1 månad med elbil.

twin_cam Smålänning
4 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Imorgon har jag kört med min elbil i 1 månad.

Mina tankar?
Det är fantastiskt skönt att ALDRIG behöva stanna vid en mack på vägen till eller hem från jobbet.
De gånger man är ista och far omkring så kan man i lugn och ro lyssna på en podd eller käka något medan bilen laddar på en snabbladdare, inte stå och hålla i ett klibbigt munstycke för att spärren är bortplockad. Det tar längre tid att ladda bilen på snabbladdare än att tanka på macken, men till vardags spenderar jag samma eller mindre tid att fylla på energi i elbilen än jag gjorde på att tanka. Det fixar den ju själv medan jag sover eller jobbar.

Har kört knappt 320 mil. På den milen hade jag fått elda diesel för nästan 2500 kr. Jag har snabbladdat för 200 kr och slöladdat hemma och på jobbet för kanske, 100-150 kr. Högt räknat...

Jag har inte upplevt någon räckviddsångest egentligen. Småladdar man hela tiden när det blir tillfälle så kommer man inte få slut på ström. Så upplever jag det i alla fall.

Snabbladdning är ganska dyrt. Verkar vara standard i Sverige med runt 5kr/kWh. Översätter vi detta i dieselpris så blir det knappt 50 kr/liter. (1 liter diesel innehåller ca 9,9kWh) men eftersom en elbil är så effektiv räcker de ca 5 literna diesel (50kWh) jag får in i mitt batteri en bit över 20 mil nu på vintern och säkert bortåt 30 på sommaren.

Shucko 10A ca 2kW (Egentligen 2300W) klarar man sig faktiskt ganska bra på om man BARA jobbpendlar och inte för långt, alternativt har en bil dom inte drar mer ström än man hinner få i över natten. Detta är kontroversiellt, jag vet, men dra INTE 16A konstant och ha INTE massa skit emellan så kommer det säkerligen fungerar väldigt bra. Ett nytt och fräscht uttag gör ju såklart sitt till.

Laddstolpar är bra krut i. Parkerar man utanför ICA och är därinne i en timme har man ledigt (i mitt fall) fått i 20% extra, helt gratis, medan man var inne och pantade och förbannade sig själv att man inte skrivit en shoppinglista den här gången heller. Gratisstolparna är dessutom vansinnigt driftsäkra.

Mina förhållanden är dagspendling 12 mil till o från jobbet med laddmöjlighet där (shucko 10A). Ladning hemma på natten (än sålänge i shukco 10A). På lördagen när jag går upp är bilen laddad 100%, medan den i dagligt bruk nu på vintern rör sig mellan 20-70%.

Snabbladda gör man endast för att säkert ta sig dit man ska. Har aldrig laddat mer än 30 min, och egentligen aldrig behövt mer än en kvart.

Skaffa tagg/laddkort/whatever. Apparna SUGER oftast. Jag har ännu bara på Bee. Smidigt. Men ska skaffa E.on och Fortum då det är de leverantörerna som finns hemokring.

Ionity är fränt men dyrt. Och att ladda via deras egen vebbläsarapp fungerar men är helt vansinnigt krångligt. Vet inte om dom har kort?

Där är lite tankar efter en månad i min Opel Corsa e. Väldigt nöjd med bilen i övrigt också.

Fråga gärna om ni undrar hur det är för någon som egentligen inte är elbils-fanboy att köra just elbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-d1b1537d692e8ecd63ef334dc594b8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-a1e6a8348a1e55b359b4459635926e43.jpg

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
it_mutt Avstängd
4 januari 2021 · 10 388 Inlägg

twin_cam skrev:
Imorgon har jag kört med min elbil i 1 månad.

Mina tankar?
Det är fantastiskt skönt att ALDRIG behöva stanna vid en mack på vägen till eller hem från jobbet.
De gånger man är ista och far omkring så kan man i lugn och ro lyssna på en podd eller käka något medan bilen laddar på en snabbladdare, inte stå och hålla i ett klibbigt munstycke för att spärren är bortplockad. Det tar längre tid att ladda bilen på snabbladdare än att tanka på macken, men till vardags spenderar jag samma eller mindre tid att fylla på energi i elbilen än jag gjorde på att tanka. Det fixar den ju själv medan jag sover eller jobbar.

Har kört knappt 320 mil. På den milen hade jag fått elda diesel för nästan 2500 kr. Jag har snabbladdat för 200 kr och slöladdat hemma och på jobbet för kanske, 100-150 kr. Högt räknat...

Jag har inte upplevt någon räckviddsångest egentligen. Småladdar man hela tiden när det blir tillfälle så kommer man inte få slut på ström. Så upplever jag det i alla fall.

Snabbladdning är ganska dyrt. Verkar vara standard i Sverige med runt 5kr/kWh. Översätter vi detta i dieselpris så blir det knappt 50 kr/liter. (1 liter diesel innehåller ca 9,9kWh) men eftersom en elbil är så effektiv räcker de ca 5 literna diesel (50kWh) jag får in i mitt batteri en bit över 20 mil nu på vintern och säkert bortåt 30 på sommaren.

Shucko 10A ca 2kW (Egentligen 2300W) klarar man sig faktiskt ganska bra på om man BARA jobbpendlar och inte för långt, alternativt har en bil dom inte drar mer ström än man hinner få i över natten. Detta är kontroversiellt, jag vet, men dra INTE 16A konstant och ha INTE massa skit emellan så kommer det säkerligen fungerar väldigt bra. Ett nytt och fräscht uttag gör ju såklart sitt till.

Laddstolpar är bra krut i. Parkerar man utanför ICA och är därinne i en timme har man ledigt (i mitt fall) fått i 20% extra, helt gratis, medan man var inne och pantade och förbannade sig själv att man inte skrivit en shoppinglista den här gången heller. Gratisstolparna är dessutom vansinnigt driftsäkra.

Mina förhållanden är dagspendling 12 mil till o från jobbet med laddmöjlighet där (shucko 10A). Ladning hemma på natten (än sålänge i shukco 10A). På lördagen när jag går upp är bilen laddad 100%, medan den i dagligt bruk nu på vintern rör sig mellan 20-70%.

Snabbladda gör man endast för att säkert ta sig dit man ska. Har aldrig laddat mer än 30 min, och egentligen aldrig behövt mer än en kvart.

Skaffa tagg/laddkort/whatever. Apparna SUGER oftast. Jag har ännu bara på Bee. Smidigt. Men ska skaffa E.on och Fortum då det är de leverantörerna som finns hemokring.

Ionity är fränt men dyrt. Och att ladda via deras egen vebbläsarapp fungerar men är helt vansinnigt krångligt. Vet inte om dom har kort?

Där är lite tankar efter en månad i min Opel Corsa e. Väldigt nöjd med bilen i övrigt också.

Fråga gärna om ni undrar hur det är för någon som egentligen inte är elbils-fanboy att köra just elbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-d1b1537d692e8ecd63ef334dc594b8cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-a1e6a8348a1e55b359b4459635926e43.jpg

Gott att du är nöjd iaf.

Men, jag hänger inte riktigt med på hur du räknar för körkostnaden.

Tog en titt på förbrukningen (enligt Opel) och, spännande nog är den antingen 15.1kwh/100km eller 17kwh/100km (beroende på vad man väljer att titta på). Men låt säga 1.5kwh/mil (vilket inte låter otänkbart). Det ger en kostnad på runt 2:25kr/mil.

Räknar man bort de där 30milen (snällt räknat) du fick ut på din snabbladdning för 200:- (40kwh) så ger det att de övriga 290 kostat 150kr, vilket ger ~100kwh, vilket räcker  ~67 mil. Det ger i sin tur 220 mil kvar. Menar du att du gratisladdat dessa på ex.vis ICA? Dvs 330kwh?
20%, låt säga 33% laddning på en timme, det blir rätt många timmar på ICA i månaden (sisdär 18)

Jag är bara nyfiken på hur du har räknat.

Hur eller hur verkar du nöjd och det är, igen, huvudsaken.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
twin_cam Smålänning
5 januari 2021 · 7 877 Inlägg

Är nog ganska nära 20% gratisladdning.
Kollade igenom mina laddningar och såg att Bee inte tagit betalt för två av laddningarna och så har jag varit hos en vän som insisterar på att jag ska ladda där... Verkar som att ionity inte tog betalt sist heller 😂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
granadadr
5 januari 2021 · 7 269 Inlägg

hmm beror nog på kommun,, här i Norrland har vi knappt elstolpar för sånt, å Kommunparkeringar för elbilar för oss anställda?? har då jag ej sett sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
torsen
5 januari 2021 · 7 198 Inlägg

twin_cam skrev:
Är nog ganska nära 20% gratisladdning.
Kollade igenom mina laddningar och såg att Bee inte tagit betalt för två av laddningarna och så har jag varit hos en vän som insisterar på att jag ska ladda där... Verkar som att ionity inte tog betalt sist heller 😂

Klart det blir billigt med batteribil om man inte behöver betala för strömmen!

twin_cam Smålänning
5 januari 2021 · 7 877 Inlägg

torsen skrev:

twin_cam skrev:
Är nog ganska nära 20% gratisladdning.
Kollade igenom mina laddningar och såg att Bee inte tagit betalt för två av laddningarna och så har jag varit hos en vän som insisterar på att jag ska ladda där... Verkar som att ionity inte tog betalt sist heller 😂

Klart det blir billigt med batteribil om man inte behöver betala för strömmen!

Verkligheten är sån. Betalar gärna för mig men dras inga pengar tänker jag inte klaga. Ena gången ringde jag och då var det problem med appen så de bjöd på strömmen.

Ska jag räkna med det? Laddar man fyra gånger och slipper betala 3 är det inte direkt en engångsgrej.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
5 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Apropå gratis är gott:
Många LIDL har gratis snabbladdning (50kw)
Cirkel K hos mig har 3st stolpar för gratis snabbladdning med fart i  (150kw+50kw)
Innan gick det att ladda billigt eller gratis hos ionity, den tiden är dock förbi, för att inte tala om att till förra elbilen ingick 1 års gratis laddning hos Bee utan övre gräns (var populärt för de som köpte elbil för att köra taxi).

Senast redigerat av viccoA (5 januari 2021)

panda666
5 januari 2021 · 4 228 Inlägg

Kul att du är nöjd! ser att priserna börjar från 360.000kr och undrar vad man får då? hur är räckviden på den billigaste modellen då 360tusen? vore häftigt såklart att ha 100% elbil och slippa tanka och bara endast stoppa i ladduttaget hemma varje dag när man kommer hem från jobbet, bara o parkera o stoppa i ladd uttaget på parkeringen men ser inga ladduttag än hos mig. Min värd är Hsb lägenheten som ja köpte och dom säger att ifall flera är intresserade kommer dom kanske bygga ladd platser eller uttag. Vad händer sen när flera börjar ladda? vad kommer det att kosta sen? betalar nu typ ca 2000 i bränsle varje månad.

granadadr
5 januari 2021 · 7 269 Inlägg

å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

panda666
5 januari 2021 · 4 228 Inlägg

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

inte ens bara det, vi har inga ladduttag heller, eller har du? jag har inte iaf och kommer säkert inte få i närmsta framtid heller^

granadadr
5 januari 2021 · 7 269 Inlägg

panda666 skrev:

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

inte ens bara det, vi har inga ladduttag heller, eller har du? jag har inte iaf och kommer säkert inte få i närmsta framtid heller^

nää jag skrev ju det längre upp i tråden wink inget på jobbet wink  dåligt på stan wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2021 · 13 673 Inlägg

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

det är nog det stora problemet som vanligt i detta samhället..    man premierar dom som har råd. 
och straffar dom som är fattiga..

det är någon som bestämmer som inte riktigt förstår att fattiga folk blir straffade i samhället för något dom inte har möjlighet att ändra på.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
5 januari 2021 · 4 228 Inlägg

granadadr skrev:

panda666 skrev:

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

inte ens bara det, vi har inga ladduttag heller, eller har du? jag har inte iaf och kommer säkert inte få i närmsta framtid heller^

nää jag skrev ju det längre upp i tråden wink inget på jobbet wink  dåligt på stan wink

tänkte ifall du hade möjlighet att fixa hemma men samma här, inget hemma och inget på jobbet. Vi har massa laddplatser på jobbet men det är till bilar som ska säljas och vi får inte använda dom privat. så nada tyvärr.


Growe. Man kan ju inte klättra och få högre lön på många arbetsplatser. Mekaniker, biltestare, besiktnings folk osv osv har svårt att klättra i lön. Byter man till garanti handläggare eller servicerådgivare då puff får man högre direkt. Jobbar man inom it, programmering, ekonomi osv då jävlar tjänar man bra. Men det får bli dom rika som får köra elbil^^ nu i detta så faller hela elbils tänket sönder för hur hade dom tänkt att ingen ska köra mera bränsledrivna fordon så som bensin o diesel osv när alla inte har råd?^^ det är ju omöjligt och som sagt dom fattiga kommer inte bli rika heller så kommer aldrig bli så att dom dömer ut alla fosildrivna bilar utan elbilen kommer finnas där för dom som har råd^^

torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:

granadadr skrev:
å vi lågavlönade får bara drömma som vanligt sad

det är nog det stora problemet som vanligt i detta samhället..    man premierar dom som har råd. 
och straffar dom som är fattiga..

det är någon som bestämmer som inte riktigt förstår att fattiga folk blir straffade i samhället för något dom inte har möjlighet att ändra på.

Har ni tagit knark?

Det går ju att plocka ut en flång ny bil på leasing hur lätt som helst. Räkna bort bensin, service, försäkring, skatt, besiktning så är det tvärt om bara korkat att inte byta.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Klart det blir billigt med batteribil om man inte behöver betala för strömmen!

Det är billigt i alla fall.

Ta och läs lite inlägg hur det lät på twin_cam innan han bytte till elbil. Det lät ungefär som på dig. *Det går inte*

Nu när han varit modig och provat så har vi en till som faktiskt vet hur det fungerar till skillnad mot de som sitter och gissar bakom tangentbordet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EmsAnders
5 januari 2021 · 151 Inlägg

Åker två elbilar, jobbar som mekaniker,  hur går det ihop🤔

torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:
Åker två elbilar, jobbar som mekaniker,  hur går det ihop🤔

Du laddar väl gratis och har tagit lån på huset wink Eller vanlig magi eller nått....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EmsAnders
5 januari 2021 · 151 Inlägg

torpis skrev:

EmsAnders skrev:
Åker två elbilar, jobbar som mekaniker,  hur går det ihop🤔

Du laddar väl gratis och har tagit lån på huset wink Eller vanlig magi eller nått....

Nä, kopplat kablar före elmätarn🤣

Cuefa Ain't no place like home...
5 januari 2021 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
Kul att du är nöjd! ser att priserna börjar från 360.000kr och undrar vad man får då? hur är räckviden på den billigaste modellen då 360tusen? vore häftigt såklart att ha 100% elbil och slippa tanka och bara endast stoppa i ladduttaget hemma varje dag när man kommer hem från jobbet, bara o parkera o stoppa i ladd uttaget på parkeringen men ser inga ladduttag än hos mig. Min värd är Hsb lägenheten som ja köpte och dom säger att ifall flera är intresserade kommer dom kanske bygga ladd platser eller uttag. Vad händer sen när flera börjar ladda? vad kommer det att kosta sen? betalar nu typ ca 2000 i bränsle varje månad.

För 360kkr borde du kunna räkna hem en ID.3 och den tog mig ca 30 mil inspirerad körning med alla förbrukare på, i vintertemperaturer. Med 7.5 mil kvar i batteriet vid återlämning.
Jag är gruvligt imponerad och suget efter en elbil har aldrig varit så stort!
Ser SÅ mycket fram emot Skoda Enyaq, som troligast blir min nästa personalbil!
Jag tankar diesel för mellan 4500-5500kr/månad så det skulle vara galet intressant o se hur ekonomin skulle bli o köra elbil...

@trådskaparen: Grym rapport, som nog ger svar på väldigt många människors frågor! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torpis Forummoderator
5 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag tankar diesel för mellan 4500-5500kr/månad så det skulle vara galet intressant o se hur ekonomin skulle bli o köra elbil...

@trådskaparen: Grym rapport, som nog ger svar på väldigt många människors frågor! 👍🏼

Det är ju en femhundring i skatt också på dieselbilen per månad som försvinner än så länge.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang