Svårstartad BMW X6/E71 2012

BarreM
3 januari 2021 · 15 Inlägg

Hej,
min BMW X6 diesel som jag har ägt under 9 års period har i dagsläget blivit väldigt svårstartad på vintern. Det sker endast när det är kallt ute(max +3), och man behöver starta bilen (glödningen) ca 3-4 gånger och därefter skakar hela bilen och startas.
Dock sker det endast efter första starten, ifall man startar bilen därefter är det inga konstigheter. Detta sker endast när det är kallt ute.
Vad kan det bero på?
Tack på förhand!

Utmarks-Loke
3 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Jag förmodar att du kollat eller bytt glödstiften utan att hjälpte? Men det skall inte behöva glödas när det inte är kallare än så, så det är nog egentligen inte glödningen som behöver göras flera gånger. Förmodligen tappar bilen sakta bränsletrycket när den står ett tag, så den måste börja från början och bygga upp ett tryck innan den kan starta. Det kan ta några försök innan det är klart. Men det borde finnas felkoder lagrade i såna fall.

BarreM
3 januari 2021 · 15 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag förmodar att du kollat eller bytt glödstiften utan att hjälpte? Men det skall inte behöva glödas när det inte är kallare än så, så det är nog egentligen inte glödningen som behöver göras flera gånger. Förmodligen tappar bilen sakta bränsletrycket när den står ett tag, så den måste börja från början och bygga upp ett tryck innan den kan starta. Det kan ta några försök innan det är klart. Men det borde finnas felkoder lagrade i såna fall.

Nej, jag har ej kollat glödstiften.
Det sker endast när det är kallt ute. När det är minst +7 startar den på en gång.  När temperaturen sjunker ute, blir den svårstartad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang