Kylarvatten i motoroljan, varåfrån kommer den?

julisj
19 december 2020 · 27 Inlägg

Hej, har nyligen köpt mig en Volvo V70 som enligt ägaren hade en trasig vattenpumps packning, vilket gjorde att den läckte vatten.

Bilen gick att köra felfritt hem, och hade ingra problem med att fylla på nytt vatten.
Nu efter att bilen har stått stilla i en månad i väntan på en ny vattenpumps packning, så märkte jag att motoroljan var ljusbrun. Vatten i oljan. Jag får misstankar om att vattnet inte försvinner genom vattenpumpspackningen, utan in i motorn.

Jag startar bilen, och den ryker mer än vad man kan föreställa sig. Efter den varit igång i bara ~30 sec så är hela gården fylld med rök. Det är sjukt mycket. Jag tänker att det kan vara för mycket bensin i cylindrarna först, då bilen har ett dåligt gasspjäll. Men eftersom att röken ej luktar mycket bensin, så utesluter jag det. Det är som en smokescreen på glykol.

Min fråga är, var kan vattnet läcka in i motorn? Är det bara i oljan eller även cylindrarna? Vad behöver bytas på motorn? Om ni har en fråga som jag inte besvarat i inlägget, fråga io komentarerna.

Tacksam för alla svar. smile
Mvh Julius

Brådhis * Voff voff *
19 december 2020 · 10 279 Inlägg

Trasig topplockspackning är nog ett ganska troligt alternativ.

Sedan är ju frågan om den kanske gått för att vattnet tagit slut pga läckaget och motorn då gått varm under körning tex.

Senast redigerat av Brådhis (19 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 december 2020 · 14 048 Inlägg

julisj skrev:
Hej, har nyligen köpt mig en Volvo V70 som enligt ägaren hade en trasig vattenpumps packning, vilket gjorde att den läckte vatten.

Bilen gick att köra felfritt hem, och hade ingra problem med att fylla på nytt vatten.
Nu efter att bilen har stått stilla i en månad i väntan på en ny vattenpumps packning, så märkte jag att motoroljan var ljusbrun. Vatten i oljan. Jag får misstankar om att vattnet inte försvinner genom vattenpumpspackningen, utan in i motorn.

Jag startar bilen, och den ryker mer än vad man kan föreställa sig. Efter den varit igång i bara ~30 sec så är hela gården fylld med rök. Det är sjukt mycket. Jag tänker att det kan vara för mycket bensin i cylindrarna först, då bilen har ett dåligt gasspjäll. Men eftersom att röken ej luktar mycket bensin, så utesluter jag det. Det är som en smokescreen på glykol.

Min fråga är, var kan vattnet läcka in i motorn? Är det bara i oljan eller även cylindrarna? Vad behöver bytas på motorn? Om ni har en fråga som jag inte besvarat i inlägget, fråga io komentarerna.

Tacksam för alla svar. smile
Mvh Julius

Tar det en månad att få tag i en vattenpumpspackning till Sveriges vanligaste bil? Kan vara topplockspackningen som gått sönder.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
19 december 2020 · 2 214 Inlägg

Troligen toppackningen.
Nu skrev du dock aldrig VAD för V70 det är, men om kylaren har intergrerat oljekyl, som 85x70 92-98, så kan det även vara kylaren som är kass. Inte super-vanligt, men det händer...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2020 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:
Troligen toppackningen.
Nu skrev du dock aldrig VAD för V70 det är, men om kylaren har intergrerat oljekyl, som 85x70 92-98, så kan det även vara kylaren som är kass. Inte super-vanligt, men det händer...

rätt vanligt faktist..  haft 2st 855turbosar det hänt på..   den ena läckte vattnet ut i växellådan
den andra tryckte den motorolja i expansionskärlet.. och när bilen blev kall fyllde den upp tråget med vatten smile   

hört flera som haft just det problemet  inte bara på volvobilar utan ganska vanligt på många bilar..

på min polo sprack  hela filterhuset men där blandade sig aldrig vattnet med något utan rann bara ut under bilen men även på dessa är det vanligt att dom spricker och blandar vatten med oljan då kanalerna går nära varandra..  gäller då samtiliga vag med comonrail fram till typ 2015 eller nått sånt säkert längre än så oxå.

tur den var billig  500kr från tyskland istället för 3500kr på stället med service (autoexpreten)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
19 december 2020 · 10 279 Inlägg

Jag hade en 960 där kylaren sprack invändigt och automatlådeoljan hamnade i kylvattnet. Det blev en rejäl sörja...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
19 december 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja satsar på topplockspackning. Den skulle man ha 1 spänn för varje som såldes. Med andra ord ett mkt. vanligt fel.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang