Ladda bilbatteri, Prius -08.

Robin0909
4 januari 2021 · 5 Inlägg

Hej.

Jag tänkte ladda mitt bilbatteri för att jag läst att det är bra att ladda batteriet några gånger per år för att det ska må som bäst.

Jag undrar om man behöver tänka på något mer än att koppla in laddaren och se till att den inte laddar med mer ampere än vad batteriet klarar av?

Jag tänkte använda en inteliggent laddare från biltema som går över till underhållsladdning när batteriet är fullt och jag tänkte ladda batteriet medans det är kvar i bilen.

Bilen är en Toyota Prius 2008.

Tack på förhand

Robin

Redigerade rubrik /H

jaka54
4 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är bara att koppla på laddaren!
Moderna bilar , 20-25år eller nyare,   drar snabbt ur ett (t,ex 12V/70A)  batteri om bilen står oanvänd några veckor på grund av all elektronik som hela tiden drar ström.

Senast redigerat av jaka54 (4 januari 2021)

mb_pucken
4 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Koppla laddarens minuskabel i chassit och ej på batteripol. Dels för att minska risken för gnistbildning när laddaren (alltid minus först) tas bort och för att bilen kan ha övervakning av batteriet som oftast sitter på batteriets minuspol.
Resten bör stå i laddarens instruktionsbok.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2021 · 17 379 Inlägg

Prius mk2 är lite speciell. Förutsätter att den har keyless. Den dränerar startbatteriet på 10 dagar med denna påslagen (Se instruktionsbok). Det är väldigt litet och känsligt för kyla. Nu tror jag väl inte att det är originalbatteriet? För de var inte så bra.

Fördelen är att bilen inte kräver några större mängder amperé för att starta. Batteriet ska bara väcka upp högvoltssystemet och dra ihop några stora reläer. Därför kan bilen gå i flera år trots att batteriet är totalt slut och skulle byts ut för länge sen. Den är således totalt okänslig för korta körningar och elektroniken laddar alltid batteriet perfekt när bilen är på.

Nackdelen är att den dagen den inte startar så tänds det en stor röd triangel och i princip alla varningslampor. Då är det kört... Byt batteri. Höll på att få en stroke för ett antal år sedan då vår mk2:a gjorde så.

OT: När vår bil inte startade gick jag in och hämtade ett batteriacc till den laddbara skruvdragaren som är på 14,4v. kopplade ihop och bilen lös upp och drog omedelbart igång bensinmotorn...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Nu vet jag inte exakt hur det är på Prius, men många bilar idag har övervakning av batteriet. Sätter man då laddaren direkt på batteriet så vet inte bilen att det tillkommit ström och fortsätter således tro att batteriet är dåligt laddat.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robin0909
5 januari 2021 · 5 Inlägg

mb_pucken skrev:
Koppla laddarens minuskabel i chassit och ej på batteripol. Dels för att minska risken för gnistbildning när laddaren (alltid minus först) tas bort och för att bilen kan ha övervakning av batteriet som oftast sitter på batteriets minuspol.
Resten bör stå i laddarens instruktionsbok.

Tänkte koppla pluskabeln på pluspolen som finns i motorutrymmet och minuskabeln på en mutter i motorutrymmet på chassit.

Hybrid_ skrev:
Prius mk2 är lite speciell. Förutsätter att den har keyless. Den dränerar startbatteriet på 10 dagar med denna påslagen (Se instruktionsbok). Det är väldigt litet och känsligt för kyla. Nu tror jag väl inte att det är originalbatteriet? För de var inte så bra.

Fördelen är att bilen inte kräver några större mängder amperé för att starta. Batteriet ska bara väcka upp högvoltssystemet och dra ihop några stora reläer. Därför kan bilen gå i flera år trots att batteriet är totalt slut och skulle byts ut för länge sen. Den är således totalt okänslig för korta körningar och elektroniken laddar alltid batteriet perfekt när bilen är på.

Nackdelen är att den dagen den inte startar så tänds det en stor röd triangel och i princip alla varningslampor. Då är det kört... Byt batteri. Höll på att få en stroke för ett antal år sedan då vår mk2:a gjorde så.

OT: När vår bil inte startade gick jag in och hämtade ett batteriacc till den laddbara skruvdragaren som är på 14,4v. kopplade ihop och bilen lös upp och drog omedelbart igång bensinmotorn...

Ska nog stänga av keyless funktionen då för jag använder den aldrig. Batteriet är bytt för ca 2 år sen.

Brådhis skrev:
Nu vet jag inte exakt hur det är på Prius, men många bilar idag har övervakning av batteriet. Sätter man då laddaren direkt på batteriet så vet inte bilen att det tillkommit ström och fortsätter således tro att batteriet är dåligt laddat.

Tänkte ladda via pluspol i motorutrymmet och sen negativ via mutter i motorutrymmet på chassit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang