Volvo 945 B230FK startar inte

Tenco
18 december 2020 · 173 Inlägg

Tjena
Min 945 med en B230FK vägrar starta. Får gnista på alla stiften och bensin fram till motorn samt kompression.
Startar icke på startgas.

Utmarks-Loke
18 december 2020 · 5 814 Inlägg

Tenco skrev:
Tjena
Min 945 med en B230FK vägrar starta. Får gnista på alla stiften och bensin fram till motorn samt kompression.
Startar icke på startgas.

Om det verkligen är så att du har både soppa, gnista och kompression måste gnistan komma vid fel tidpunkt. Har kamremmen hoppat ett par kuggar?

För bilen funkade väl förut, och gick sönder plötsligt? Inte att du byggt om motorn en massa och nu startar den inte?

Tenco
18 december 2020 · 173 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Tenco skrev:
Tjena
Min 945 med en B230FK vägrar starta. Får gnista på alla stiften och bensin fram till motorn samt kompression.
Startar icke på startgas.

Om det verkligen är så att du har både soppa, gnista och kompression måste gnistan komma vid fel tidpunkt. Har kamremmen hoppat ett par kuggar?

För bilen funkade väl förut, och gick sönder plötsligt? Inte att du byggt om motorn en massa och nu startar den inte?

Bytt kamremm och nollat bilen. Den har stått i 2 år tongue

Utmarks-Loke
18 december 2020 · 5 814 Inlägg

Det är märkligt att den inte tänder på startgas. Annars kunde man ju tänka att det blivit något med bensinen när bilen stod, tex. att spridarna börjat kärva

Tenco
18 december 2020 · 173 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är märkligt att den inte tänder på startgas. Annars kunde man ju tänka att det blivit något med bensinen när bilen stod, tex. att spridarna börjat kärva

Aa. Har tagit isär allt med tändningen 3 gånger. Bytt kamrem, tankat bilen å använt startgas. Ingen tur

husseman
18 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, kolla kamremmen en gång till (borde inte gå att misslyckas på denna motor..men bäst att dubbelkolla), kolla om stiften blir blöta eller e´snustorra. Borde som sagt va starta på Startgas om du har vettig gnista o synkad kamrem. Lycka till

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (19 december 2020)

chybber
18 december 2020 · 61 Inlägg

Kan vara 4 fel
Ingen gnista
Ingen soppa
Ingen luft
Något/allt av det överstående vid fel tidpunkt

Tenco
19 december 2020 · 173 Inlägg

chybber skrev:
Kan vara 4 fel
Ingen gnista
Ingen soppa
Ingen luft
Något/allt av det överstående vid fel tidpunkt

Allt är kollat. Tiften blir blöta men fick gnista när man testade dom utanför cyllindern.
Nu slutade jag dock få gnista efter fördelaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang