Misständer vid låga varv

Amalia63
26 december 2020 · 3 Inlägg

Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

husseman
26 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ja hade satsat på bränslefilter. Dessa bilar bara går o går, men byta filter får man göra på alla bilar nån gång. Lycka till

mvh/husse

Utmarks-Loke
27 december 2020 · 5 813 Inlägg

Om det inte hjälper att byta bränslefilter kanske det kan vara tändningsrelaterat. Kolla över fördelarlock och tändkablar om det finns på den modellen, annars tändspolarna.

Amalia63
28 december 2020 · 3 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja hade satsat på bränslefilter. Dessa bilar bara går o går, men byta filter får man göra på alla bilar nån gång. Lycka till

mvh/husse

Tack för tips! Ska prova med nytt filter. ( borde den inte gå dåligt när den är kall också då?)

Amalia63
30 december 2020 · 3 Inlägg

Hahaha! Jag hittar inte ens bränslefiltret? Kanske inte finns på Avensis 2,0 bensin 1998?
Sökt på youtube, där finns instruktioner till flera Toyota, men icke till Avensis 1998.
För ”ny” bil för mig, är van vid Amazon😂

Utmarks-Loke
30 december 2020 · 5 813 Inlägg

På vissa enstaka bilar sitter filtret inuti tanken, och det brukar inte vara kul att byta. Annars brukar det sitta under bilen, eller på sidan framme i motorrummet

husseman
31 december 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, lite för gammal bil för att man ska komma ihåg(senil)  - men kan va så illa att det sitter i tanken. - Då byter man givetvis pumpen oxå..., fast, brukar mest vara Franska skitbilar som har allt i tanken. Toyota e´inget man normalt sett lagar, utan bara kör service på.  Fast skitsvårt att säga fel, utan att felsöka... o standardfel finns inte. Dessa bilar bara går o går- de e´rosten som dödar dom tyvärr.  mvh/husse

Nybergrobin
31 december 2020 · 2 377 Inlägg

Amalia63 skrev:
Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

Vad säger felkoderna?

husseman
31 december 2020 · 1 577 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Amalia63 skrev:
Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

Vad säger felkoderna?

Hmm, va kopplar vi upp en Toyota med? Årsmodell 99? Nåt säger mig att inga koder har tagits, kan ju ha fel.. men blink koder som säger LM-mätare eller L-Sond eller båda är muppkoder.

Fast möjligen ett Toyotainstrument av äldre sort kunde finna nåt matnyttigt- men vem har ett sånt?
Autocom lär ju säga nada på så gammal bil ialllafall. - men Lycka till/mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 december 2020 · 13 673 Inlägg

husseman skrev:

Nybergrobin skrev:

Amalia63 skrev:
Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

Vad säger felkoderna?

Hmm, va kopplar vi upp en Toyota med? Årsmodell 99? Nåt säger mig att inga koder har tagits, kan ju ha fel.. men blink koder som säger LM-mätare eller L-Sond eller båda är muppkoder.

Fast möjligen ett Toyotainstrument av äldre sort kunde finna nåt matnyttigt- men vem har ett sånt?
Autocom lär ju säga nada på så gammal bil ialllafall. - men Lycka till/mvh/husse

varför inte?   har kunnat kopplat upp alla mina gamla bilar.. t.o.m min golf mk2 kunde jag läsa ut felkoderna med en autocom smile   den var gjord 1989 smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
CrilleGbg
31 januari 2023 · 1 Inlägg

Hur gick det med detta Amalia? Vad löste problemet? Har exakt det beteendet på en Corolla -00.

Amalia63 skrev:
Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

uhlin
1 februari 2023 · 2 831 Inlägg

CrilleGbg skrev:
Hur gick det med detta Amalia? Vad löste problemet? Har exakt det beteendet på en Corolla -00.

Amalia63 skrev:
Har en Toyota Avensis 1999 som bruksbil. Den började hacka ibland vid gaspådrag från låga varv. Nu har det övergått till att jag får lirka med gasen och få lite varv på motorn för att komma iväg. Detta sker bara när motorn är kall. Har bytt stift.

Är nog inget svar och få från Amalia då hon senast var inloggad för 2 år sen.

Men har du bytt tändstift till och börja med?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang