket om el låter det som dålig jord, jag har därför dragit en kabel direkt från generatorn till batteriet. Får man göra så? blir det bättre om jag jordar den i karossen?

Lödningen är jag ganska säker på att den funkar då jag gjort likadant eller liknande på andra bilar och utav de jag får fram på google har jag lött in mig på rätt ställe.

Jag har inte testat om generatorn ger ström då jag inte vet hur man gör och varit för lat att ta reda på det. Generatorn är helt ny och tar jag en plus kabel från batteriet och lägger på porten D+ tror jag den hette hummar generatorn, det ska tydligen betyda att nåt magnetfält startas så att generator har möjlighet att ladda.

Någon mer kunnig som har någon tanke hur jag skulle kunna lösa detta problem?
Tack på förhand.

Volvofarfar
10 december 2020 · 1 312 Inlägg

D+ är till laddlampan.. Troligen har du bränt generatorn..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Lucif3r
10 december 2020 · 2 218 Inlägg

D+ är till laddlampan, ja, men det är även den som bestämmer hurvida generatorn ska starta eller ej. Ingen kontakt på D+ = generatorn startar inte. Man bränner inte generatorn bara för att man lägger på +12V på D+, så länge man inte har den pålagd en längre tid med motorn avstängd.

Alla generatorer går inte att modifiera med W-signal heller... Är du säker på att den generatorn du har faktiskt går att modifiera?

Senast redigerat av Lucif3r (10 december 2020)

Jadet
10 december 2020 · 9 Inlägg

https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000029659

jag har en sån där generator. tror du den går att modifiera? om du inte vill eller kan gå in på länken har den Artnr. 63-627 på biltema.

Rahm74
13 augusti 2023 · 2 Inlägg

Hallå!
Fick du till det?
Har samma problem jag.
Mvh Rahm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang