Dags för nytt/nya batterier Passat B7, 140hk 4x4 2015 2.0TDI

-m
25 december 2020 · 172 Inlägg

Hej,
Nu har vi haft bilen i snart 6 år och drygt 12000 mil.
Men jag är lite misstänksam mot batteriet. Med Corona har det blivit så att bilen står still och rullar kanske 10 mil i veckan, korta slitsamma sträckor. Innan, så pendlade jag 8mil/dag.
För några dagar sedan gick det inte att tända innebelysningen när bilen var parkerad, efter ett tag kom jag fram till att det berodde på låg batterispänning, trots det, så gick det att köra parkeringsvärmaren, (jag satt i bilen och väntade på att ett av barnen skulle bli klar med sin fritidsaktivitet).
Med bilen på tomgång fungerade innerbelysningen igen.

Men nu upplever jag det som om bilen släcker innerbelysningen lite fortare än vanligt när man låst upp dörrarna och ska kliva in.

Vid senaste servicen i november, missade verkstaden att mäta status på servicebatteriet bak.
Batteriet fram var det inget att anmärka på.

Brådhis * Voff voff *
25 december 2020 · 10 280 Inlägg

Åk förbi en verkstad och mät upp batteriet. Är dom ok, kör vidare. Är dom slut så byt. Finns ingen poäng i att gissa på så pass dyra saker som batterier. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
25 december 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Åk förbi en verkstad och mät upp batteriet. Är dom ok, kör vidare. Är dom slut så byt. Finns ingen poäng i att gissa på så pass dyra saker som batterier. smile

what he said.
Gör en koll.
Eftersom värmaren går verkar ju i alla fall det bakre batteriet vara ok.
Bör rimligen också vara därför värmaren går men inte innerbelysningen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Utmarks-Loke
25 december 2020 · 5 840 Inlägg

Det kan även vara bra att ladda batterierna med vanlig batteriladdare ibland. Moderna bilar har så mycket elektronik som suger ström att det inte riktigt räcker att bara köra korta sträckor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 december 2020 · 17 478 Inlägg

Om bilen ofta står kan man även stänga av key-less. Gör gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
-m
28 december 2020 · 172 Inlägg

Tack för hjälpen, jag får ta mig förbi verkstaden och kolla.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang