Fick byta generatorn

yoni
14 december 2020 · 19 Inlägg

Hej, jag vill berätta vad som hände mig här om dagen och om det är något mer jag bör tänka på (ifall ni har tips då jag är ganska ny förare och saknar erfarenhet om bilar). Jag äger en suzuki swift 2005 automat. Jag tog bilen till närmaste affären. Först märkte jag att jag kunde inte starta bilen från första försöket men efter andra försöket gick det bra och jag körde ut. Tänkte inte särskild på det med tanke på kalla vinter dagar. Efter ca 3-5 min körning så lyste upp symbolen för ABS. Symbolen var  gulfärgat och jag trodde att jag råkade stänga av ABS:n. Efter några sekunder märkte jag att vindrutetorkarna fungerade inte  bra på framrutan (bakrutan var ok vad jag minns). Jag kom då till en korsning och kunde inte svänga ut eftersom min bil "dog" helt. När jag försökte starta om gick det inte alls och batteri symbolen lyste röd. Bilen fick bärgas till en verkstad där de upptäckte att felet var i generatorn därmed generatorn byttes. Jag undrar då hur vanligt är det med problem i generatorn, borde jag inte få tydligare täcken innan, kändes som att allt hände på en gång och från ingenstans och jag nästan vågar ej köra ut på trafikerade gator eftersom jag fick stress och panik när det hände mig då. Jag har en bil som jag inte kör så ofta och ligger på en utomhusparkering är det något speciellt jag bör tänka på för att skydda batterin och allmänt sagt bilen?

Mew
14 december 2020 · 2 152 Inlägg

När generatorn slutar ladda så funkar bilen tills batteriet får slut på ström, när det händer så blir det oftast som du beskriver, en sak i taget lägger av tills bilen till slut stannar. Är generatorn bytt lär problemet vara löst. smile

Men du borde ha fått en varningslampa  (batterilampan) tänd på brädan om generatorn slutade ladda. Inget du lade märke till?

Senast redigerat av Mew (15 december 2020)

yoni
15 december 2020 · 19 Inlägg

Batterilampan lyste inte vad jag såg det ända som jag såg var ABS symbolen som lyste i gul. Därav blev jag oxå lite orolig eftersom jag fick ingen varning innan

jaka54
15 december 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Sen finns det ett allmänt "problem" med "moderna "bilar att de drar rätt mycket  ström när bilen inte körs!
Du säger att du inte kör ofta (hur ofta?) Kör du inte var eller varannan  vecka  så kommer batteriet att ta slut så pass att du inte kommer att kunna starta motorn en vacker dag. Att ditt batteri tog slut och batteriladdningslmpn lyste behöver inte bero på att det är fel på generatorn . Antar att du har löstagbart kol i din generator som bara behövde bytas.

Senast redigerat av jaka54 (15 december 2020)

Mossan1
15 december 2020 · 2 752 Inlägg

Trådskaparen beskriver det typiska när generatorn slutar ladda.
Systemen stänger ner ett efter ett.
ABS ovh antisladd brukar bli först att varna.

Det är långt ifrån alltid som varningslampan för laddning tänder sig när generatorn slutar ladda. Det är inte något avancerat bakom den, utan snarare då en varning om spänningen i tex färddator. Men det är nog mer påkostade bilmodeller som har den funktionen. Saknas ofta på.enklare modeller.

Batterier kan ladda ur om bilen bara står och/eller körs övervägande korta sträckor, men då uppstår startproblem.
Inte när man väl startat och efter att motorn körts en stund.

Batterier kan haverera plötsligt, men då skulle den inte ha funkat med nya generatorn heller.
Du har goda skäl att anta att bilen är fixad.

Senast redigerat av Mossan1 (15 december 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang