3507
Sök

Krånglande epa Volvo 740

2 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#1
Sonen har en Volvo 740 -87 med en B230F som är ombyggd till epa. En regulator från Loh Electronics är monterad för att hålla nere hastighet och varvtal. Allting har fungerat perfekt fram tills några veckor sedan då det började krångla. När vi vrider på tändningen så reagerar inte bränslemätaren och när vi startar får vi inget utslag på varvräknaren, felet uppträdde först intermittent men nu är det konstant.

Det är bara bränslemätaren och varvräknaren som inte funkar, övriga instrument och lampor funkar som de ska.

Vi har bytt elkopplingen på tändningslåset men inte hela tändningslåset.

Vad anser ni att nästa steg är i felsökningen, börjar få ont om idéer?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 358 Inlägg
1 januari 2021
#2
Robmal skrev:
Sonen har en Volvo 740 -87 med en B230F som är ombyggd till epa. En regulator från Loh Electronics är monterad för att hålla nere hastighet och varvtal. Allting har fungerat perfekt fram tills några veckor sedan då det började krångla. När vi vrider på tändningen så reagerar inte bränslemätaren och när vi startar får vi inget utslag på varvräknaren, felet uppträdde först intermittent men nu är det konstant.

Det är bara bränslemätaren och varvräknaren som inte funkar, övriga instrument och lampor funkar som de ska.

Vi har bytt elkopplingen på tändningslåset men inte hela tändningslåset.

Vad anser ni att nästa steg är i felsökningen, börjar få ont om idéer?

Jag är inte så duktig på sånt här men testa att byta tändningslåset. Förhoppningsvis kommer det in nån mer på forumet som kanske har mer koll.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 344 Inlägg
1 januari 2021
#3
Se över själva mätarhuset och kretskortet på baksidan, det brukar bli dåligt med tiden, lödningar etc. Tankmätaren är standardfel på 740, brukar vara antingen i mätarhuset, givaren bak eller kablaget, men eftersom även hastighetsmätaren ger upp och eftersom det först var intermittent tippar jag på att det är mätarhuset (dess kretskort) som krånglar.
Senast redigerat av Mew (1 januari 2021)


* Voff voff *
10 987 Inlägg
1 januari 2021
#4
Eftersom krånglande mätarhus (i synnerhet tankmätaren) är rätt vanligt på 740 så skulle jag nog gissa på det. Ta ut det och kolla hur kretskort och lödningar mår, hittar ni inget så köp ett likadant (håll reda på hur många stift kontakten har) på skroten och prova. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 Inlägg
1 januari 2021
Trådstartare
#5
Tack för bra tips! Vi börjar nog med att kolla över instrumenthuset.


Sök